Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Schrikkelseconde leidt tot Linux-problemen

  • Door
  • Randy ten Have
  • geplaatst op
  • 2 juli 2012 08:06 uur

SchrikkelsecondeEen schrikkelseconde heeft in de nacht van zaterdag op zondag voor problemen gezorgd op diverse Linux-systemen. Dit probleem deed zich voor op systemen waar de NTP-deamon draaide. De problemen liepen uiteen van een hoge processorbelasting tot crashende systemen. De NTP-deamon synchroniseert de servertijd met de atoomklok. Nadat de schrikkelseconde werd toegevoegd kwamen veel servers in de problemen.

Dit was met name te zien aan een hoge processorbelasting van de MySQL databaseserver. Ook Java-applicaties konden niet goed met de schrikkelseconde omgaan. Sommige systemen crashte in zijn geheel als het gevolg van deze kernel bug. De oplossing was snel voorhanden binnen de Linux community. Het stoppen van de NTP-deamon en het draaien van de data parameters vanaf de commandline bood een oplossing voor veel servers. Het laatste redmiddel was het opnieuw opstarten van de server.

Het probleem met schrikkelseconden bestaat al langer. Het NTP-protocol dateert uit 1980. Schrikkelseconden zijn in 1972 geïntroduceerd. Hoe kan het zijn dat NTP niet goed met deze tijdswijziging om weet te gaan? Of ligt het probleem echt aan de applicaties, zoals in dit blogartikel uit 2005 wordt gesuggereerd.

Een relatief hoge CPU load bij een idle MySQL server

De Nederlandse provider TransIP heeft in de loop van zondag een deel van haar VPS-klanten per SMS op de hoogte gesteld van het probleem en daarbij de oplossing in het bericht vermeld. “Onze eigen servers draaien allemaal op BSD. Daar hadden we geen problemen”, vertelt Ali Niknam. “Wel zagen we via onze monitoring tools dat talrijke klantsystemen problemen ondervonden. Daarom hebben we besloten al deze klanten te sms’en.”

Managed Hosting provider Exonet laat weten dat er vanaf zondagmorgen diverse problemen optraden. “We hebben direct maatregelen getroffen voor alle Managed Hosting klanten. De overige klanten hebben we per e-mail op de hoogte gesteld van het probleem”, aldus Jesper Weiland.

Sjoerd van Groning, 6 juli 2012 10:59 am

Bijzonder, je kan beter lid zijn van ISPtoday dan van ISPam. Op ISPtoday heeft niemand last, op ISPam blijken mensen wel last te hebben.

Naar mijn inschatting bagatelliseren de geinterviewden op ISPtoday de problemen.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.