Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Is er veel veranderd in 10 jaar? (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 15 oktober 2009 08:01 uur

EvolutieTer voorbereiding op een presentatie over klanttevredenheid dook ik afgelopen weekend in mijn papieren archief op zoek naar cijfers. Mijn oog viel daarbij op een aantal rapporten over de zakelijke markt eind jaren 90.

Die vond ik nog steeds interessant. Niet omdat ik precies wil weten waar we toen stonden, maar wel omdat sommige issues me zo bekend voorkomen. En natuurlijk is het leuk om te lezen dat in 1997 72% van de werkplekken een pc had en maar liefst 20% van alle werkplekken beschikte over een internetaansluiting. Nederland was daarmee koploper in Europa!

Vanaf 1999 stapten kantoren massaal over van inbelverbindingen naar vaste verbindingen of breedband abonnementen. Bedrijven gingen zo van incidenteel online naar 24/7 online. Je ziet dan ook tussen 1999 en eind 2000 het aantal werkplekken met internet toenemen van 40% naar bijna 60%. In diezelfde periode komt eveneens de enorme groei van hostingdiensten op gang. Het aantal bedrijven met een eigen website verdubbelt in amper 2 jaar tijd.

Met deze indrukwekkende groeicijfers kwamen er vragen, die ik nog steeds hoor. Zo lees ik op de voorkant van een rapport uit 2000 “hoeveel is de omzet in deze branche” en “wat is ons marktaandeel”. In een presentatie gemaakt voor het ministerie van Economische Zaken schrijven de onderzoekers, dat er erg veel aanbieders in deze markt zijn. Hoeveel bedrijven er geld verdienden met de websites maken, onderhouden, hosten en dergelijke was niet te achterhalen. Wel berekende men dat er per domein gemiddeld 9 e-mailadressen waren. Ik heb geen idee hoe of waarom dat onderzocht is, maar ik weet zeker dat dat nu hoger ligt.

De beperking in aantal adressen was eind jaren 90 trouwens iets dat vaak voorkwam. Het was ook een regelmatig gehoorde reden om van provider te wisselen. De hoofdreden voor een wisseling was overigens de slechte dienstverlening al dan niet in combinatie met te hoge prijzen.

De markt voor hostingdiensten is sinds 2000 alleen maar meer en harder gegroeid. Hosters hebben inmiddels concurrentie uit het buitenland of doen zelf zaken over de grens. Andere ontwikkeling is natuurlijk, dat het niet meer uitsluitend bedrijven maar ook consumenten zijn die hostingdiensten afnemen. Als ik anno 2009 kijk waarom een klant van hoster wisselt is ontevredenheid over de dienstverlening nog steeds de meest gehoorde reden. Wat dat betreft is er na 10 jaren nog steeds ruimte voor verbetering.

patrick, 15 oktober 2009 2:23 pm

"Als ik anno 2009 kijk waarom een klant van hoster wisselt is ontevredenheid over de dienstverlening nog steeds de meest gehoorde reden. Wat dat betreft is er na 10 jaren nog steeds ruimte voor verbetering."

Helaas kun je ook de conclusie trekken dat men voor een paar centen op de eerste rang willen zitten; en dat voor 75 cent per maand echt geen technisch team tot je beschikking zal staan; vaak gaat het om mensen die weglopen nadat ze hun ticket niet binnen 30 minuten is beantwoord of er enige downtime buiten de host om is geweest. Een ander veelste vaak gehoorde kreet is dat men wel begrijpt dat er problemen kunnen zijn maar dat de communicatie vanuit de host bar slecht is. Waar ik me als webhost is meest aan erger ? conculega's die proberen klanten vast te houden op het moment dat ze al hebben besloten om te vertrekken door ze tegen te werken bij domein verhuizingen.

Rashid Niamat, 16 oktober 2009 8:52 am

Patrick,

slechte communicatie is een belangrijk punt.
Als je hosting of access ziet als een keten dan gaat het om klant provider netwerkbeheerder en/of registry. Tussen die partijen kan heel wat mis gaan weten we. Ik kom hier in een volgende bijdrage nog op terug.

patrick, 16 oktober 2009 8:58 am

Rashid;

Uiteraard, een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, maar buiten dat, ik hoor vaker dan niet dat sommige vaak klanten helemaal niet op de hoogte brengen, of dit pas doen als de hele klanten kring dreigt op te stappen. Al is de hosting markt niet de eenige die hier last van lijken te hebben, DSB iemand ?

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.