Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Disaster Recovery as a Service: onontgonnen op veel gebieden

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 6 mei 2015 08:00 uur

Met de groei van diensten in de cloud, groeit ook de behoefte aan zekerheid. Het is een tamelijk logische ontwikkeling: bedrijven besteden hun ‘workloads’ uit aan cloudproviders, maar houden ook vaak kritische systemen nog ‘in eigen beheer’. Ze willen echter wel zeker weten dat in geval van een calamiteit alle applicaties en data veilig is. En hoe doe je dat in hybride cloudomgevingen? Er zijn een paar mogelijkheden, zoals het vastleggen van Disaster Recovery in de SLA-afspraken met de provider – er vanuit gaand dat een provider over de juiste faciliteiten beschikt, zoals twin-datacenters. Een andere mogelijkheid is het afnemen van DRaaS.

In Nederland is dat nog een redelijk onontgonnen markt, maar ook mondiaal is Disaster Recovery as a Service nog volop in ontwikkeling. Tot nu toe was er bijvoorbeeld ook geen Magic Quadrant beschikbaar voor DRaaS-providers. Gartner lanceerde pas vorige week voor het eerst een kwadrant waarbij het de leiders voor deze service in kaart brengt. Verrassend genoeg is de marktleider geen bekende naam in de industrie: SunGard, volledig gespecialiseerd in ‘Availability Services’. Dat bedrijf is in Europa vooral actief vanuit Engeland, waar het een flink aantal zogeheten ‘recovery centers’ heeft. Maar SunGard opereert ook vanuit andere landen, waaronder België. Een goede tweede in het kwadrant is IBM.

Maar wie het begeleidende rapport van Gartner leest, ziet ook dat het echt een markt in ontwikkeling is. Gartner verwacht ook dat het een snelgroeiende markt is, mede omdat het cloudlandschap steeds complexer wordt en outages een steeds grotere impact gaan hebben. Netwerkoutages kosten bedrijven snel ruim vijfduizend euro per minuut, zo becijfert Gartner. En dus hebben die bedrijven er alle baat bij dat services beschermt zijn tegen calamiteiten, zeker als een onderneming gebruik maakt van meerdere providers en dus meerdere datacenters – waarbij het bovendien lang niet transparant is in welk datacenter welke services zijn gehost. We hebben het over cloud, niet waar?

Een volwaardige DRaaS zorgt ervoor dat zowel de gevirtualiseerde servers van een klant – al dan niet bij een cloudprovider – als fysieke systemen worden beschermd. Gartner ‘worstelt’ met de definities. Want DRaaS: is dat niet een extra cloudentiteit naast de primaire workloads die al zijn uitbesteed aan cloudproviders? Of is DRaaS dan vooral bedoeld voor bedrijven die hun servers nog on-premise hebben, wederom al dan niet gevirtualiseerd? In dat geval: is de eerste stap dan niet het verplaatsen van de servers naar een (public) cloudprovider? Toegevoegde waarde van DRaaS is hoe dan vooral replicatie van serveromgevingen, waar dan ook of het inregelen en het beheren van backups in de cloud. Ook hier een uitdaging: het maken van de backups is niet zo’n probleem, het restoren van die backups tegen steeds stringentere eisen op gebied van RTO en RPO vaak wel.

Enfin, het eerste kwadrant is een feit. Het zal vooral interessant zijn om te zien waar bedrijven als Bluelock en Seagate, de ‘visionairen’, hun toegevoegde waarde gaan leveren in DRaaS en backup-as-a-service. Bluelock levert Recovery as a Service en claimt honderd procent integratie in multi-tenancy. Seagate levert met EVault een recovery-service met een SLA waarbij een klant binnen één uur weer bij haar data kan. De voorbeelden geven aan dat DRaaS vooral nog zoekende is, zoekende naar wat de klant nu precies verwacht van een dergelijke service.

DRaaS

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.