Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Een cloud syndroom (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 22 september 2011 08:01 uur

Vorige week werd op deze plek aandacht besteed aan de nieuwe cloudplannen van het Amerikaanse ministerie van Defensie. Voor dat nieuwe beleid waren meerdere redenen. Eén ervan was dat er sprake schijnt te zijn van cloudtoepassingen die vanuit een testsituatie live zijn gegaan zonder verdere inbedding in de Defensie-organisatie.

Die constatering komt sterk overeen met de bevindingen van Unisys. Deze mondiale speler publiceerde begin september een advies voor bedrijven die cloudtoepassingen hebben en voornemens zijn deze te integreren met bedrijfskritische systemen en it-processen. Formeel is de reden voor het advies van Unisys dat men een veel gemaakte fouten wil helpen voorkomen. Minstens zo belangrijk is natuurlijk dat men advies en diensten wil aanbieden. Maar zelfs met dat in het achterhoofd is de publicatie van Unisys de moeite van het lezen meer dan waard.

Centraal in het Unisys verhaal staat het ‘cloud in a corner syndrom’. Hiermee wordt bedoeld dat cloudoplossingen en -toepassingen geïsoleerd blijven van de overige bedrijfsprocessen en daarmee niet optimaal kunnen bijdragen aan die zelfde processen of de bredere kostenbesparingen, die ook hier weer op 20 procent zijn ingeschat. Met andere woorden, het loont de moeite.

Waarom is er dan zo vaak sprake van een sub-optimale of mindere performance op het gebied van cloudintegratie? Eén van de eerst én meest genoemde redenen is dat de personen die beginnen met de cloudprojecten daar in de regel zo enthousiast over zijn. Risico daarvan is dat men te ver voor de troepen uitloopt en daarmee het contact met de organisatie en die echt ter zake doende daily processen verliest. Koppel dit aan een ander veel genoemd punt, namelijk dat van kennisvergaring en kennisdeling specifiek voor cloudomgevingen en de ware betekenis van de problemen zoals geschetst in het stuk over de Amerikaanse Defensieclouds (want er is uiteraard meer dan 1 Defensiecloud) worden in de volle omvang duidelijk.

Een probleem constateren is een ding, het vinden van een oplossing is iets anders. Dat Unisys een oplossing voorstaat die de eigen dienstverlening ten goede komt, spreekt voor zich. Maar voor kleinere ondernemers is dat in de regel geen optie. Wat zij wel kunnen doen is het rapport rustig doornemen en de 7 genoemde scenario’s die onderdeel zijn van het eerder genoemde syndroom proberen te herleiden tot de eigen processen.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.