Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Defecte geheugenmodule legt domeinregistratiesysteem SIDN plat

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 12 januari 2009 08:05 uur

Het domeinregistratiesysteem (DRS) van .nl-registry SIDN heeft afgelopen zondag plat gelegen. De storing begon om 14:26 uur en eindigde om 19:05 uur. Pas om 18:30 uur stuurde SIDN een e-mail naar de deelnemers toe over de storing en om 19:20 uur werd deze afgemeld door SIDN.

De gevolgen voor de dienstverlening van SIDN waren volgens SIDN de volgende:

  • Uw aanvragen worden tijdelijk niet verwerkt:
  • Aanvragen per e-mail worden in een wachtrij geplaatst en nadat de storing is opgelost in volgorde van binnenkomst aangeboden aan DRS.
  • Het is niet mogelijk aanvragen in te dienen via de DRS-webinterface.
  • De (Who)Is is tijdelijk onbereikbaar.
  • De zonefilegeneratie is tot nader order uitgesteld.

SIDN directeur Roelof Meijer liet zondagavond in een reactie tegenover ISPam.nl weten dat er om 14:26 uur een storing werd gesignaleerd door het monitoringsysteem. Echter kort daarna kwam er alweer de melding dat het probleem was opgelost. Daarna werden er wel een aantal oppervlakkige controles uitgevoerd en leek alles in orde. Om 17:00 uur produceerde het monitoring systeem toch weer een “PRIO1-call”, die Meijer zelf ook binnen kreeg.

De storing werd veroorzaakt door een defecte geheugenmodule die afgelopen vrijdag was geplaatst tijdens het onderhoudsvenster van 18:00 uur tot 23:00 uur. Daarnaast lijkt het er op dat ook de monitoringsystemen (Grid Control en Nagios) het hebben laten afweten, dat wordt nu nog door SIDN onderzocht. Het feit dat de storing zo lang heeft geduurd komt daarom door een vervelende samenloop van omstandigheden, aldus Meijer.

De overlast voor de deelnemers lijkt gelukkig ook mee te vallen, totaal zijn er 13 e-mail aanvragen binnengekomen tijdens de storing, die in de wachtrij zijn geplaatst en alsnog aan DRS zijn aangeboden, aldus Meijer. Al heeft het feit dat ook de whois service niet beschikbaar was, ertoe geleid dat het aanvragen van nieuwe .nl-domeinnamen praktisch onmogelijk was. Nu de storing is opgelost, wordt DRS nauwlettend door SIDN in de gaten gehouden, zodat er bij eventuele nieuwe problemen direct kan worden ingegrepen.

Jeroen, 12 januari 2009 10:18 am

Ik geloof er werkelijk geen bal van.. meneer zat waarschijnlijk gewoon bij de mercedes dealer, die wel in het weekend werkt.

"Echter kort daarna kwam er alweer de melding dat het probleem was opgelost. Daarna werden er wel een aantal oppervlakkige controles uitgevoerd en leek alles in orde."
Hoe oppervlakking zijn die controles geweest als de 2 belangrijkste functies van de SIDN niet werken (te weten whois + mailsysteem)?

"Het feit dat de storing zo lang heeft geduurd komt daarom door een vervelende samenloop van omstandigheden, aldus Meijer."
Er was 1 geheugenbankje kapot, welke vervelende samenloop?.. hoe zit het met de redundantie?
Overigens zijn mijn aanvragen nooit meer verwerkt, vanochtend maar opnieuw ingeschoten.

"De overlast voor de deelnemers lijkt gelukkig ook mee te vallen, totaal zijn er 13 e-mail aanvragen binnengekomen tijdens de storing, die in de wachtrij zijn geplaatst en alsnog aan DRS zijn aangeboden, aldus Meijer."
Goed praterij kopen we niets voor.. mijn aanvraag is in ieder geval nooit verwerkt.

Tudududu, 12 januari 2009 11:20 am

Ik vind dit ook echt onacceptabel dat dit zo licht opgepakt word door de SIDN directie, ondertussen wel mooi weer praten op RTL5 bij 'manager networks nederland' of wat voor onzin dan ook.

Zorg eens dat de boel op orde is, er zijn genoeg dienstverleners die dit wel kunnen, waarom kan een organisatie die zo belangrijk is als de SIDN dit niet.

Ik vind overigens dat een manager die zo licht doet over dit soort zaken direct afgezet dient te worden.

Axel Polfliet, 12 januari 2009 12:24 pm

Ze ondervinden momenteel weer problemen, e-mail aanvragen worden met een enorme vertraging behandeld of niet behandeld. We hebben al verschillende registratie en nameserver wijzigingen gehad welke er volkomen niet doorheen kwamen, pas nadat deze 8 of 9 keer achter elkaar waren ingediend werd de aanvraag weer verwerkt.

Het is volkomen onacceptabel dat de SIDN dit op dit moment nog geen eens meldt op hun deelnemer website of middels een mailing naar de deelnemer, ik ben benieuwd welke verklaring zij nu zullen geven over deze 'nieuwe' storing. Ik vindt het toch jammer dat de SIDN zoveel problemen heeft met haar domeinregistratie systeem en ik hoop dat het spoedig is verholpen.

Freeaqingme, 12 januari 2009 1:25 pm

Ik snap nog steeds niet waarom het zo moeilijk voor de SIDN is om een redundancy mailserver ergens op een andere locatie neer te zetten.

Trouwens, nu de SIDN 2200 keer 200 euro per jaar extra binnenkrijgt, kunnen ze misschien van dat geld ook eens een 24/7 storingsnr opzetten, wat wel werkt...

Richard, 14 januari 2009 8:15 pm

Totaal zijn er 13 e-mail aanvragen binnengekomen tijdens de storing. Niet raar als de WhoIs service eruit ligt dan werken bij sommige geautomatiseerde bedrijven het registratieproces niet naar behoren. Het is ook wel weer te zien dat SIDN de monopolie positie misbruikt, voor een "echt" bedrijf zijn dat toch weer 13 bestellingen misgelopen die dan misschien wel bij een ander bedrijf binnen komen.

patrick, 15 januari 2009 6:24 pm

Heerlijk om een monitoring systeem de schuld te geven van een slechte technisch architect die zijn werk niet goed heeft gedaan, als ik het goed lees heeft de monitoring wel degelijk gewerkt maar was het voor de techneuten ook niet te zien wat er aan de hand was. Waar het inderdaad op neer komt is hoe kan 1 module er voor zorgen dat het gehele registratie process plat gaat.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.