Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘Invoering nieuwe gTLD’s levert geen domeinrace op’

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 13 februari 2014 08:01 uur

De invoering van nieuwe generieke toplevel domeinen (gTLD’s) biedt kansen voor isp’s, maar er schuilen ook serieuze risico’s, vooral voor de registries. Van de 500 nieuwe gTLD’s zullen er niet heel veel succesvol zijn, voorspelt hostingbedrijf STRATO. Dit heeft gevolgen voor de registries die verantwoordelijk zijn voor de uitgifte en het beheer van de betreffende TLD’s.

Niet meer dan 10 procent van de circa 100 betrokken registries zal volgens STRATO winstgevend zijn met de uitgifte van gTLD’s. “Slechts weinig TLD’s worden meer dan 100.000 keer geregistreerd”, stelt Christian Müller, CIO en domeinexpert bij STRATO. “En de meeste registries bieden bovendien slechts één TLD aan.”

Vooral de grote registries die diverse niche-TLD’s of één populaire TLD aanbieden, zullen succes hebben, denkt hij. “De identiteits-ondersteunende TLD’s (als .amsterdam en .gay) en generieke extensies die een grote doelgroep bereiken (zoals .web, shop en .blog) hebben naar verwachting wel succes.”

Als een risico noemt Müller het feit dat de markt voor domeinnamen verzadigd is. “Veel bedrijven hebben al een adres voor hun marketingdoeleinden en wisselen niet zo snel.” Door de nieuwe extensies ontstaat een zeer groot aanbod aan domeinnamen dat mogelijk leidt tot forse verliezen bij domeinhandelaren. “De tijd van zevencijferige prijzen voor domeinen is voorbij, de omzet in de domeinhandel zal dalen.”

Vaarwater
“Bovendien zitten veel extensies in elkaars vaarwater. Hij noemt daarbij als voorbeeld de TLD’s photos en .photography en .car en .cars. “Vooral TLD’s die slechts beperkt mogen worden gebruikt, zoals .travel, .museum en .jobs hebben weinig succes”, aldus Müller.

Een laatste gevaar waar Müller voor waarschuwt, is niet nieuw: namelijk de kans op misbruik door cybercriminelen. “Deze maand gaan al 25 nieuwe extensies van start en in de komende maanden komen er bovendien steeds meer TLD’s bij. Dat schept verwarring bij internetgebruikers en daar profiteren cybercriminelen van.”

Adverteren
Is er dan niets positiefs over de nieuwe gTLD’s te melden? Jazeker. Volgens STRATO kunnen veel hostingaanbieders flink reclame maken met de nieuwe extensies. Die reclamecampagnes moeten nieuwe klantengroepen ervan overtuigen om naast een domeinnaam (met kleine winstmarges) ook een hostingpakket te bestellen.

Toch wordt er gewaarschuwd voor al te hoge verwachtingen van de gTLD’s onder meer omdat de invoering erg langzaam gaat. Christian Böing, CEO van STRATO, denkt dat de hostingbranche de komende jaren van de nieuwe TLD’s zal profiteren, al verwacht hij geen grote domeinrace. “Het aantal domeinbestellingen zal niet verdubbelen.”

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.