Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

In 2009 zorgeloos wisselen van provider?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 16 december 2008 07:59 uur

In antwoord op kamervragen schrijft staatssecretaris Heemskerk aan de Tweede Kamer dat vanaf 1 januari 2009 de problemen met het wisselen van provider voorbij zullen zijn. Consumenten zullen dan maximaal 24 uur geen internet hebben en in 95 procent van de gevallen zal de overstap vlekkeloos verlopen. De staatssecretaris heeft de garantie van de zes grootste providers (BBNed, Online, KPN, Tele2, UPC en Ziggo) gekregen. Dit is mogelijk omdat de volgende doelstellingen die de staatssecretaris al eerder met de providers af heeft gesproken dan zullen zijn doorgevoerd:

  • Consumenten worden via de websites van de aanbieders helder en uniform geïnformeerd over het overstapproces. Dit betekent dat consumenten duidelijkheid krijgen over hoe ze kunnen overstappen en wat zij daarvoor moeten doen.
  • De bij deze afspraken betrokken internetproviders melden zich aan bij de Geschillencommissie Elektronische Communicatiediensten. Indien klanten klachten hebben over hun provider – bijvoorbeeld over overstappen – en zij komen er met de aanbieder niet uit, dan kunnen zij op een laagdrempelige manier hun rechten halen bij deze geschillencommissie.
  • Per 1 januari 2009 kan een consument gemakkelijker overstappen, doordat de nieuwe aanbieder de overstap voor de klant volledig kan verzorgen. Dat geldt ook voor de meer complexe contracten, waarmee de internetdiensten gebundeld zijn met telefonie en digitale tv-diensten.
  • Per 1 januari 2009 zal tenminste 95% van het aantal overstappen probleemloos verlopen met een dienstonderbreking die maximaal 24 uur mag duren.

De staatssecretaris denkt dat het niet realistisch is om een nog hoger percentage dan 95 procent te eisen, dit streefpercentage is volgens de staatssecretaris al ambitieus, maar desalniettemin is het haalbaar. Omdat de staatsecretaris tevreden is over de wijze waarop de providers hun afspraken nakomen, ziet hij ook geen reden om met wettelijke maatregelen te komen. Wel moeten de kleine onafhankelijke providers met een totaal marktaandeel van 10 procent wat de staatsecretaris betreft ook bij de afspraken aansluiten.

Punica, 16 december 2008 10:10 am

Wat hebben kabelaars in godsnaam met dit verhaal te maken?!

Alsof de overstap van kabel naar DSL of DSL naar kabel ook maar enig probleem geeft of iets met elkaar te maken heeft.

Net als dat je toch niet van kabel naar kabel provider kan overstappen (op echt een heel minimaal gebied na geloof ik)

Met andere woorden, degene die dit bedacht heeft, heeft geen idee hoe de techniek in elkaar zit.

rob, 16 december 2008 10:01 pm

Punica,

Je zou er uit op kunnen maken dat ze dus elke internet connectie voor consumenten als gelijkwaardig zien
of het nou dsl,kabel,inbellen of sateliet is.

Als je bij een van de deelnemende providers zit is je downtime niet langer dan 24 uur.

Dus als jij nu kabel internet van bijvoorbeeld upc hebt en je zegt op, want dat kan tegenwoordig ook per maand, en je gaat naar XS4all voor je internet connectie dan heb je maximaal 24 uur downtime tussen moment van down gaan van kabel link tot het upkomen van dsl link ongeacht hoe de oude internet connectie technisch gezien tot stand kwam.

Er is voor dsl ongeveer een verwerkingstijd van 2 tot 3 weken bij een nieuwe aanvraag of verhuizing, maar met goed inplannen
en goede afspraken tussen alle partijen kan het verhuizen van dsl provider binnen 1 dag ook technisch gezien.

Stel dat je van kabel naar dsl gaat dan kan ik me alleen maar voorstellen dat je oude kabel provider het signaal "free of charge" actief houdt tot dat je dsl is opgeleverd.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.