Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Google verliest aan populariteit als cloudprovider

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 9 januari 2015 08:00 uur

microsoftAmazon AWS blijft heer en meester in de cloud. In een enquête onder CIO’s wordt het bedrijf door een derde van de respondenten genoemd als hun prefered cloudprovider. Google is aanzienlijk minder populair. Het bedrijf heeft onder de CIO’s die door Piper Jaffray zijn ondervraagd (pdf) stevig aan populariteit verloren.

De populariteit van Amazon AWS is dit jaar nog groter dan vorig jaar en neemt zelfs met twee procentpunt toe tot 35%. Op twee en drie staan Microsoft Azure en Rackspace die beiden een procentpunt winnen. Microsoft Azure komt uit op 21% en Rackspace op 16%.

Opvallend is dat de nummer vier in de lijst, Google, juist een stevig verlies aan populariteit laat zien. In 2014 werd het bedrijf nog door 12% van de CIO’s als prefered cloudprovider genoemd. Dit jaar wordt Google nog maar door 7% van de CIO’s genoemd.

Daarnaast zijn er nog een aantal partijen die stuk voor stuk door maximaal 3% van de respondenten wordt genoemd. VMware valt daarbij wel positief op. Dat ook door 3% van de CIO’s werd genoemd maar vorig jaar nog door niemand. Vermoedelijk om dat het bedrijf ten tijde van het onderzoek vorig jaar nog geen relevante clouddiensten aanbood.

prefered-cloudproviders

Door Piper Jaffray is daarnaast ook onderzocht of de CIO’s verwachten bij hun cloudprovider méér of juist minder geld uit te gaan geven. Amazon AWS is ook hier weer heer en meester. Maar liefst 88% van de CIO’s stelt dit jaar méér geld te zullen gaan uitgeven (en dus 11% die minder verwachten uit te geven). Alleen CIO’s die gebruik van een private cloud is dat percentage nipt hoger met 89%.

Ook Microsoft Azure (70%), VMware vCloud Air (64%) en Google (63%) kunnen op een omzetgroei rekenen dit jaar. Gelet op de terugval van aantal CIO’s dat Google als prefered cloudprovider noemt, is dat opvallend. Rackspace en Verizon zitten beide met 50% precies op de helft. Minder positief ziet het er uit voor Dell (38%), Internap (17%), Savvis (17%), Pivotal (17%), IBM Softlayer (14%) en HP (0%).

Wat hier vooral bij opvalt, is dat de grootste cloudproviders het veel beter doen de kleinsten. Deze correlatie is niet alleen zichtbaar in het aantal keer dat een partij genoemd is als prefered cloudprovider, maar ook in het absolute aantal respondenten op de vraag of er meer of minder gaat worden uitgegeven.

Het verband tussen meer of minder uitgeven en het aantal CIO’s dat de vraag over een bepaalde cloudprovider heeft beantwoord, lijkt evenredig met elkaar. In de onderstaande grafiek geef ik dat weer. Een interessante vervolgvraag is of hier een oorzakelijk verband tussen zit, bijvoorbeeld dat de grootste cloudproviders groter worden en de kleintjes klein blijven of dat het gewoon toeval is?

clouduitgaven-cios

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.