Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Lokale aanbieders: profiteer van slechte cloudcommunicatie!

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 14 mei 2013 08:01 uur

cloudElke aanbieder van clouddiensten zal moeite steken in het overtuigen van prospects dat zijn dienstverlening veilig en betrouwbaar is. De vergelijkingen die daarbij worden gemaakt en de dienstspecificaties doen wel eens de vraag opdringen of het juridisch gezien wel allemaal door de beugel kan.

Dat cloudpartijen zoveel moeite doen en soms ook de grens van het toelaatbare opzoeken, heeft onder andere te maken met het feit dat cloud abstract en omvattend is dat de beoogde klant snel door de bomen het bos niet meer ziet.

B2B-aanbieders in het algemeen en cloudpartijen in het bijzonder die serieus aandacht besteden aan de communicatie, kunnen wat dat betreft ruimschoots profiteren van de kansen die de ronduit brakke communicatie van een aantal gerenommeerde internationale concullega’s biedt.

Een veel gemaakte fout door dit soort partijen is dat de boodschap niet helder is. Dat uit zich in de regel door op de Nederlandse markt te volstaan met documentatie in een andere taal of slecht vertaald materiaal. Een ander punt is dat de beweringen niet altijd kloppen. Iedereen die de discussies rondom cloud kent en de gevoeligheden rond niet nader te noemen Amerikaanse wetgeving, weet ook dat de paragrafen veiligheid en privacy van Amerikaanse cloudaanbieders niet volledig zijn. Open deuren wellicht, maar het is wel een gemiste kans als je daar als puur Nederlandse aanbieder niet op inspeelt.

Het zijn overigens niet alleen de puur Amerikaanse providers die op het specifieke punt van privacy en datagraaien steken laten vallen. Vorige week werd internationaal een bericht van de Duitse cloudhoster Concat verspreid. Onder de titel ‘Cloud-Dienste made in Germany’ werd gewezen op het vernieuwde aanbod van clouddiensten van Duitse bodem en in Duitse datacenters. Vanzelfsprekend werd aangestipt dat men dus voldeed aan de strenge Duitse privacyeisen en dus geschikt was voor bedrijfsleven en  overheden uit de EU.

De boodschap ging aan het einde echter compleet de mist in. In de laatste paragraaf van het persbericht, staat dat Concat sinds 2006 onderdeel is van Meridian Group International Inc., USA. Met andere woorden, het is een Amerikaans bedrijf dat dus onderworpen is het Amerikaanse datagraaien. Het zal dan ook geen toeval zijn geweest dat een aantal concurrenten later die week nog eens aandacht vroegen voor de eigen proposities en daarbij nadrukkelijk liet weten 100% Duits eigendom te zijn. Een hint die aan duidelijkheid niets te wensen overliet.

Daarom: je anders presenteren dan je in werkelijkheid bent is niet slim.  Inspelen op de onvolledigheid of missers in de communicatie door je concullega’s is een kans die je niet onbenut moet laten.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.