Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Nederlands bedrijf Port O’Mail introduceert betaalde e-mail

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 10 januari 2008 08:10 uur

Port O’MailHet Nederlandse bedrijf Port O’Mail denkt een oplossing voor ondermeer spam te hebben gevonden in de vorm van betaalde e-mail. Wie een e-mail stuurt naar een mailbox die door Port O’Mail wordt beheerd, krijgt een e-mail terug met het verzoek om via iDeal, Paypal of creditcard te betalen. Pas wanneer de verzender betaald, dan wordt zijn e-mail afgeleverd.

Aernoud de Vries, oprichter van Port O’Mail:

Bedrijven kunnen aan bepaalde veel gebruikte of misbruikte e-mailadressen binnen hun organisatie een tarief koppelen. Al jaren is het vanzelfsprekend om voor een telefoongesprek of een poststuk te betalen, dus waarom niet voor het verzenden van e-mails? Betaalde e-mail maakt de verwerking ervan voor bedrijven beheersbaar, kostendekkend of zelfs winstgevend. Helpdesks en callcenters hebben hiermee een alternatief in handen voor de 0900-servicenummers die zij klanten bieden. Ook voor bedrijven die veel spam ontvangen, kan Port O’Mail veel voordeel opleveren.

Het lijkt me wel een interessante dienst, voor algemeen gebruik lijkt het me niet zo geschikt, maar voor helpdesks zou het best eens kunnen aanslaan. Er zijn nu namelijk al bedrijven die voor beantwoording van een ticket door de helpdesk een bepaald bedrag laten betalen.

Paul, 10 januari 2008 9:03 am

Op zich een leuk idee, maar als je 50 cent wilt vragen voor een e-mail en deze moet met ideal betaald worden dan hoe je niet veel meer over. Bij veel betaalmethode gaan bijna tot alle kosten gaan op aan de kosten voor de transactie.

Ok, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je inderdaad niet van je spam af bent.

Wat ook erg leuk is als je als gebruiker een niets beantwoordend standaard e-mail template terug krijgt. Weer voor niets betaald! :-)

MikeN, 10 januari 2008 10:57 am

:D
*kijkt op de kalender, nee, geen 1 april*

Ook voor helpdesks is dit geen doen toch, zodra een helpdesk me zo'n email stuurt verspil ik me geld liever aan de aangetekende brief om de dienst op te zeggen.

Thomas Lobker, 10 januari 2008 1:44 pm

In plaats van iDeal, Paypal of creditcard zou het gemakkelijker zijn om met een 0900-nummer te kunnen betalen. Lijkt mij een lagere drempel om te betalen.

AlexanderOnline, 10 januari 2008 3:59 pm

Dat is best veel werk dat betaal de hele tijd :/
Maar ik zie het niet als een oplossing voor spam, wel als oplossing voor een betaalde helpdesk.

Andrew Passon, 11 januari 2008 12:37 pm

Inderdaad geen oplossing voor SPAM. En een betaalde helpdesk? Dat wordt over het algemeen niet gewaardeerd.

Erik H., 11 januari 2008 8:36 pm

@ Andrew: 9 van de 10 helpdesken die ik ken werken met dure 0900 callcenters. Dus dit is een goed alternatief.

Triloxigen, 18 januari 2008 11:21 am

"Al jaren is het vanzelfsprekend om voor een telefoongesprek of een poststuk te betalen"

Dat is onjuist.
Je betaald voor de transport van spraak of pakket.
Voor email betaal je net zo goed voor de transport, dataverkeer dus.

Danny van der Mast, 19 januari 2008 7:24 pm

Dit kan een goede alternatief zijn, maar dan met tegoeden Dus dat je 100 euro aan tegoeden inkoop, waarvan je kan gaan mailen. Per stuk betalen is niks, als je kijkt hoeveel emails er dagelijks worden verstuurd. Enkel is er 1 probleem. Heel veel spam wordt via thuisgebruikers verstuurd. Dat worden dus hele hoge rekeningen.

Paul, 21 januari 2008 7:58 am

Als ik moet betalen voor het stellen van een vraag voor een dienst waarvoor ik al betaald heb dan ga toch snel naar een bedrijf welke mijn mail wel gratis wil beantwoorden. Ik zou al zeker geen tegoed gaan kopen, haha

Mark, 21 januari 2008 1:19 pm

Het lijkt mij dat je juist graag hebt dan klanten per email vragen stellen, dat zou je dus eerder moeten promoten dan proberen te verminderen.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.