Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Interview Ian McClarty (PhoenixNAP) over de Nederlandse markt

  • Door
  • dr. Serge Gielkens
  • geplaatst op
  • 11 januari 2016 08:00 uur

PhoenixNAP is een datacenter met een volledig dienstenpakket variërend van colocatie, dedicated servers en IaaS tot cloud- en migratie-oplossingen. Het heeft vier datacenters in de VS, zowel aan de Oost- als Westkust. Onlangs heeft phoenixNAP ook in Amsterdam een datacenter geopend. In een eerder artikel hebben we kennisgemaakt met de persoon Ian McClarty, CEO van phoenixNAP. Nu vertelt hij ons over de zakelijke kant van phoenixNAP, met name met betrekking tot de Nederlandse markt.

Koerswijziging

Nadat phoenixNAP in 2009 haar bedrijfsactiviteiten in Phoenix (Arizona) gestart had, begon ze al snel met uitbreiding op andere locaties in de VS. Vaak was de aanleiding de vraag van klanten. Op deze manier betrad het bedrijf ook de Nederlandse markt. “In de VS hadden we klanten die wilden uitbreiden naar Europa. De Nederlandse markt leek ons interessant. Als gevolg daarvan zijn we drie jaar geleden begonnen met het begeleiden van Amerikaanse bedrijven op de Nederlandse markt. Het was een uitbreiding van activiteiten door Amerikaanse bedrijven in Europa met Nederland als basis”, vertelt McClarty.

Recentelijk heeft phoenixNAP haar koers wat betreft de Nederlandse markt gewijzigd. McClarty legt uit: “Nu is onze focus om Nederlandse bedrijven te helpen uit te breiden binnen Europa maar ook naar de VS. In 2016 is de Nederlandse markt ons primaire aandachtsgebied. Als we klanten uit andere Europese landen krijgen, is dat meer een gunstige bijkomstigheid dan ons doel. Onze focus is Nederland.”

Voor deze koerswijziging is localisatie van belang voor phoenixNAP. “We willen een Nederlandse entiteit zijn en ook als zodanig beschouwd worden”, zegt McClarty. “Hoewel de Nederlandse markt heel vriendelijk is voor het Engels, geloof ik in localisatie. We investeren daarom in lokalisatie van content, uitstraling en marketing. We hebben inmiddels ook Nederlandse support ingericht waar we veel waarde aan hechten.”

Het aangaan van langdurige zakelijke relaties is voor phoenixNAP een sleutelfactor om uit te breiden. “We betreden de Nederlandse markt door het aangaan van relaties. Zo hebben we in Nederland een partnership met Evoswitch. Zij zijn erg belangrijk voor ons als partner. We blijven investeren in deze relaties en bieden dan ook een uitgebreid partnerportfolio. Als merk willen we dat ook uitstralen op de Nederlandse markt.”

Marktpositie

In de VS vormen de gezondheidszorg, hostingbedrijven en betaaldiensten een belangrijk marktsegment voor phoenixNAP. Ook bij system integrators vindt phoenixNAP goede aansluiting. “Voor de Nederlandse markt is het nu nog te vroeg om precies te bepalen in welk segment we het meest succesvol zullen zijn”, zegt McClarty. Hij voegt er wel aan toe dat phoenixNAP twee strategieën volgt voor de Nederlandse markt.

“De eerste is de groeistrategie voor Nederlandse bedrijven. Dit houdt in dat we een provider van infrastructuur willen zijn voor middelgrote bedrijven die groeien, niet alleen binnen Nederland maar ook daarbuiten. De tweede is de lokale strategie. Wij geloven in channels en zien dan ook kansen bij system integrators en VAR’s. Wij voorzien hen van een goede backend wat betreft infrastructuur. Op deze manier kunnen zij hun diensten aanbieden terwijl wij onze infrastructuur benutten op een opgeschaalde manier.”

Een belangrijk verkoopargument van phoenixNAP is dat er geen investeringen nodig zijn. “We hebben bijna geen bijkomende kosten en vrijwel alles wordt aangeboden op basis van betaalbare maandbedragen. Dit is gunstig voor bedrijven die niet heel veel liquide middelen hebben,” legt McClarty uit. “Tegelijkertijd bieden we een breed pakket van producten variërend van colocatie en dedicated servers tot en met cloud services. Deze combinatie van betaalbaarheid en kwaliteit maakt het klanten mogelijk te groeien zonder dat een zware wissel wordt getrokken op hun financiën.”

McClarty onderstreept ook het belang van automatisering: “Van meet af aan hebben we automatisering in ons DNA zitten. Veel van onze back-end processen zijn sterk geautomatiseerd. Ook onze portal heeft API’s die het ontwikkelaars gemakkelijk maakt om te integreren met onze systemen zonder dat ze continu onze hulp nodig hebben.”

Culturele verschillen

McClarty merkt op dat cultuur altijd een bepaalde rol speelt. “Maar zodra je cultuur en de nuances begrijpt en respecteert, vormt het geen echte belemmering. Het is gewoon een gegeven dat bedrijven vergelijkbare behoeftes en problemen hebben. Ze willen zaken doen en op een structurele manier groeien.”

Naar zijn mening is Nederland een vriendelijke markt om zaken mee te doen. “Ik ben eigenlijk erg verbaasd hoe zakelijk de Nederlandse markt in het algemeen is. De cultuur is behoorlijk gericht op het doen van zaken en dat strookt goed met hoe wij zaken doen in onze cultuur. Daarom zoeken we ook toegang tot de Nederlandse markt en willen we bekend staan als een Nederlands bedrijf.”

Ook met betrekking tot kennis of het op de hoogte zijn van nieuwe of in ontwikkeling zijnde technologieën, ziet McClarty geen echt verschil. Hij ziet daarentegen wel een zeker gat als het gaat om de beschikbaarheid van infrastructuurhardware in Europa: “Als Intel bijvoorbeeld een bepaalde processor zes maanden eerder in de VS op de markt brengt, dan is er een achterstand van zes maanden aan kennis en kunde in te halen. Maar zelfs dat gat wordt alsmaar kleiner. Bovendien wordt infrastructuur steeds meer een blackbox waardoor de beschikbaarheid van tooling voor de IT-afdelingen er steeds meer toe doet dan het kennen van details van de backend infrastructuur.”

Tot slot

Wat de nabije toekomst aangaat, zegt McClarty dat phoenixNAP doorgaat met het uitvoeren van de marketingstrategie zoals die voor de Nederlandse markt is uitgestippeld. “We hebben events gepland voor 2016 en zullen ook meerdere lokale campagnes opzetten. We zijn inmiddels beter bekend met Nederland en het Nederlands en gaan daarmee door. Een doelstelling is dan ook het vertalen van blogs en webcontent in het Nederlands”, licht McClarty toe. Hij kan nog niet ingaan op details, maar hij maakt wel al bekend dat phoenixNAP in 2016 Nederlandse organisaties zal sponsoren en steunen. Meer informatie daarover zal bekend worden gemaakt in de pers waaronder ISPam.nl.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.