Zes vragen over back-ups die iedere IT-manager zich volgens Proact moet stellen

  • Bedrijfsnieuws van
  • Proact
  • geplaatst op
  • 17 november 2014 09:40 uur

Elke organisatie is sterk afhankelijk van de juiste data. Zonder data staat een organisatie stil. Niettemin zijn back-up en restore bij veel organisaties een ondergeschoven kind. Iedereen is het erover eens dat back-up noodzakelijk is, maar daar blijft het dan vaak bij. Totdat het misgaat, data corrupt raakt of verloren gaat. Dan pas wordt echt duidelijk hoe belangrijk een betrouwbare back-up is.
Proact, Europa’s grootste storagecentrische datacenterinfrastructuur-integrator en cloud-enabler, zet op een rij wat iedere IT-manager over back-up zou moeten weten.

1. Wat moeten we eigenlijk back-uppen?
Zomaar lukraak alles back-uppen wat de organisatie aan data creëert, klinkt aantrekkelijk en overzichtelijk, maar is het dat ook echt? Het is verstandiger om goed te analyseren wat wel en wat niet geback-upt hoeft te worden. Zo zijn kosten van bandbreedte en opslagmedia behoorlijk te verlagen.

2. Hoe vaak moeten we een back-up maken en wat is het beste moment?
Deze vraag zal elke organisatie anders beantwoorden. Waar het om gaat, is dat een organisatie grondig analyseert hoeveel data er dagelijks verandert en dan bepaalt hoe belangrijk die data is voor de bedrijfsprocessen.

3. Welke media gebruiken we voor opslag?
Data is op verschillende typen media op te slaan met elk hun eigen voor- en nadelen en verschillende prijskaarten. Van het snelle maar kostbare Flash tot en met de kosteneffectieve tape. Ook hier biedt een analyse van de data, en vooral van de gewenste beschikbaarheid een antwoord op deze vraag.

4. Hoe lang gaan we data bewaren?
Voor het bewaren van data gelden uiteraard de regels van de Archiefwet. Het kan daarnaast voor een organisatie interessant zijn om data langer te bewaren om bijvoorbeeld trends te identificeren of support op producten veilig te stellen.

5. Welke eisen stellen we aan de back-up en welke eisen stelt de business aan restore?
Zonder data ligt bijna elk bedrijf stil. Met slimme back-up- en restore-platforms is data snel te herstellen. Hoe snel hangt van veel factoren af. Het is raadzaam om die factoren goed in kaart te brengen. Dan is duidelijk wat de IT-afdeling de business op restore-gebied kan bieden.

6. Zijn we nog bij de tijd als het gaat om de manier waarop we data opslaan en bewaren?
Traditionele back-up maakt op dit moment plaats voor datamanagement. Dat komt door ontwikkelingen als de enorme datagroei die zich bij elke organisatie voordoet, en door trends als cloud computing. Het traditioneel back-uppen van data zal niet lang meer in zijn huidige vorm overleven.

“Voor elke organisatie is data de brandstof voor zakendoen. Daarom moet databescherming hoog op de agenda staan. Daarbij zullen back-up en restore meer en meer plaats maken voor datamanagement waarbij het gaat om de complete levenscyclus van data: van back-up en restore tot en met archivering en eDiscovery”, zegt Ties Beekhuis, CTO van Proact.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.