Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

SIDN boete tarieven verdubbeld in 2007

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 12 januari 2007 10:16 uur

De tarieven van de SIDN blijven in 2007 vrijwel ongewijzigd ten opzichte van 2006. Een tweetal tarieven wijzigt wel en dat zijn de boete tarieven voor ‘foutieve verhuizing’ en ‘foutieve wijziging domeinnaamhouder’ beide zijn verdubbeld van 50 naar 100 euro.

Bij de toelichting van de bekendmaking van dit nieuws maakt de SIDN tevens bekend dat sinds de invoering van de nieuwe verhuisprocedure het aantal foutieve verhuizing is teruggedrongen van 80 naar 5 per maand. Op basis daarvan valt te concluderen dat de nieuwe verhuisprocedure voor het doel waarvoor het is ingevoerd werkt.

Voor de invoering van de nieuwe verhuisprocedure was het zo dat een verhuizing sowieso zou worden doorgevoerd en er achteraf controle door de SIDN plaats kon vinden. Nu kan de oude deelnemer zelf de verhuizing blokkeren en de SIDN vooraf laten controleren of voor de verhuizing de contractuele onderbouwing bestaat.

Tijdens de SIDN deelnemersbijeenkomst in december 2006 was één van de discussiepunten dat er vrijwel altijd bezwaar tegen een verhuizing wordt aangetekend door de oude deelnemer. Dit heeft grofweg twee oorzaken, allereerst kan de oude deelnemer niet op hoogte zijn van het feit dat er een domeinnaam verhuist gaat worden, dat is in principe belangrijk om de houder te beschermen en dus ter goeder trouw. Echter heb je ook deelnemers die standaard bezwaar indienen tegen een verhuizing, waarbij het niet uitmaakt of ze wel of niet op de hoogte zijn van een aankomende verhuizing. Dat is dus ter kwader trouw.

Doordat een verhuizing dus vrijwel altijd vooraf wordt gecontroleerd, is het dus niet meer dan logisch dat er vrijwel geen foutieve verhuizingen meer plaatsvinden. Echter is het wel zo dat dit extra werk oplevert voor deelnemers, omdat deze vrijwel altijd de verhuisformulieren naar de SIDN dienen op te sturen.

Over het algemeen genomen is dit wel een grote vooruitgang, doordat er vrijwel geen foutieve verhuizingen meer plaatsvinden én daarnaast het houders dwingt om vooraf aan hun oude deelnemer (webhoster) kenbaar te maken dat ze gaan verhuizen. Dat maakt het voor deelnemers weer een stukje makkelijker, omdat ze niet bij een verhuizing ineens moeten gaan beoordelen of deze terecht is. Het belangrijkste is echter de grotere zekerheid voor de houders, want de continuïteit van hun .nl-domeinnaam is nu sterker gewaarborgd.

Verder is het natuurlijk in het algemeen ook prettig dat de prijzen van de SIDN gelijk blijven, op de boetes na, want je moet het wel héél bont maken om nu nog een onterechte verhuizing door te voeren. Al is een foutieve houderwijziging verder niet met waarborgen omkleed, terwijl consequenties ervan wel groot kunnen zijn, daarom is het dus ook prima dat de boete daarvoor is verdubbeld.

Hoe zijn jullie ervaringen met de nieuwe verhuisprocedure van de SIDN. Ik hoor zelf veel verhalen over dikke pakken papier die door de fax heen gaan of valt het allemaal wel mee?

Erik H., 12 januari 2007 10:31 am

Ik heb het idee dat sommige hosters er plezier in hebben om sowieso tegen ELKE verhuizing bezwaar aan te tekenen. Ik krijg soms zelfs bij een verhuizing die 's nachts wordt ingediend een reactie dat er bezwaar is (Tisca..nogwattes enzo). Dat levert heel wat extra papierwerk op.

Jorden, 12 januari 2007 12:24 pm

Ik denk dat het wel meevalt. Op het formulier dat klanten ondertekenen en naar hun nieuwe host sturen, staat al de datum aangegeven waarop ze hun oude host op de hoogte hebben gesteld. Dat heel veel mensen dat invullen, maar de oude host niet op de hoogte hebben gesteld, is gewoon dom gedrag van hun kant.

Dat de host daarna de verhuizing afkeurt, is normaal (beschermend!). De nieuwe host heeft dan de juiste papieren in huis, dus de verhuizing kan alsnog doorgaan, geen probleem.

Hier komt het wel eens voor dat we SIDN formulieren moeten faxen, maar dat is toch wel een uitzondering. Het zijn in elk geval geen tientallen keren per maand.

Andrew Passon, 12 januari 2007 1:59 pm

Het is tegenwoordig inderdaad standaard dikke pakken papier door de fax heen... Klant van me moest er 60 verhuizen, dan kun je je wel voorstellen hoeveel werk dat is, terwijl de deelnemer zeer duidelijk op de hoogte was van de verhuizing, zeer irritant dat 'automatisch bezwaar'

joop, 12 januari 2007 2:43 pm

Ik denk dat ze ook boete moeten instellen voor leden die elke keer bezwaar aantekenen en waarna blijkt dat de verhuizing wel in orde en goed is.

Maar gewoon heel SIDN zuigt aan alle kanten.

hoeveel werk moet je doen om 1 domein te verhuizen en met bezwaar erbij is het helemaal te gek.

wat doe je er tegen?

Jorden, 12 januari 2007 3:20 pm

"Ik denk dat ze ook boete moeten instellen voor leden die elke keer bezwaar aantekenen en waarna blijkt dat de verhuizing wel in orde en goed is."
Niet mee eens... wij tekenen altijd bezwaar aan als we geen aantekening hebben dat een klant domeinen gaat verhuizen.

De verantwoordelijkheid ligt bij de klant, DIE moet de oude host op de hoogte brengen.

joop, 12 januari 2007 3:26 pm

Dus jij bent een van die eikels....

Jorden, 12 januari 2007 4:12 pm

En bedankt...

Nee zeg nou zelf Joop... Als een website van een klant bij jou wegverhuisd wordt, en je hebt van die klant niets vernomen ... dan blokkeer je dat toch direct? Je wilt niet het risico lopen dat het domein wegverhuisd wordt terwijl je klant dat helemaal niet wil. Dat risico loop je namelijk!

Ik heb overigens net nog 4 domeinen wegverhuisd bij een andere partij, die er ook direct bezwaar tegen aandiende. Ik ken dus ook de andere partij van het verhaal. Geen probleem, gooi je even 12 papieren in de fax + 1 voorblad. Nog geen uur later heeft SIDN de verhuizing goedgekeurd... erg snel dus.

Bij deze een dikke pluim voor SIDN.

joop, 12 januari 2007 4:58 pm

alles is altijd terug te draaien indien het onterecht is.

maar om altijd direct bezwaar aan te tekenen.

Wij hebben het mega mega druk en hebben geen tijd voor dat soort onzin.

Daarnaast is dat fax gedoe zo zwaar achterhaald.

het probleem zal wel bij mij liggen want mijn klanten vullen geen formulieren in. wil die onzin niet hebben. heb heel veel domeinen en geen behoefte aan papier werk.

door direct bezwaar aan te tekenen moeten we binnen 3 dagen de faxen in orde hebben. Tijd zat

maar tis zo'n grote onzin.

Jorden, 12 januari 2007 7:34 pm

Laat mij maar eens een domein van een klant van jou verhuizen, keur de verhuizing niet af of keur hem goed en probeer hem dan maar eens terug te krijgen!!!

Maar de conclusie van je verhaal is dus:
Omdat jij je niet aan de regels van SIDN houdt en geen verhuisformulieren verzamelt, vind je het idioot als er (TERECHT! Want de verhuizing is niet gemeld door de klant, en die verzuimt daarmee ook zijn plicht) bezwaar aangetekend wordt tegen een verhuizing.

Zal wel aan mij liggen dat ik er zo mijn vraagtekens bij heb.

Arjan Bijnen, 12 januari 2007 8:46 pm

Dat het bezwaar systeem veranderd mag worden ben ik het helemaal mee eens. Er zijn TE veel providers welke bij elke verhuizing maar even op hun gemakje bezwaar aantekenen onder het motto om fraude te verkomen. Ondertussen wordt het gewoon gedaan om zo de nieuwe ISP / andere SIDN Deelnemer te zieken.

De klant, cq beheerder van het domein ontvangt van SIDN zelf ook nog eens een mailbericht met de melding dat er voor het domein een verhuizing is aangevraagd. De verantwoordelijkheid ligt dus grootendeels ook bij de klant zelf!

Daarnaast dient de nieuwe ISP / andere SIDN deelnemer (daar bestaan als ik me niet vergis SIDN regelenmenten voor) te verifiëren of de klant welke de verhuizing aanvraagt ook werkelijk die klant is. In principe is dit zeer eenvoudig en snel te doen.

Wanneer dan toch een domein foutief verhuist wordt heeft SIDN hiervoor haar eigen medewerkers welke dit weer in orde kunnen maken. De nieuwe ISP / SIDN deelnemer kan een flinke klap verwachten en in iedergeval een boete van € 100,00 per transactie.

Op elke onaangekondigde verhuizing bezwaar aantekenen is dus een beetje zinloos naar mijn mening.

Andrew Passon, 14 januari 2007 5:02 am

Ik ben zoiezo niet voor het MOETEN aankondigen van de verhuizing, zinloos.

Jorden, 14 januari 2007 11:20 am

@Andrew: Jij hebt liever dat je klanten zo weg lopen, zonder aan te kondigen wat ze gaan doen?

Resultaat is dat je hun domeinnaam (misschien) uit je facturatie haalt, en een eventueel hostingpakket laat staan (is immers niet opgezegd) en daardoor weer creditfacturen mag gaan maken of boze (ex-)klanten overhoudt.

Nee, die "meldingsplicht" moet gewoon duidelijker worden vermeld op de formulieren. Ik vind het zelf niet meer dan vanzelfsprekend, maar kennelijk veel mensen niet.

Peuk, 14 januari 2007 8:26 pm

Elke week sowieso 20 van die kloteformulieren fixen. Echt, wordt er niet goed van.

Heb nog maar één keer meegemaakt dat het bezwaar terecht was, well done! :S

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.