Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Onderzoek: Nederlandse hostingklant wil service, snelheid en veiligheid

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 18 februari 2015 10:00 uur

Nederlandse hostingklanten interesseert het niet waar hun data wordt opgeslagen zolang als de service, betrouwbaarheid, veiligheid en snelheid van de geboden oplossing goed zijn. Dat blijkt uit een onderzoek dat door Denit gehouden is onder verschillende Nederlandse organisaties. Wel moet worden opgemerkt dat in de presentatie van het onderzoek de uitkomsten en visie van Denit sterk werven zijn. Dat maakt de uitkomsten minder bruikbaar.

In het onderzoek vroeg Denit wat hostingklanten verwachten van hun hostingprovider. De belangrijkste uitkomst: De Nederlandse hostingklant wil vooral service!

Wij vroegen naar de verwachtingen die organisaties hebben van hun hosting provider. De antwoorden waren duidelijk: het draait in belangrijke mate om service. Sommige van de geïnterviewden vinden dat de service ‘absoluut’ moet zijn, zij willen dat de aandacht van de provider te allen tijde op hen is gericht. Anderen hechten meer waarde aan een ‘ad hoc’ service; service op het moment dat deze nodig is. Men is ook duidelijk over wat service specifiek moet inhouden: direct contact, bereikbaarheid, aandacht en klantgerichtheid.

Als reden om hosting te outsourcen naar een hostingprovider wordt vooral genoemd lagere kosten en tijdsbesparing. Als reden om de IT-infrastructuur inhouse te houden wordt de angst om de controle te verliezen en dat vertrouwelijke gegevens in handen van de concurrent terecht komen of op straat komen te liggen. Het is dan ook niet opvallend dat uit het onderzoek blijkt dat snelheid (performance) en veiligheid nog belangrijker worden gevonden dan beschikbaarheid (uptime). Ook adequate bescherming tegen DDoS-aanvallen wordt door hostingklanten belangrijk gevonden.

Opmerkelijk is dat geen van de deelnemers aan het onderzoek van mening is dat het wenselijk is om zaken te doen met een Europese hostingprovider. Op basis daarvan trekt Denit de conclusie: “Kennelijk is het nog te weinig bekend dat veel hosting-/cloudproviders Amerikaanse bedrijven zijn zoals bijvoorbeeld Amazon, Microsoft en Google. Deze aanbieders vallen automatisch onder de Amerikaanse Patriot Act.”

Deze response is zeker een interessante uitkomst. De conclusie die Denit trekt, vind ik merkwaardig. Nergens blijkt uit dat Denit heeft doorgevraagd op dit punt. Waar baseert Denit deze conclusie dan op? Het lijkt er op dat Denit zelf feiten bij het onderzoek aan het verzinnen is. Helaas staat de hele presentatie van het onderzoek bol van dit soort aannames. In de presentatie van het onderzoek van Denit zijn de uitkomsten en de mening van Denit nauwelijks van elkaar te onderscheiden.

Het bedrijf presteert het zelfs om eigen discutable mening als uitkomst van het onderzoek te presenteren: “Dataopslag binnen de Nederlandse landsgrenzen biedt aanzienlijk meer bescherming en veiligheid”. Daarmee zijn de uitkomsten van het hostingonderzoek een gemiste kans. Het zou daarom goed zijn als Denit de ruwe gegevens van het onderzoek zou delen zodat iedereen zijn eigen mening kan vormen.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.