Waarom domeinen voor de kostprijs kunnen worden aangeboden


Heeft het zin om domeinen voor de kostprijs te verkopen? Het korte antwoord daarop is JA. Arno Vis van Openprovider legt in dit artikel uit waarom.

Ons doel is om onze klanten tijd en geld te besparen, een uitmuntende gebruikerservaring te bieden en hen te helpen groeien. De meeste klanten van ons zijn hositngbedrijven en zij opereren in een zeer concurrerende omgeving waar elke cent telt. Zij kunnen niet overleven als ze niet kunnen besparen op diensten die buiten hun core business vallen. Zoals domeinen. Onze klanten hebben domeinen nodig om pakketten te kunnen samenstellen of om agressief te kunnen marketen. En er is geen hosting zonder domeinnaam.

Onze Flat Fee-prijzen zijn op zo’n manier opgezet dat onze klanten minimaal 2 euro besparen voor elke euro die wij voor onze Flat Fee-pakketten ontvangen. En regelmatig is die besparing zelfs 3 of 4 euro. De besparingen in indirecte kosten zijn minder zichtbaar maar waarschijnlijk nóg significanter. Dus zijn we gek? Het korte antwoord is NEE.

We zijn zeker niet gek want in de wholesale-markt zien we dat de marges op domeinen langzaam maar zeker dalen naar nul. Dat is gewoon een economische wetmatigheid: registrars voegen namelijk geen waarde toe aan een domeinnaam.

In iedere industrie waar geen waarde aan een product wordt toegevoegd gaat de marge richting nul totdat een ander businessmodel wordt gevonden en het spel opnieuw begint. Amazon deed het met boeken en later nogmaals met e-books. Costco deed het in de supermarktbranche. Netflix doet het in de TV- en DVD-wereld. Spotify en Pandora doen het in de muziekwereld net zoals Apple het eerder met i-Tunes deed. De registrarbranche is gewoon de volgende branche die zal veranderen en wij zijn de eersten die dat doen.

Hoe verdienen we dan geld? Wij verdienen op verschillende manieren geld:

  • We verdienen geld op de abonnementen. Dit jaarlijkse bedrag is onze marge en we verdienen er geld mee. In de basis betaal je ons voor het gebruik van ons softwareplatform.
  • We verdienen geld in de longtail. Wij bieden alle domeinextensies die er zijn, maar afgezien van het Supreme-pakket waarin we alle domeinen voor kostprijs verkopen, zijn in de andere pakket slechts de ±40 meestverkochte gTLD’s en ccTLD’s beschikbaar voor kostprijs. Alle andere extensies hebben een concurrerende marge.
  • We verdienen geld in het upsellen en crosssellen met andere producten zoals SSL. Onze Supreme-klanten helpen ons door hun volumes om de kostprijzen te reduceren waardoor we een hogere marge op onze andere klanten maken, maar nog steeds een scherpere deal kunnen bieden dan elders.
  • We blijven nieuwe producten en diensten aan ons portfolio toevoegen waarbij we onze gecombineerde koopkracht gebruiken om een betere deal te bedingen dan onze afzonderlijke klanten zelf zouden kunnen krijgen.

We ontwikkelen onze eigen software die we aan onze klanten kunnen verkopen. Op onze roadmap staan verschillende softwareproducten die in-house worden ontwikkeld en die we aan onze klanten kunnen verkopen. De meeste van deze producten zijn gericht op het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het terugdringen van overhead. Daarin zijn wij erg goed en we zijn er bijna klaar voor om onze klanten te laten profiteren van deze producten die we voor eigen gebruik hebben ontwikkeld.

En dat alles heeft resultaat, want wij zien de vraag naar ons model snel toenemen en dat helpt om veel domeinen voor kostprijs te kunnen aanbieden.

Geschreven door Arno Vis (Openprovider)

Dit ingezonden artikel is geschreven door Arno Vis van Openprovider.

Stuur ook uw blog, achtergrond artikel of andere bijdrage in!

Indien u zelf een interessante bijdrage, zoals een blog, how-to of achtergrond heeft, dan plaatsen wij die graag en dat kost u niks. Neem contact op met de ISPam.nl redactie via [email protected] of kijk op deze pagina voor meer informatie over het leveren van een bijdrage aan ISPam.nl.

Jeroen, 8 september 2015 12:20 pm

Ik mis toch een beetje de RECLAME banner.

"registrars voegen namelijk geen waarde toe aan een domeinnaam."
Moet zijn:
"registrars kunnen ervoor kiezen om geen waarde toe te voegen aan een domeinnaam."

Wij leveren standaard gebruik van DNS cluster en fallback email mee bij iedere domeinnaam. Dat is toegevoegde waarde. Ook een gebruiksvriendelijk DRS met alle beschikbare functies is toegevoegde waarde.

Verder wordt in het artikel niet vermeld dat deel/afname van het Supreme pakket 10.000 Euro per jaar kost.
Jullie domeinen kosten dus niet "kostprijs" maar "kostprijs + (10.000 Euro / aantal domeinen)".

Arnout Veenman, 8 september 2015 12:28 pm

Jeroen, op ISPam.nl plaatsen we ook bijdragen en persberichten van partijen uit de branche. In dit ingezonden artikel legt Arno Vis uit hoe zijn businessmodel in elkaar zit. Dat vindt ik nuttige informatie voor andere branchepartijen. Daarom heeft ISPam.nl de auteur benaderd of wij zijn blog mochten overnemen. Verder leuk om te zien dat je ook op de inhoud reageert want we bieden op ISPam.nl graag ruimte aan verschillende meningen en visies. Mocht je zelf een interessante blog of andere content hebben, dan plaatsen we die ook graag!

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.