Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

MKB omarmt VoIP door de recessie

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 19 mei 2009 08:01 uur

bbeyondDe recessie versnelt de acceptatie van bellen over IP, ofwel Voice over IP (VoIP), bij het MKB in Nederland. BBeyond, leverancier van breedbanddiensten over DLS en glasvezel, merkt dat door het huidige economische klimaat het MKB op zoek is naar oplossingen om te besparen op ICT-kosten. De focus op kosten zorgt ervoor dat nu ook het MKB massaal overstapt op VoIP.

De groot zakelijke markt staat al langer open voor nieuwe technologieën zoals VoIP, zoals blijkt uit een rapport van Forrester (pdf). Het MKB liet echter op zich wachten. Deze doelgroep stapt pas over naar een nieuwe techniek wanneer deze zich helemaal heeft bewezen, of wanneer kostenbesparingen binnen het bedrijf centraal staan. Dit ondervindt BBeyond aan den lijve. Een van de manieren om kosten te besparen als MKB-er is VoIP.

Oscar de Vries, manager sales en marketing van BBeyond: ‘We merken dat ondernemers door de kredietcrisis minder budget hebben, waardoor ze op zoek zijn naar kostenbesparingen. Een technologie die daar snel en eenvoudig aan bij kan dragen is VoIP. Door te telefoneren over een internetverbinding kan een ondernemer fors besparen op abonnements- en verkeerskosten, zonder investeringen in dure centrales.’ Volgens De Vries ligt de focus overduidelijk op besparen, waardoor juist nu veel bedrijven overstappen op VoIP. ‘We hebben in het eerste kwartaal van 2009 al twee keer zoveel telefonieoplossingen verkocht als vorig jaar.’

Beheerde telefonieoplossing
Een andere manier om tegen VoIP en kostenbesparing aan te kijken is het uitbesteden van telefonie, de zogeheten beheerde telefonieoplossing. Door het beheer van telefonie uit te besteden aan een serviceprovider, hoeven ondernemers niet te investeren in een dure telefooncentrales en bijbehorende netwerken. De zorg van telefonie wordt volledig uit handen genomen, zodat ondernemers zich kunnen richten op hun core business. Naast additionele functionaliteiten kunnen hiermee op de langere termijn aanzienlijke kostenbesparingen worden gerealiseerd.

Tududud, 19 mei 2009 10:19 am

Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend.

AlexanderOnline, 19 mei 2009 6:00 pm

Ik run geen middelgrote toko, maar kan iemand vertellen hoe hoog de telefoonrekening daar is? Zit de kosten bij een bedrijf eerder niet in het onderhoud, installatie, etc en niet in dat beetje bellen?

Toon, 19 mei 2009 6:24 pm

Bellen doen we maar weinig kosten, worden veel gebeld door klanten.
De kosten zitten bij ons voornamelijk in isdn abbo en het nummerblok

Mark, 20 mei 2009 11:25 am

Hier zit schat ik 50% van de kosten in het bellen naar mobiel, 40% in de kosten voor nummers en de verbinding en 10% in de kosten van bellen naar vast. En daar bij naast komen nog de kosten van beheer.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.