Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Focussen webhosters op de klant of het product?

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 18 juli 2007 09:43 uur

Prof. ir. Roel PieperOp het Adobe-evenement ‘Connect ­ Business Exchange’ hield onze eigen ICT-guru Prof. ir. Roel Pieper een toespraak. Zijn boodschap was dat bedrijven zich op de klant moeten focussen en niet meer productgeorieenteerd moeten werken.

Over ICT-infrastructuur stelt Pieper dat over 5 tot 10 jaar deze vrijwel generiek is, en dat differentiatie dus niet zit in het product of de kosten. Het webhosting product is nu al vrijwel volledig generiek en zwaar op prijs concurreren is veelal geen duurzaam businessmodel. Het gaat om de focus op de klant, de klant centraal stellen en in zijn wensen voorzien!

Roel Pieper geeft als voorbeeld:

Als je een auto in acht uur kunt bouwen nadat de bestelling is geplaatst, geheel volgens de specifieke wensen van die klant, heb je geen voorraad meer nodig, en heb je een logistiek in het leven geroepen waarbij de risico’s ook verdeeld zijn over de toeleveranciers. De klanttevredenheid groeit en waarschijnlijk kun je meer geld vragen voor zo’n product. Dit gaat in elke industrie gebeuren; de klanten eisen dat. Want elk bedrijfsproces zou moeten beginnen met de klant en moeten eindigen met de klant.

Waar ligt bij jullie de focus, bij de klant of het (webhosting) product dat jullie verkopen?

Marijn, 18 juli 2007 10:46 am

Op het product. Iedereen loopt maar te gooien met Mb's ruimte en GB's dataverkeer. Terwijl dat a) de kosten niet zijn en b) het de klant maar weinig interesseert. Klanten vinden andere dingen veel belangrijker. Welke dingen dan? Zeg ik niet, want wij weten ze en een groot deel van de rest lekker niet! :P

Arjan Bijnen, 18 juli 2007 12:31 pm

Wij focussen onzelf op het product, de kwaliteit daarvan en het geven van een goede ondersteunig in de richting van onze klanten. De beste klant is tenslotte een tevreden klant :-)

Sebas, 18 juli 2007 1:47 pm

Nou,

Ik richt me op het product, en mn collega richt zich op de klant, zo krijg je een mooi evenwicht.

Alrik, 18 juli 2007 5:00 pm

Denk dat je zou moeten mikken op een combinatie van beiden. Een sterk product en de processen eromheen klantgericht.

Thomas Lobker, 19 juli 2007 1:23 am

Quote: "Het gaat om de focus op de klant, de klant centraal stellen en in zijn wensen voorzien!"

Drie maal raden wat die wensen zijn van de klant.
Juist, een goed product!

Alrik, 19 juli 2007 2:08 am

Daarom!

It aint black, it aint white, it's grey.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.