- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 12 januari 2015 08:00 uur
Verizon kondigde vorige week aan dat hun enterprise cloud aankomend weekend maximaal 48 uur plat zou gaan voor onderhoud. Later corrigeerde het bedrijf zichzelf door te stellen dat het onderhoud waarschijnlijk maximaal 12 uur zou duren en 24 uur in het meest slechte scenario. Achteraf blijkt de oorspronkelijke aankondiging toch de juiste. De enterprise cloud van Verizon was maar liefst 40 uur lang plat het afgelopen weekend.
Ondanks het feit dat de upgrade maar liefst 40 uur heeft geduurd, stuurt het bedrijf zondagavond enkel een ronkend persbericht en een tweet daarover uit. In dat persbericht vertelt het bedrijf trots dat het het mogelijk heeft gemaakt om zonder (toekomstige) downtimes zijn platform te upgraden. Echter geen woord over het feit dat de enterprise cloud vrijwel het hele weekend plat heeft gelegen. Onvoorstelbaar!
Verizon Rolls Out Seamless Upgrade Functionality for Verizon Cloud – http://t.co/YiumWnzn0Y #cloudcomputing
— Verizon Enterprise (@VZEnterprise) January 11, 2015
Op Twitter hield security onderzoeker Kenn White een liveblog bij van de downtime van de enterprise cloud van Verizon. Uit de tweets van White blijkt dat het maar liefst ruim 36 uur heeft geduurd voordat het onderhoud weer was afgerond. Tijdens het onderhoud waren alle datacenters, alle virtual machines, alle object stores, console en API onbereikbaar.
36 hours. Global outage. All DCs, all VMs, all object stores, no console, no API. No official status updates. pic.twitter.com/ho6Y9lv1jE
— Kenn White (@kennwhite) January 11, 2015
Daarnaast uit White zijn ergernis over het feit dat er géén enkele statusupdate van Verizon is verzonden gedurende het onderhoud. Elke respecterende cloudprovider heeft een pagina waarop de actuele status is af te lezen van de clouddiensten. Verizon heeft er echter geen een en ook tijdens de enorme downtime van het afgelopen weekend moesten klanten maar raden wanneer het onderhoud zou zijn afgerond.
Op de vraag van de dag op ISPam.nl die naar aanleiding van het onderhoud door Verizon werd gesteld, blijkt dat maar 3 van de 82 respondenten van mening is dat een downtime voor onderhoud van clouddiensten langer dan 12 uur acceptabel is, terwijl 68 van de 82 respondenten langdurig onderhoud van clouddiensten sowieso onacceptabel vindt.
Is langdurige downtime door gepland onderhoud bij IaaS clouddiensten acceptabel?
-
Ja, zelfs met een hele dag downtime3.66%3 Stemmen
-
Ja, maar met maximaal 4 tot 12 uur downtime13.41%11 Stemmen
-
Nee, maar dat kan één keer gebeuren19.51%16 Stemmen
-
Nee, dat is absoluut onacceptabel63.41%52 Stemmen
Opvallend is echter dat uit de berichtgeving rondom het onderhoud en de tweets van Kenn White blijkt dat het niet de eerste keer is dat Verizon zijn enterprise cloud langdurig offline heeft gehaald voor onderhoud. Eerder zou er ook al een onderhoudsvenster van bijna twee dagen zijn geweest.
“We anticipate the update will take far less than 48 hours. Previous similar updates took about 24 hours” pic.twitter.com/rkzLFK2oTq
— Kenn White (@kennwhite) January 10, 2015