Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

OPTA brief over Bel-me-niet en B2B (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 27 januari 2011 08:00 uur

Eind vorige week hoorde ik op de radio een item over het Bel-me-niet register, de website waar men zich kan afmelden voor acquisitie per telefoon, fax of e-mail. Aanleiding hiervoor was de bekendmaking dat toezichthouder OPTA 48 bedrijven zou onderzoeken omdat die zich niet houden aan de regels die gelden voor m.n. telefonische verkoop.

Omdat ik in een vorige functie te maken heb gehad met de discussies tussen overheid en bedrijfsleven over het tegengaan van spam boeit dit onderwerp me nog altijd. Het radio item was dan ook reden weer eens in deze materie te duiken en te achterhalen wat er niet goed gaat.

Op het eerste gezicht lijkt het een pure consumenten aangelegenheid te zijn. Consumenten willen niet tijdens het avondeten gebeld te worden voor een uniek aanbod van stroombedrijf A, telecomaanbieder B over verzekeraar C. Het persbericht blijkt echter een ruimere invulling te geven aan het begrip klagers: “OPTA ontvangt regelmatig klachten van consumenten en bedrijven die telefonisch, per e-mail of fax zijn benaderd voor de verkoop van producten en diensten”.

Het vermelden van de categorie “bedrijven” is hier van belang, omdat het Bel-me-niet register verder reikt dat B2C werving. Het register geldt namelijk niet alleen voor consumenten, ook maatschappen, eenpitters en VOF’s kunnen zich hier uitschrijven. En ik ben ervan overtuigd dat niet veel B2B aanbieders hiervan op de hoogte zijn.

Hierdoor is de kans groot dat iemand wordt benaderd op basis van een zelf aangelegde of gehuurde lijst met leads of prospects die niet gediend is van het contact. En laten we eerlijk zijn, het vergaren van adressen gebeurt soms ook wel op hele rare wijzen, waarbij amper sprake kan zijn van een expliciete opt-in voor gebruik van de gegevens. Niet voor niets maakt het OPTA bericht melding van prijsvragen en quizzen die, zoals we weten, nadrukkelijk fungeren als succesvolle methode contactgegevens bijeen te harken.

De bedoeling van het OPTA onderzoek lijkt me daarmee duidelijk. Er moeten minder klachten komen en dat bereik je door beter je best doen een zuivere opt-in lijst te krijgen.

Doe je dat niet, dan loop je niet alleen de kans een boze brief van OPTA te krijgen. Bekend raken als spammer omdat je met vuile bestanden werkt lijkt me, zeker in deze sector, echt wel het laatste dat je moet willen.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.