Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

‘Eerlijke PR is noodzakelijk voor aandacht van pers en markt’

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 17 maart 2014 08:01 uur

Tientallen persberichten worden wekelijks naar de redactie van ISPam.nl gestuurd. Bijna altijd wordt een dienst of product onder de aandacht gebracht, en volgens de regels van de PR belooft iedereen dat zijn dienst echt beter is dan dat van niet genoemde concurrenten.

Vraag is of je met deze insteek anno 2014 nog de aandacht van de pers weet te trekken. En in het verlengde daarvan, of je met een propositie die daarop is gebaseerd ook mogelijke klanten weet te overtuigen van je goede bedoelingen. We zien met enige regelmaat dat zeker bij dat laatste aanleiding is voor fronsende wenkbrauwen en soms ook een meewarige blik. Dan zien we persberichten waarvan de redactie direct inziet dat een loopje wordt genomen met de waarheid. Als we dan het aangeprezen aanbod later nog eens op de website of in een folder tegenkomen, blijkt de onwaarheid gewoon te zijn overgenomen.

Een voorbeeld ter illustratie uit het buitenland, waardoor geen van de ISPam.nl-lezers zich direct bedreigd hoeft te vinden. De Zwitserse provider SecureRack maakt vlak voor Cebit2014 via een professioneel opgesteld persbericht bekend in het thuisland een nieuwe IaaS-dienst te lanceren. Een VDC dat nog mooier, beter en vooral veiliger is dan alles dat voorheen leverbaar was. Tot zover lijkt het PR-bericht te kunnen kloppen, maar als je vervolgens afdaalt tot op detailniveau, zie je dat het begrip veiligheid wel met een korreltje zout dient te worden genomen. De stelling van SecureRack dat Zwitserland geen deel is van de EU klopt, dat er daarom geen data gedeeld wordt met het buitenland is complete onzin. Er zijn genoeg voorbeelden die aantonen dat data Zwitserland kan en mag verlaten (en dan hebben we het nog niet eens over de NSA-methodes). De onjuistheid in het persbericht is ook terug te vinden in de commerciële flyer. En voor alle duidelijkheid, de fout die hier is gemaakt, is echt van een compleet andere orde dan een d/t fout.

Gevolg: iedereen die echt verstand heeft van zaken als privacy, dataintegriteit en veiligheid associeert SecureRack na het lezen van de fanmail niet meer met oprechtheid en betrouwbaarheid. Hier is geen sprake van een foutje dat makkelijk hersteld kan worden. Een dergelijke ‘verschrijving’ schaadt je imago. Dat bij de vakpers als potentiële klanten herstellen, kost tijd. Je concurrenten zullen er geen traan om laten als jij op dit punt bewezen de fout in bent gegaan en zelfs zout in de wonden blijven smeren. Ergo: voorkomen is beter dan genezen – wees eerlijk over wat je levert en stel het niet mooier voor dan het is.

(De illustratie is afkomstig van Wikimedia (Vladimir Menkov). ISPam.nl zal met ingang van de eerste dinsdag van komende maand, maandelijks een Pinocchio toekennen aan de Nederlandse hoster, datacenter of IT-leverancier die het meest onzinnige bericht aan de redactie heeft gestuurd.)

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.