De ervaringen na het eerste jaar van managed WordPress hoster Savvii


Een jaar geleden schreef ISPam voor het eerst over Savvii, Managed WordPress Hosting. Toendertijd bestonden we 3 maanden. Nu we een jaar verder zijn heeft ISPam ons gevraagd terug te blikken op het eerste jaar van ons bestaan.

Vraag naar Managed WordPress Hosting

Als startend bedrijf is het natuurlijk altijd afwachten hoe je product aanslaat in de markt. Omdat hosting een vertrouwensproduct is en Managed WordPress hosting nog vrij nieuw is in Nederland was onze verwachting dat echt snelle groei een tijdje op zich zou laten wachten. Dat bleek ook zo te zijn, pas vanaf de 2e helft van 2014 is er een echt grote groei te zien in het aantal klanten en sites dat we hosten.

Je moet je enerzijds bewijzen als betrouwbare partij die een goede prijs/kwaliteit verhouding levert, anderzijds als een partij die het beste voorheeft met de WordPress community. Veel van onze development klanten kijken daarom eerst de kat uit de boom en starten met hun eigen site. Zij brengen na een testperiode meer sites uit hun portfolio bij Savvii onder. Onze liefde voor WordPress hebben we ook moeten bewijzen, we waren immers geen beroemdheden uit de community. Dat hebben we gedaan door aanwezig te zijn op diverse WordPress meetups en conferenties als bezoeker en als sponsor. Daarnaast hebben we de WordPress Nijmegen meetup opgericht. Een meetup die zich inmiddels bewezen heeft met meer dan 100 bezoekers de laatste keer. Dit soort evenementen geeft enorm veel voldoening en geeft ons de gelegenheid goed te luisteren naar onze (potentiële) klanten.

Onze marketing inspanningen en bijdrage aan de community hebben het concept Managed WordPress Hosting inmiddels stevig op de kaart gezet bij Nederlandse WordPress professionals. Waar we in het begin van het jaar sterk leunden op persoonlijke acquisitie (push marketing) is de balans meer en meer verschoven naar pull marketing waarbij mensen ons zelf opzoeken. Er ligt nog veel ruimte om het concept meer bekendheid te geven bij grote gebruikers (beheerders van grote sites zoals succesvolle weblogs).

Uitdagingen

Bij Savvii proberen we meer en betere support te leveren dan gebruikelijk is bij hosting bedrijven. De hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt hebben we onderschat. WordPress als CMS heeft een zeer brede gebruikersgroep die varieert van mensen die nog nooit iets met HTML of een database gedaan hebben tot hardcore developers. Met name vanuit die eerste groep krijgen we veel vragen over de applicatie zelf. We proberen dan vaak niet alleen onze klanten in de juiste richting te wijzen, maar ze ook voor te lichten hoe ze verantwoordlijk met hun site moeten omgaan.

Een tweede uitdaging is het automatiseren van al onze processen. We hebben er bewust voor gekozen om te beginnen met een minimum viable product volgs de Lean Startup theorie. Nu het product zich bewezen heeft is het zaak om alles nog verder te automatiseren zodat er steeds meer tijd ontstaat voor het ontwikkelen van nieuwe features.

ISPam vroeg ons hoe de prijzen van onze producten zich verhouden tot de prijzen voor generieke shared hosting. De meerprijs zit hem voor het grootste deel in 3 zaken: meer aandacht voor goede support voor onze klanten, meer resources en technologie die we beschikbaar stellen aan sites op ons platform en meer ontwikkeling en expertise specifiek gericht op het optimaliseren van de omgeving op WordPress sites.

De toekomst

Als eerste zijn we blij te concluderen dat er markt is voor onze dienstverlening. We kijken daarom met veel vertrouwen naar de toekomst. We zien echter ook dat meer partijen de markt zien en nieuwe initiatieven beginnen op te zetten. Ook beginnen grote internationale hostingpartijen uitgebreidere WordPress hosting aan te bieden. Wij geloven echter dat we door onze lokale aanwezigheid en persoonlijk contact het verschil kunnen maken.

Onze ervaringen afgelopen jaar hebben ons gesterkt in het idee dat partijen met veel eigen WordPress kennis onze interessantste klanten zijn. Die groep willen we verder bedienen met features die passen in hun development workflow. Daarnaast zien we dat steeds grotere partijen de weg naar Savvii weten te vinden. Zij komen bij ons voor maatwerk hostingoplossingen gericht op hun WordPress applicaties.

Het aanbieden van domeinnamen en e-mail staat voorlopig nog niet op onze lijst. We geloven nog altijd in focus, en onze focus is hosting. We hebben wel een oplossing gevonden bij ons zusterbedrijf VIP Internet voor klanten die alle diensten graag onder één dak willen hebben.

Om onze groei verder te kunnen doorzetten zijn we op zoek naar goede mensen op alle fronten: support, PHP development en account management. Het lukt ons vooralsnog goed om de juiste mensen aan ons te binden. Dat is wellicht de aantrekkingskracht van een snel groeiende startup.

Geschreven door Gijs Hovens (Savvii)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Gijs Hovens van Savvii.

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.