Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Op de koffie bij LeaseWeb

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 27 november 2007 08:08 uur

LeaseWebAfgelopen donderdag ben ik op de koffie gegaan bij LeaseWeb, waar ik een gesprek had met managing director Con Zwinkels. 

De problemen met Deutsche Telecom
Het netwerk van LeaseWeb heeft op dit moment een totale capaciteit van 150Gbps en gebruikt gemiddeld zo’n 70Gbps en heeft tot nu toe een jaarlijkse groei van 100 procent doorgemaakt. Daarbij was ik benieuwd naar hoe het nou zit met de verschillende soorten verkeer die LeaseWeb aanbiedt. Je hebt namelijk, volume, standaard en premium dataverkeer bij LeaseWeb. Mijn vraag was daarom of LeaseWeb netwerk neutraliteit over boord heeft gezet?

Zwinkels was daar heel duidelijk in, dat is niet het geval. Het grootste inhoudelijke verschil zit tussen volume en standaard dataverkeer. Het probleem is echter dat sommige netwerkeigenaren belachelijke bedragen eisen om data met ze uit te wisselen. Als grootste probleem noemde Zwinkels Deutsche Telecom (T-Systems, DTAG), dat bedragen per mbit eist die velen malen hoger zijn dan transit dataverkeer via gerenommeerde carriers.

Hoe ernstig het gesteld is blijkt wel uit het feit dat in contracten met carriers er veelal moet worden aangegeven, hoeveel dataverkeer er richting het netwerk van Deutsche Telecom zal gaan. Het verschil tussen volume en standaard dataverkeer is, dat er vooral bij de connectiviteit naar problematische partijen als Deutsche Telecom, voorrang krijgt als de poort daar naar toe weereens vol is geraakt. Het verschil tussen standaard en premium dataverkeer is dat de prioriteit nog eventjes iets hoger ligt en ook dat het dataverkeer gefilterd wordt.

Hosting en het klimaat
Op dit moment is het energieverbruik een issue. Het carrier-neutrale datacentrum EvoSwitch, onderdeel van dezelfde holding als LeaseWeb, profileert zich als een CO2 neutraal. Daarbij wordt niet alleen de CO2 uitstoot gecompenseerd, maar wordt er ook zoveel mogelijk gedaan om stroom te besparen. Zo wordt er gewerkt met afgesloten koude/warme paden (Cold Corridor), waardoor de koude lucht alleen dóór de servers heen naar buiten kan.

Het datacentrum wordt niet gekoeld met een temperatuur van 18 ~ 21C, maar de lucht die ingeblazen wordt is 24~25C en de lucht die wordt afgezogen is zo’n 10C graden warmer. Dat de temperatuur op de datavloer 21C zou moeten zijn is volgens Zwinkels een erfenis uit het verleden, waarbij mainframes bepaalde omgevingsfactoren nodig hadden om te functioneren, tegenwoordig is dat volgens Zwinkels niet meer het geval.

Op de datavloer wordt het energieverbruik verder terug gebracht door slim gebruik te maken van de beschikbare energiezuinige servers, met bijvoorbeeld 2.5? harddisks en mobiele processoren. Totaal verbruikers de meeste dedicated servers van LeaseWeb verbruiken niet meer dan 60 Watt aan stroom, waardoor het mogelijk is om 40 servers in één rack te plaatsen, die samen maar 10 Ampère aan stroom verbruiken.

BitTorrent
Ook kwam BitTorrent aan de orde. Daarbij wist Zwinkels nog een aantal opvallende dingen te vertellen. Zo was BREIN tijdens de ‘everlasting.nu’ rechtszaak inzake BitTorrent bezig om de rechter te manipuleren, door op de tafel van de rechter een berg DVD’s uit te stallen. Daarnaast heeft Zwinkels zich er ook aan gestoord dat er door BREIN een tweede procedure werd opgestart, terwijl er in de eerste rechtszaak nog niet eens uitspraak was gedaan. Ik ben het daar volledig mee eens, vooral wat betreft het manipuleren van de rechter door DVD’s uit te stallen. Laat maar weer eens zien hoe BREIN te werk gaat.

Het probleem waar BREIN voor zorgt is ook dat LeaseWeb continu van haar klanten te horen krijgt: “wat is dat nou met die internetpiraterij waarover BREIN het heeft?”. Corporate klanten zien dat alles goed in elkaar zit en ook de ISO 27001 certificering van EvoSwitch bewijst dat, zo legde Zwinkels uit. Echter lezen deze ook de verhalen van BREIN en dan kan LeaseWeb weer uitleggen dat het hosten van BitTorrent websites commercieel helemaal niet interessant is, en dat LeaseWeb uitsluitend principieel verweer voert en opkomt voor de rechten van haar klanten.

De ISP-sector moet de krachten bundelen
Zwinkels is van mening dat de ISP-sector de krachten zou moeten bundelen, want Zwinkels blijft niet bezig om de hete kolen uit het vuur te halen. Zwinkels vindt ISPConnect daarom een goed initiatief, maar ziet graag nog wat verdere formalisering van de vereniging. Ik heb als voorzitter van ISPConnect aangegeven dat we daar op dit moment druk mee bezig zijn en ook dat mocht LeaseWeb lid worden, daar zelf ook een bijdrage aan zou kunnen leveren. We waren het volledig met elkaar eens dat krachtenbundeling in de sector essentieel is!

De LeaseWeb organisatie
LeaseWeb is als organisatie vrij plat, maar door de groei die wordt doorgemaakt, krijg je meer en meer verschillende rollen in de organisatie en ook een management laag, waarbij er 5 directeur-(groot)aandeelhouders zijn. Verder werken er 8 medewerkers in de sales, 5 medewerkers op de administratie en lopen er 25 engineers rond.

Nieuwe medewerkers maken op dit moment nog geen complete bootcamp door. Zelf ken ik iemand die bij LeaseWeb in dienst is getreden en sindsdien volledig lyrisch is over de organisatie. Dus zodoende was ik benieuwd of nieuwe medewerkers bij wijze van spreken helemaal in de oranje verf werden gedompeld. Dat is op dit moment niet het geval, maar het is natuurlijk wel zo dat de medewerkers de bedrijfscultuur onderling overbrengen. Zwinkels was wel zeer blij om te horen dat zijn medewerkers zo positief over hun werkgever zijn. LeaseWeb is overigens altijd op zoek naar enthousiaste technische MBO en HBO-ers.

Weinig marge op colocatie
Een vraag die ik dan ook móést stellen was waarom ik naast veel positieve verhalen, ik ook redelijk wat negatieve verhalen over LeaseWeb hoor van verschillende mensen. Zwinkels zijn antwoord was zonder na te hoeven denken, dat die verhalen van colocatie klanten moeten komen. Daar zitten klanten tussen die weinig betalen, geen SLA afsluiten en toch veel verwachten als zij hulp nodig hebben, zo legde Zwinkels uit.

Als je colocatie afneemt, dan levert en garandeert LeaseWeb de stroom en de netwerkconnectiviteit, maar verder is het aan de klant, tenzij deze een SLA heeft afgenomen. Als iets best-effort is, dan is dat ook echt best-effort, als er een klant met een dure SLA is, dan heeft die natuurlijk voorrang, want daar betaalt die klant voor.

Een andere vraag, die Zwinkels beantwoordde voordat ik de vraag kon stellen, was dat LeaseWeb niet verkoopt via kanalen. LeaseWeb verkoopt zijn producten aan iedereen, dus het kan zo zijn dat een klant van een klant bij LeaseWeb uitkomt, maar als je het product wederverkoopt dan zorg je er toch voor dat je het product een bepaalde meerwaarde geeft, aldus Zwinkels. Al is hij ook van mening dat colocatie gewoon een product is waar simpelweg weinig marge op gemaakt kan worden door wederverkopers. Het is voor kanaalpartijen belangrijk om bovenop colocatie hun eigen diensten te ontwikkelen, want daar zit wel marge.

Groeiplannetjes
Als laatste vraag hierover was hoe het nou zit met de beruchte “groeiplannetjes”, ook hier over was Zwinkels glashelder. LeaseWeb reserveert een aantal kasten voor, die je niet direct hoeft te betalen, zodat je kan meegroeien met je klanten, zonder zelf de middelen hebben om te investeren. Het is de klant zelf die voor die optie kiest. Al stelt Zwinkels dat er telkens minder groeiplannen worden gemaakt, gezien datacentrum ruimte krapper wordt en als je nu een aantal racks wilt op termijn, dan moet je ze direct afnemen.

Datacentrum heeft niks met ICT te maken
Wat erg interessant is, is dat volgens Zwinkels het opereren van een datacentrum in het niks lijkt op webhosting. Sterker nog, het opereren van een datacentrum heeft in principe niks met ICT te maken, het is toevallig dat er ICT-processen en apparatuur binnen staat, maar verder heeft het er echt niks mee te maken.

Veel partijen denken nogal lichtzinnig over het opereren en opzetten van een datacentrum, maar in vergelijking met webhosting is het veel intensiever, zowel kapitaal technisch als het opereren zelf. Daarom is er ook besloten om het datacentrum EvoSwitch dat onder de zelfde holding als LeaseWeb valt, als een zelfstandig bedrijf te opereren, om zo ook intern die awareness daarover te creëren.

Het effect van dataretentie op het klimaat
Dataretentie is iets dat waarschijnlijk webhosters ook zal gaan treffen. Zwinkels is daar ook niet bepaald over te spreken en heeft ook niet echt een idee wat hij er van moet gaan verwachten. We waren het er over eens dat het een slechte zaak is en dat het een zware last voor de branche zal zijn.

Naast de kosten die gemaakt zullen moeten gaan worden, maakt Zwinkels zich ook zorgen over het effect van dataretentie op het klimaat. Het kabinetsbeleid is dat CO2 uitstoot gereduceerd moet worden om het klimaat te beschermen, maar ondertussen moet er wel van alles en nog wat gelogd gaan worden. Al die servers die daar speciaal voor moeten worden ingezet verbruiken ook enorme hoeveelheden stroom. Hoe meer er gelogd moet worden, hoe meer stroomverbruik en dus CO2 uitstoot dat betekent. Dat is niet goed voor het klimaat.

Glenn, 27 november 2007 10:04 am

Leuk artikel!

[quote]
Daarom is er ook besloten om het datacentrum EvoSwitch dat onder de zelfde holding als LeaseWeb valt, als een zelfstandig bedrijf te opereren, om zo ook intern die awareness daarover te creëren.
[/quote]
Met de leuke 'bijkomstigheid' dat het op PR-gebied ook een stuk beter is. Als het het Leaseweb DC had geheten, hadden weinig mensen kunnen geloven dat het carrier-neutral is ;)

Stewie, 27 november 2007 11:27 am

Die link tussen CO2 en dataretentie is een slap non-argument ;)

Verder een leuk interview Arnout!

Jeroen, 27 november 2007 3:36 pm

[quote]
Een vraag die ik dan ook móést stellen was waarom ik naast veel positieve verhalen, ik ook redelijk wat negatieve verhalen over LeaseWeb hoor van verschillende mensen. Zwinkels zijn antwoord was zonder na te hoeven denken, dat die verhalen van colocatie klanten moeten komen. Daar zitten klanten tussen die weinig betalen, geen SLA afsluiten en toch veel verwachten als zij hulp nodig hebben, zo legde Zwinkels uit.[/quote]
En wie zijn schuld is het dat ze zo weinig betalen? Ik kende mensen die (tot verkort) very low xx euro per maand betaalde voor 1u colocatie, een prijs uit het verleden. Die mensen moeten dezelfde support krijgen als de mensen die nu een marktconforme prijs betalen voor diezelfde colocatiehoeveelheid, en niet de schuld geven aan het weinig betalen, dan moet je je prijzen verhogen of geen belachelijke contracten afsluiten ;)

email, 27 november 2007 8:34 pm

@ Jeroen,

Ik snap je niet.

De prijs uit het verleden en de huidige prijs staat niet
lijnrecht tegenover de service die je kan verwachten
voor het geen wat je afneemt.

Lijkt mij niet meer dan logisch dat wanneer je alleen colocatie afneemt, imho een stukje kastruimte , stroom en traffic en dat je als je meer wilt je hier ook voor moet betalen. Er is een duidelijk verschil in service levels, wanneer je er voor betaalt krijg je ook zeker de service en garantie die je verwacht.

Als je een auto leased zonder vervangende auto in het contract, moet je ook niet zeuren wanneer je auto 2 dagen voor onderhoud weg is en je niet direct vervangend vervoer krijgt zonder hier ook een rekening voor te krijgen. Hier moet je dan voor betalen, En zit het wel in het contract of heb je er een extra contract voor afgesloten dan krijg je je wel dat vervangend vervoer.

Same Same met Colocatie !

Andrew Passon, 27 november 2007 8:49 pm

Het ook niet voor niets een 'service niveau'!

Paul, 28 november 2007 12:54 pm

Goed punt van Zwinkels dat het opereren van een DC niets met ICT te maken heeft.

Jeroen, 28 november 2007 3:30 pm

@email,

Natuurlijk heb ik het over klanten met hetzelfde serviceniveau. Mijn punt is dat klanten die mid XX betalen voor 1U + 100GB + SLA-X dezelfde service moeten krijgen als klanten die very low XX betalen voor precies hetzelfde (1U + 100 GB + SLA-X). Daarnaast heb je klanten met SLA-X die nooit hulp nodig hebben, en klanten met SLA-X die altijd hulp nodig hebben, niet alleen bij colocatieklanten, maar ook bij webhostingklanten, of dedicated server klanten. Ik vind het dus een rare opmerking dat de negatieve verhalen van de weinig-betalende coloklanten komen, het is namelijk LSW hun eigen schuld dat deze zo weinig betalen ondanks dat ze geen SLA hebben ;)

Robin, 29 november 2007 11:29 am

@Jeroen,

Je maakt het ingewikkelder dan het is, Zwinkels zegt hier slechts dat klanten met een SLA sneller geholpen worden dan klanten zonder SLA. Hij maakt geen onderscheid tussen klanten die veel of weinig betalen, dat doe jij. Een SLA is immers een SLA.

Jeroen, 30 november 2007 8:08 pm

Het gaat 2 kanten op, hij noemt weinig betalen en geen SLA als argumenten, dat zijn toch 2 argumenten als ik mij niet vergis?

Danny van der Mast, 1 december 2007 7:58 pm

Klopt, weinig betalen door geen SLA af te sluiten doelde hij daar volgens mij mee...

"Daar zitten klanten tussen die weinig betalen, geen SLA afsluiten en toch veel verwachten als zij hulp nodig hebben, zo legde Zwinkels uit."

Robin, 3 december 2007 11:45 am

Dat bedoel ik, maar er word dus geen onderscheid gemaakt tussen een klant die 10.000 betaald met een sla x en een klant die 1000 betaald met dezelfde sla.

Punica, 3 december 2007 12:06 pm

Vrij logisch toch? Zou anders nogal oneerlijk zijn tegenover de klant die 1000,- betaald maar wel een heel dure SLA afsluit.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.