Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Stroomstoring in het We Dare datacentrum

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 11 oktober 2006 21:49 uur

Om 14:11 uur vanmiddag viel de hoofdstroomtoevoer naar het We Dare datacentrum in Rotterdam weg, waarna het datacentrum moest overschakelen op de noodstroomvoorzieningen. Echter bleek de noodstroomvoorziening die de datavloer op de 7e etage van non-break noodstroom moet voorzien niet te functioneren, waardoor de stroom daar compleet wegviel.

Hierna brachten ISP’s en andere colo-afnemers hun servers weer online, echter viel de stroom 15:28 uur en later ook om 16:00 uur weer uit, waardoor servers die weer online waren gebracht opnieuw uitvielen. Het leek er even op dat de storingen voorbij waren tot aan 18:20 uur, toen de stroom opnieuw kortstondig uitviel.

Voor de duidelijkheid: Dit gaat enkel over de datavloer op de 7e etage en daarom heeft gelukkig zo’n 80% van de klanten van We Dare niks van de stroomstoring gemerkt! Daarnaast hulde voor de communicatie van We Dare met betrekking tot dit voorval, waarbij ze het ook zelf direct op webhostingtalk.nl melden.

Het is merkwaardig dat de stroom in relatief korte tijd in zoveel verschillende geografisch gespreide datacentra uitvalt, waarbij dit al eerder gebeurde in TelecityRedbus 3 en EasyNet. Daarnaast ook dat die uberhaubt in datacentra uitvalt, want datacentra zijn er voor de continuiteit, de zekerheid dat servers blijven draaien onder vrijwel elke omstandigheid.

Wat ik me daarom afvraag is, hoe is dit mogelijk en dan vooral bij zoveel verschillende datacentra in zo’n relatief kort tijdsbestek. Iemand een idee?

D.L.H. Douma, 11 oktober 2006 10:41 pm

Ik vraag me af hoe WeDare dit verantwoorden gaat naar de klanten toe...

Arjan Bijnen, 12 oktober 2006 12:10 am

Gelukkig heeft de no-break op de 4de verdieping wel perfect gefunctioneerd. Op de 7de verdieping bevinden zich voornamelijk suites van o.a. grote ISP's.

De oorzaak van de storing zat in de stroomaanvoer van Eneco naar de hoofdtrafo ruimte van WeDare. Naar mijn weten hebben de (directe) klanten van WeDare allen een contract waarin dit soort storingen beschreven worden. Indien er sprake is van schade zal dit dan ook absoluut netjes opgelost worden WeDare kennende. Ikzelf ga er van uit dat WeDare verder contractueel vast en zeker dit verder wel doorberekend aan Eneco.

Dat de UPS op de 7de slechts een deel heeft opgevangen is gekomen door een defect. Ondanks het goede onderhoud wat WeDare uit laat voeren aan dit soort apperatuur kan er natuurlijk altijd wel wat mis gaan..... Het blijft electronica, hoe bot het ook mag klinken.

Dat er in het nieuwsbericht van Arnout vermeld staat dat zo'n 80% van de klanten niets gemerkt heeft van de storing is niet helemaal juist gesteld. WeDare heeft namelijk kenbaar gemaakt dat er zoon 85% van de klanten "in Rotterdam" niets van de storing heeft gemerkt.

Daarnaast heeft WeDare naast Rotterdam ook facciliteiten in Amsterdam en Eindhoven. Doordat het datanetwerk niet plat is geweest hebben deze er geen last van ondervonden.

Het aantal stroonstoringen bij Datacentra is inderdaad opvallend. Naar mijn gevoel lukt het de energieleveranciers niet de behoefte aan stroom bij te benen en de boel daarop goed te onderhouden.

Martijn, 12 oktober 2006 9:47 am

Wordt de UPS op de 7e niet maandelijks gecontroleerd c.q. getest? De zeldzame keren dat deze apparatuur daadwerkelijk nodig is, mag het niet voorkomen dat deze faalt. Op deze manier heeft het weinig nut dergelijke apparatuur te plaatsen, laat staan contractuele verplichtingen naar je klanten aan te gaan voor wat de stroomleverantie betreft..

Keenondots, 12 oktober 2006 10:13 am

Ik weet dat Virtu (waar wij staan) elke maand de noodstroom live test. Dus feed van Essent eraf, UPS vangt het op, diesels komen op gang.. tijdje laten draaien en weer terug.

Dan kan het ook voorkomen dat je UPS dood gaat, maar dan heb je N+1 lijkt mij en kun je direct terug naar je live feed.

D.L.H. Douma, 12 oktober 2006 2:37 pm

Ik zat me af te vragen of zoiets wel acceptabel is dat de UPS'en niet werken.

Arjan Bijnen, 12 oktober 2006 11:41 pm

Dat de UPS niet werkte is in principe niet acceptabel. Voor zover bekend is de UPS door een externe firma geleverd en wordt deze zeer regelmatig onderhouden en getest. Ik kan me dus eenigsinds onmacht aan zijde van WeDare voorstellen.

D.L.H. Douma, 13 oktober 2006 12:05 am

Die situatie begrijp ik. Echter vind ik zoiets nog onacceptabel. Tevens vondt ik het zeer onprettig dat een stuk of 5 keer de stroom wegviel.

CCC Hosting, 15 oktober 2006 12:58 am

Ik raad mensen aan die dit soort dingen onacceptabel vinden een eigen datacentrum en netwerk op te richten.
Er kan altijd wel iets gebeuren, 100% waterdicht is het nooit.
Hoeveel downtimes hebben jullie wel niet gehad op een van de servers terwijl je dacht dat je aan alles had gedacht?

Ik vindt dat Wedare de problemen snel onder controle had. dat het hierna nog een paar keer is uitgevallen heeft te maken met de druk die er op zo'n moment heerst.

Uiteraard wil wedare zo snel mogelijk weer terug op de eneco toevoer, net als je denkt dat alles gefixt is klapt eneco er weer uit.
Ik was zelf aanwezig op de 7e verdieping ook al deden de ups hun werk dan zou er na de 2e stroomstoring alsnog de stroom worden onderbroken omdat zo'n UPS gewoon minimaal een half uur nodig heeft om weer een beetje op te laden.

gerwin, 15 oktober 2006 12:40 pm

Ik moet wel zeggen dat het het laatste jaar wel er g vaak mis gaat bij datacentre. Iemand een idee hoe dat kan?

gerwin, 16 oktober 2006 10:41 am

En we hebben er weer 1:
http://webwereld.nl/articles/43343/problemen-bij-concepts-ict-na-stroomuitval-essent.html

devil, 9 maart 2007 8:34 pm

wat een bulshit Wedare onderhoud helemaal niets en eneco is ook niet uitgevallen

tdw, 10 maart 2007 9:39 am

En waar haal je dat vandaan?

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.