Vraag het de ISP: wat is jullie routing policy?


Of domme vragen wel of niet bestaan, daar valt nog over te discussiëren. Wat ik wel weet, is dat voor sommige vragen de juiste achtergrondinformatie of kennis ontbreekt. Zo kreeg onze servicedesk eens de vraag wat onze latency naar de internet-backbone is. Het internet heeft echter geen backbone. Er is niet één kabel naar het internet, maar honderden verbindingen naar allerlei verschillende netwerken. Een vraag waar u als klant wél het antwoord op zou moeten weten is: wat is de routing policy van de ISP?

Twee vragen over snelheid
Wanneer u vragen heeft met betrekking tot de snelheid van de verbindingen, is het belangrijk om exact aan te geven wat u bedoelt. Welke snelheid hebben we het precies over? Gaat het om verbindingen tussen kantoor en datacenter binnen Nederland of bijvoorbeeld om een kantoor en datacenter in Nederland en een datacenter in Duitsland. De variaties zijn talloos. En dat geldt ook voor de verbindingen. Bij zorgen over latency wanneer een netwerk gebruikt gaat worden voor het transport van data, zijn er twee vragen die belangrijk zijn om te stellen aan de provider:

1. Wat heeft u allemaal voor verbindingen naar de buitenwereld? Hoeveel opties heeft u om het verkeer van a naar b te krijgen? Hiervoor geldt: meer opties is altijd beter. Dit biedt ruimte voor uitwijk in het geval van storingen en de kans is groter dat de kortste route gekozen wordt.

2. U zegt dat u 100 verbindingen heeft: hoe gaat u hiermee om? Dat het aantal opties groot is, wil niet direct zeggen dat providers altijd de meest gunstige optie voor u kiezen. Kiezen ze bijvoorbeeld voor de kortste route of de voor hen goedkoopste route? Welke policies worden hiervoor gehanteerd?

Een voorwaarde voor een eigen autonoom netwerk, is dat een provider op zijn minst twee routes heeft. Het verschil tussen providers is echter groot. Waar de één niet meer dan deze twee verbindingen heeft, hebben anderen de beschikking over 800 routes. Dit kan veel verschil maken. Zo sprak ik eens een organisatie met een kantoor in Duitsland dat een contract had met een provider, maar de verbinding functioneerde niet naar behoren. Er was veel sprake van uitval en latency. Achteraf bleek dat deze provider de goedkoopste verbinding gebruikte, waardoor het dataverkeer via de Verenigde Staten liep. Was er voor de kortste route gekozen, dan waren deze problemen voorkomen.

De router dicteert
Het heeft allemaal te maken met de instellingen van de routers. Het internet bestaat uit duizenden onafhankelijke netwerken, die allemaal op één of andere manier in verbinding met elkaar staan. Om van a naar b te komen, zijn er talloze mogelijke routes. Wat veel mensen zich echter niet realiseren, is dat je het bepalen van deze route zelf in de hand hebt. Het netwerk van providers is opgebouwd uit diverse routers waarop policies zijn ingesteld. Ieder datapakket heeft een bestemmingsadres. De router bepaalt vervolgens waar dit pakket heen moet op basis van de policies. Alle mogelijke routes zijn vastgelegd in routing tables. Is de policy dat altijd gekozen wordt voor de kortste route, dan zal de router deze selecteren. Maar in het geval van een storing, kiest de router de volgende snelste en beschikbare route uit de tabel. Wanneer data 20 milliseconde langer onderweg is, kan dat in het geval van internet al veel gevolgen hebben voor de latency. Latency draait namelijk om de lengte van een verbinding, niet om de snelheid. Als we er vanuit gaan dat het een milliseconde duurt om data over 300km te versturen, betekent dat het op een verbinding van 20.000km bijna 67 milliseconde duurt. Hoe meer interactie er op de server plaatsvindt, des te belangrijker worden deze cijfers. Klanten van een provider die standaard kiest voor de goedkoopste route in plaats van de kortste, zullen dus ook merken dat hun verkeer vaak langer onderweg is dan nodig. Zoals we in het voorbeeld van de Duitse vestiging hebben gezien, kan dat wel degelijk impact hebben op de bruikbaarheid van de verbinding.

Kortom, door de ISP te vragen naar zijn routing policy kan op voorhand een hoop onduidelijkheid worden weggenomen.

Geschreven door Alex Bik (BIT)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Alex Bik van BIT.

Lees ook de onderstaande artikelen van BIT

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Ronald, 20 mei 2016 11:22 am

En daarmee is ook heel goed verklaart waarom de ene traffic bijna weggeeft en de ander er wel gewoon geld voor moet vragen. Kwaliteit.

Verkeer is niet gratis. Er is altijd infra en apparatuur nodig die ook niet gratis is.
Goede routes, redundantie, lage latency, het kost linksom of rechtsom geld.

Als iemand nu tevreden is met zijn goedkope verbindingen, hoe blij zou je niet zijn met echt goede verbindingen. Maar om het te kunnen ervaren, moet je het eerst kopen.
In de praktijk scheelt het echter een hoop gezeur en gezoek naar problemen (en dat zijn dan weer verborgen kosten die niet op de maandelijkse factuur staan). Het voorbeeld dat aangehaald wordt met de Duitse provider staat niet op zich :-)

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.