Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘Amerikaans datacentrum voor de vierde keer beroofd’

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 6 november 2007 07:42 uur

Vier keer ingebroken in het CI Host datacentrumBeveiliging van datacentra is extreem belangrijk gezien het belang en de waarde van de apparatuur die binnen staat. In Nederland zijn mij gelukkig geen verhalen bekend van inbraken in datacentra. Helaas is dat niet overal het geval. Het datacentrum van de Amerikaanse ISP CI Host, daar werd afgelopen vrijdag voor de vierde keer in twee jaar tijd ingebroken en er apparatuur gestolen is, zo meldt The Register.

Volgens CI Host was er tijdens de inbraak was er een beveiliger aanwezig, echter werd deze door de twee gemaskerde inbrekers met een stomp voorwerp op het hoofd geslagen en meermalen met een taser geëlektrocuteerd. Daarna hebben de inbrekers met een krachtige zaag een gat in de muur gezaagd, om zo toegang tot de datavloer te krijgen.

Dominic, 6 november 2007 9:21 am

Netjes :O
Alleen lullig als klant zijnde, zonder diefstal verzekering op je servers.

Arjan Bijnen, 6 november 2007 9:35 am

Voor zover bij mij bekend zijn ook in Nederland wel eens acties ondernomen om servers uit een datacentrum te roven. Deze zijn echter verkomen door beveiligingspersoneel wat Politie heeft ingeschakeld. In deze gevallen vertrouwde de beveilinging het ontnemen (zogenaamd verhuizen) van de hardware niet.

Binnen EvoSwitch wens ik dergelijke inbrekers veel succes. Tenslotte is de beveiliger hier goed afgeschermt achter een dikke glasplaat en is er vrijwel 24 uur per dag personeel aanwezig die bij onraad zullen optreden :)

Remon, 6 november 2007 9:58 am

@Arjan: In elk DC in Nederland kunnen ze binnenkomen. Ze kunnen (slaap)gas gebruiken, de gevel rammen met een vrachtwagen, etc etc. Als men binnen wil komen met een groep dan lukt dit zeker.

Beveiligers mogen in Nederland geen wapens dragen, dat is een van de grootste problemen.

rob, 6 november 2007 10:29 am

@Remon

"Beveiligers mogen in Nederland geen wapens dragen"

En dat is maar goed ook, heb je die beveiligers wel eens gezien. 90% van wat bij securitas en group4falck werkt zijn vmbo school dropouts die een spoedcursus hebben gedaan van 2 dagen.

Thomas Lobker, 6 november 2007 10:31 am

[quote]Tenslotte is de beveiliger hier goed afgeschermt achter een dikke glasplaat en is er vrijwel 24 uur per dag personeel aanwezig die bij onraad zullen optreden[/quote]

Beveiliger achter glas is toch wel het minste wat je mag verwachten. Ik weet zeker dat deze actie door gemaskerde en gewapende mannen heel gemakkelijk uitgevoerd kan worden in bijna alle datacentra in Nederland.

Glenn, 6 november 2007 10:42 am

Als men ergens makkelijk iets kan uithalen is het in TCRB3 wel. Open balie, geen glas. Hek wordt altijd voor je open gedaan, vaak is er 's avonds maar 1 persoon en staat de deur naar de receptie soms open. De deuren naar de datavloer bevatten grote glasplaten dus daar ben je ook zo doorheen.

Lamp-, 6 november 2007 11:02 am

Waarom wordt er van glas zomaar vanuit gegaan dan je er zo doorheen bent? Nu zullen ze vast geen kogelwerend glas overal hebben, maar daar ben je niet zomaar doorheen.

En die shovel die stop je niet even in de lift naar de eerste of hogere verdieping(en).

Glenn, 6 november 2007 11:26 am

Dat glas van TCRB3 is gewoon dubbelglas en niet kogelwerend :)

rob, 6 november 2007 11:46 am

@ Lamp

Kogelwerend glas stelt niets voor, wanneer je op bepaalde punten kleine gaatjes prikt trek je zo het folie wat er tussen zit een stuk opzij waardoor het glas in stukken breekt waarna je er zeer makkelijk door heen komt met een
moker. deze punten zijn bij elk stuk glas natuurlijk anders
afhankelijk van de maten maar een goede dief doet eerst onderzoek lijkt me zo.

Bob O., 6 november 2007 11:46 am

Als beveiligers wapens gaan dragen worden ze alleen maar eerder neergeschoten door evt. inbrekers. Zonder wapen kunnen ze veel meer bereiken.

Jesper, 6 november 2007 12:07 pm

Ja, slim! Laten we met zijn allen even de mogelijkheden en beveiligingsrisico's in onze datacenters opsommen.

Dirk-Jan, 6 november 2007 12:51 pm

Gelukkig valt dit in nederland allemaal wel mee, al moeten we natuurlijk niet vergeten dat zoiets ook hier kan gebeuren en dus moet je als DC hierop voorbereid zijn.

Arjan Bijnen, 6 november 2007 9:55 pm

Ik denk dat als je EvoSwitch wil binnen komen zonder dat de bewaker je daadwerkelijk toegang geeft, je een zware klus hebt. Muren zijn naar mijn weten zodanig gebouwd dat je er een raket op af kan vuren zonder dat deze ook daadwerkelijk doorheen gaan. Veel succes met een shovel dan ;)

Meeste (nacht)bewakers hebben de beschikking over een schitterende maglite.... Die kan perfect als wapen functioneren (doet deze veelal ook). Iemand ooit een klap met zoon zaklampje gehad? :)

Remon, 7 november 2007 1:42 pm

@Arjan: klinkt allemaal leuk, maar een gebouw is zo sterk als de zwakste schakel, wat doet die nachtwaker tegen slaapgas? (ruik en zie je niet, kan via een klein gaatje zijn ruimte ingespoten worden).

Dat glas is een relatief zwakke barriere (zoals hierboven beschreven) en hoe lastig is het om op een valse naam, bij een reseller een colocatie server te plaatsen en dan op valse identiteitsbewijzen binnen te komen?

Beveiliging in Nederlandse colocatie DCs stelt simpelweg niets voor.

Paul, 7 november 2007 2:51 pm

In Remon z'n DC/Parkeergarage is daarentegen alles op orde

Stewie, 7 november 2007 4:02 pm

Welke "parkeergarage" is het?

Remon, 7 november 2007 5:09 pm

@Paul, Stewie: Wij leveren geen colocatie in onze Dataroom in amsterdam en hebben dus minder beveiligingsproblemen. Het is natuurlijk geen parkeergarage, ik weet dat eweka een oude loods in gebruik heeft genomen als DC, maar voorbeeld doet niet altijd volgen.

Lennard, 7 november 2007 5:20 pm

@Remon
Van eweka weten we tenminste wat ze hebben. En wat ze hebben durven ze ook te laten zien. Van jou hebben we nog niets anders dan een paar letter op het grote boze internet...

Bullcat, 7 november 2007 5:27 pm

@Remon, houd jij niet 2 datavloeren zonder pand eromheen staan in polen?
dat koeld wel lekker zeker, maar water bij regen hoe los je dat op ?

Remon, 7 november 2007 5:30 pm

@Bullcat: Waar heb je het over?
@Lennard: Waar denk je dat we de dedicated servers plaatsen van klanten?

Lennard, 7 november 2007 5:33 pm

@Remon,
Ja, zeg het maar. Op het ene moment staan ze in Polen op het andere moment weer in NL. Ik krijg bijna medelijden met je klant van die vele verhuizingen.

Lucas van Schouwen, 7 november 2007 5:36 pm

@Remon
Kun je me uitleggen waarom het out-of-the-blue nodig is ons er weer bij te halen? Dat je ons haat en afgunst tegen ons hebt mag inmiddels wel duidelijk zijn. Maar laat je gevoelens jegens ons nou de vrije loop.

Ons datacentrum is net zo goed een schuur als Telecity 1 (Science Park) en Telecity 2 (Zuid-Oost) dat zijn.
Immers bestaat het grootste deel van bijde DCs uit niets meer dan een vierkanten constructie (blokkendoos) met spaanplaat tegen de buitenkant.

rob, 7 november 2007 5:40 pm

catfight !!!

Remon, 7 november 2007 5:45 pm

@Lucas: Omdat Paul bij jullie werkt? geen haat en afgunst tegen jullie verder, iedereen zijn eigen ding.

@Lennard: Wij hebben een dataroom in Polen (Wroclaw), in Duitsland (Berlijn) en in Nederland (Amsterdam).

Lennard, 7 november 2007 5:45 pm

@Remon..
Zelf op je eigen site (de .nl) versie noem je nog geheel niets van de datarooms waar je het zelf over heb. Lijkt me een goed startpunt om je uitspraken over het bestaan van de datarooms in twijfel te trekken.

Daarnaast probeer je je op je eigen site nog wel meer te verbergen. Op de gehele site is in NL (welke grotendeels nog in pools is) en in de poolse versie iets van een post adres te vinden.

En zo kan ik nog wel een paar dingen gaan noemen, maar daar heb ik nu al helemaal geen zin even meer in.

Remon, 7 november 2007 5:50 pm

@Lennard: Onze site is helaas ver van up to date. Wij vermelden onze adres gegevens in elke aanbieding die we doen, dat ze niet op de site staan zie ik zelf pas, nu je er een opmerking over maakt.

We verkopen niet of nauwelijks via onze website, wij leveren voornamelijk via dealers, resellers en direct sales.

Maar in de toekomst gaan we onze site zeker de aandacht geven die het zou moeten krijgen.

Glenn, 7 november 2007 5:52 pm

Dat hebben we vaker gehoord.

Robbert, 7 november 2007 5:53 pm

Geen enkel pand is 100% veilig en geen enkel netwerk is 100% van de tijd online.

Willen mensen deze zekerheid wel hebben dan moeten ze maar een andere business gaan zoeken, dit is een risico van het vak en daar moet je mee leren leven.

Uiteindelijk maakt het niets uit of je nu in een omgebouwd kantoorpand of loods staat, zolang de servers maar in optimale conditie kunnen draaien.

We moeten ons eerder zorgen maken dat de dijken in de rivieren niet doorbreken dan dat er wordt ingebroken in een datacenter.

MikeN, 8 november 2007 2:07 pm

@Remon: de hele branche gelooft gewoon geen zak van je. Zou het niet een idee zijn om een keer iemand uit te nodigen in je DC die wel gelooft wordt, een rondleidingkje te geven en paar foto's te laten maken? Je bent het natuurlijk niet verplicht, maar het zou wel meteen een hoop oeverloze discussies de mond snoeren....

Glenn, 8 november 2007 2:25 pm

Jongens, let op jullie woorden. Hij heeft geen DC, hij heeft een dataroom >:)

rob, 8 november 2007 3:26 pm

Ik geloof je wel hoor !

Jeroen, 8 november 2007 11:14 pm

@Arjan:
Ik hoef bij EVO maar te zeggen dat ik voor leaseweb kom (duh) en het hek gaat open en ik ben binnen. Bij ESY wordt er voor het hek al gecontroleerd of je aangemeld bent...

En zo heeft elk DC zijn eigen regeltjes, en zo heeft elk DC ongetwijfeld zijn zwakke punten.

Edu, 13 december 2007 5:05 pm

In een budget dc als EvoSwitch komen ze vast wel binnen, in GlobalSwitch staat er al een gigantisch hekwerk omheen!

Arjan Bijnen, 13 december 2007 6:43 pm

@Edu: Hoe kom je erbij dat EvoSwitch een budget DC is? Denk dat GlobalSwitch meer budget is tegenover het uiterst geavanceerde DC van EvoSwitch (welke noterbene ook iets meer capiciteit etc heeft).

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.