Outtasking krijgt de voorkeur boven outsourcing bij de keuze van een serviceprovider

Proact onderzoekt welke zaken van belang zijn bij keuze serviceprovider

  • Bedrijfsnieuws van
  • Proact
  • geplaatst op
  • 2 juli 2015 11:12 uur

Bedrijven in Nederland kiezen liever voor een cloudleverancier met een specialisme dan voor een one-stop-shop-dienstverlener. Dat blijkt uit onderzoek van Proact, Europa’s grootste datacenter solution provider en cloudspecialist, in samenwerking met AutomatiseringGids. Net als in 2014 ondervroegen deze partijen IT-managers, specialisten en algemeen management van Nederlandse organisaties over waar zij staan in hun transitie naar de cloud, en welke zaken voor hen van belang zijn bij de keuze van een serviceprovider. Van de respondenten zoekt 54 procent naar een cloudleverancier om specialistische diensten onder te brengen (outtasking) – en niet zozeer naar een partij voor volledige outsourcing.

Beweegredenen
Dat bedrijven bij een cloudleverancier liever gaan voor specialismen blijkt ook uit hun beweegredenen voor de keuze die ze maken. Voor slechts zes procent van de respondenten is het feit dat een partij voor de gehele oplossing generalist is, een belangrijke overweging. Waar letten bedrijven dan wel op bij hun keuze? De meest genoemde beweegreden is de prijs: 58 procent vindt die van belang. Een goede reputatie van de leverancier staat op nummer 2 (45 procent noemt dit). 36 procent hecht waarde aan opslag van data binnen de landsgrenzen, en een derde aan gedegen IT-kennis bij de leverancier. Bijna een kwart (24 procent) neemt de exitstrategie die een leverancier biedt, mee in de overweging.

Exitstrategie
Dat laatste punt nam Proact extra onder de loep. Respondenten werd gevraagd hoe belangrijk zij een exitclausule in het contract met de serviceprovider vinden. ‘Begin met het einde voor ogen’ is een managementwijsheid die velen blijkbaar in de oren hebben geknoopt. Want maar liefst 82 procent noemt het belangrijk tot zeer belangrijk dat er een exitstrategie is. De belangrijkste factor binnen zo’n strategie is voor 35 procent van de respondenten volledige medewerking van de oude serviceprovider bij de overgang naar een nieuwe partij. 31 procent vindt honderd procent uptime belangrijk – tijdens de exit moeten diensten, informatie en applicaties te allen tijde beschikbaar zijn. Een vijfde hecht waarde aan interoperabiliteit tussen de oude en nieuwe serviceprovider.

“Cloud computing raakt stilaan ingeburgerd”, zegt Lucas den Os, Managing Director Proact Nederland. “Nu steeds meer bedrijven de overstap maken, is het interessant om te bekijken hoe ze tot hun keuze voor een cloudleverancier komen. Uit ons onderzoek blijkt dat de voorkeur steeds meer bij specialisten komt te liggen. Dit jaar geeft meer dan de helft aan liever te kiezen voor outtasking. In 2014 was dat nog 41 procent – een opvallende stijging dus. Het verschil met outsourcing is, dat de klant de regie behoudt.”

Over het onderzoek
De cijfers uit de Hybrid Cloud Journey Barometer zijn gebaseerd op een onderzoek dat Proact en AutomatiseringGids gezamenlijk hebben opgezet. De online vragenlijst werd in het voorjaar van 2015 ingevuld door 320 respondenten. Dertig procent van hen is IT-specialist of -adviseur, 22 procent heeft een IT-managementfunctie, zestien procent is IT-professional, veertien procent heeft een rol in het algemeen management en zeventien procent bekleedt een andere functie dan een van de hier genoemde. Van de respondenten werkt 33 procent in een bedrijf groter dan duizend medewerkers, zestien procent in een bedrijf tussen de 250 en duizend medewerkers en achttien procent in het middenbedrijf (vijftig tot 250 medewerkers). De overige respondenten (32 procent) werken voor bedrijven met maximaal vijftig medewerkers. De deelnemers zijn veelal werkzaam in de zakelijke dienstverlening, ICT, overheid of financiële dienstverlening.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.