Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Automatische backup als unieke service

  • Door
  • Jeroen Mulder
  • geplaatst op
  • 12 augustus 2014 08:01 uur

Een ‘unieke’ service die ‘niet door andere hostingproviders wordt aangeboden’. Dat is een stevige uitspraak. Getekend door RealHosting die per deze week een volledige automatische backup aanbiedt. Dat is op zijn minst bijzonder: veruit de meeste hosters stellen in hun algemene voorwaarden dat de klant zelf verantwoordelijk is voor de backup. Voor aanvullende backup-diensten worden soms stevige bedragen gevraagd.

De vraag is of een hoster daar tegenwoordig altijd mee wegkomt. Een website die door een fout ‘verdwijnt’, kan alleen met een goede backup terug worden gezet. Maar wie is dan verantwoordelijk voor die backup? In lang niet alle gevallen is dat zwart-wit vast te stellen: bijvoorbeeld als de fout domweg bij de dienstverlener ligt. Dat ontdekte KPN eerder dit jaar al, toen het door de rechter op vingers werd getikt in een zaak waarbij een ondernemer schade claimde nadat was gebleken dat een backup niet meer beschikbaar was in de dienst Back-Up Online. De rechter oordeelde dat dit wel degelijk de verantwoordelijkheid was van KPN. De algemene voorwaarden die KPN hanteert bij deze dienst werden als onredelijk bestempeld.

Maar KPN doet wat veel hosters doen: de klant zelf verantwoordelijk maken voor backups.  Maar de klant neemt toch een dienst af: zijn site online? Vaak worden hier ook service levels voor afgegeven. Waarom dan de verantwoordelijkheid voor backups bij de klant leggen? Toch leert een snelle scan bij veel providers dat dit de mores is. Bij het overgrote deel van de hosters is alleen een handmatige backup mogelijk. Dat is het geval bij Hostnet, Flexwebhosting, Antagonist, Oxilion, TransIP en Argeweb. De meesten maken wel backups van de servers, maar de websites zijn het ‘probleem’ van de klant. Op de sites wordt dan uitgelegd hoe je dit moet doen. Daarbij wordt dan vaak wel uitgelegd hoe je de backup moet maken, maar over het terugzetten van de backups krijg je dan vervolgens geen uitleg.

En dan nog: veel klanten zijn nu eenmaal geen IT-specialisten. Bij het woord ‘FTP’ zal menigeen al afhaken. Je kunt je voorstellen dat een klant helemaal geen weet wil hebben van dit soort zaken en het in zijn geheel wil uitbesteden. Dat kan. Bijvoorbeeld bij YourHosting. Dat bedrijf biedt een backup-dienst aan voor SQL, maar dat kost de klant 180 euro per jaar.  Dat is echt een uitzondering want bij een aantal bedrijven is een backup soms in het geheel niet mogelijk, zoals blijkt uit een post op de website van Versio. Bij Webreus is het maken van backups alleen mogelijk tussen 23 uur ’s avonds en acht uur ’s ochtends. Want: “Een backup levert een zware belasting op van de server en kan op drukke tijdstippen zorgen voor overlast op de server.”

RealHosting lanceert nu als een van de eerste hosters een automatische backup. In het begeleidende bericht wordt uitgelegd waarom dit niet de algemene praktijk is bij hosters. “In vrijwel alle gevallen sluiten hostingproviders (ook RealHosting) aansprakelijkheid voor dataverlies volledig uit. Dit gebeurt omdat hostingproviders geen invloed uit kunnen oefenen op alle factoren van dataverlies. Hierdoor zijn veel klanten van hostingproviders op zichzelf aangewezen. Klanten moeten dus zelf ‘handmatig’ aan de slag. Hierdoor worden er vaak op de verkeerde manier back-ups gemaakt, of er worden zelfs helemaal geen backups gemaakt. En als de backup wel werkt, is er vaak geen manier om dit te testen.”

Pim Effting van RealHost voegt hieraan toe: “Wat mij persoonlijk frustreert, is dat mensen ‘de klant’ maar een beetje laten aanrommelen. Dat kan geen goede kwaliteitsperceptie geven als er uiteindelijk een backup nodig is. Dat is sowieso al een moment van veel emotie, stress en mogelijke paniek. Het laatste dat je wilt horen is ‘eigen schuld’.” Met de nieuwe dienst gaat RealHosting daar dus iets aan doen. Het bedrijf maakt backups van alle bestanden, maar ook van de SQL-databases. Backupbestanden worden dertig dagen bewaard, actieve SQL-databases  worden elke 8 uur gebackupped en een week bewaard.  Vanaf het zogeheten professional pakket is ook file-backup inbegrepen. Klanten kunnen zelf de backup kosteloos terugzetten, indien gewenst of noodzakelijk: ook individuele bestanden of databasetabellen.

 

Jeroen - Xuna.nl, 12 augustus 2014 10:01 am

Bij Xuna.nl maken we daarom 3x per week een backup (ma/woe/vrij, di/don/zat en zondag). Tevens houden we de meldingen van DirectAdmin bij als er iets fout gaat met de backup en lossen we dat op zodat de backup de volgende keer wel goed gaat.

Zeer slecht als hosters dat niet doen. Vind dat elke hoster minstens elke nacht een goede backup moet maken voor zijn klanten.

TotallyHosted, 12 augustus 2014 10:06 am

Wij maken al ruim 10 jaar een dagelijkse backup van de website, e-mails en MySQL-databases van de klanten met een retentie van 14 dagen. Dit hebben wij ook aan Realhosting gecorrespondeerd, dat hun unieke dienst lang niet zo uniek is.
Enige verschil is dat zij een controlpanel-functie hebben ontwikkeld waarbij de klant zelf de backup kan restoren, terwijl wij dit voor onze klanten doen tegen een kleine vergoeding (15 euro).

Dat andere webhosters dit niet doen, vinden wij schokkend. Als Murphy toeslaat en je gehele RAID onbruikbaar wordt doordat er net 1 schijf teveel crasht in 1 nacht, dan ben je alle gegevens van je klanten van 1 hele server kwijt?

Arie, 12 augustus 2014 11:06 am

Er zijn zoveel partijen die automatisch backups draaien. Google voor de gein eens op: dagelijkse backup webhosting

Of is dit een advertorial? Alle informatie in dit artikel is zo selectief bij elkaar gezocht en is er op uit om het te laten lijken of een of andere partij hier revolutionair bezig is. Dit artikel getuigt van geen enkele redactie of kennis van de hostingmarkt.

DataCT, 12 augustus 2014 11:36 am

Ha, eens met Arie. Gevalletje 'komkommertijd'?
En trouwens; -Uurlijkse- backups van bestanden en databases (via slaves) en via controle paneel zelf terug te plaatsen!

iXL Hosting B.V., 12 augustus 2014 12:19 pm

Ik denk dat het tegenwoordig juist een standaard is dat hostingproviders backups draaien. Het is één van de belangrijkste onderdelen van je dienstverlening. Wij draaien minimaal 2x per dag een backup met een standaard retentie van 30 dagen.
Dit lijkt me als laatste 'uniek' aan je dienstverlening als hostingprovider en hoort een vanzelfsprekende service te zijn.

Frank, 12 augustus 2014 12:50 pm

Arie, zoeken naar "dagelijkse backup webhosting" geeft je typische gevalletjes "wij maken backups".
Dat zegt nog niets namelijk, en moet je ook maar van op vertrouwen.
Vaak zijn dit simpele DirectAdmin bakjes die op dezelfde server een .zipje maken (fijn zo'n load!). Plus als de server down/kapot/schijf kapot is, heb je geen backups. Staat tenslotte op dezelfde server.
Of dat je moet bellen en 75 Euro moet dokken om dit door de systeembeheerders terug te laten plaatsen en maar zien wanneer ze dit doen.
Deze is ook leuk: van WebReus "...het maken van backups alleen mogelijk tussen 23 uur ’s avonds en acht uur ’s ochtends".
Als dit een van de grotere partijen is, zegt dit toch al genoeg?

Alhoewel dit niet uniek is zoals het artikel zegt, zijn er volgens mij weinig partijen (zoals Realhosting en DataCT en vast nog wel meer) die dit goed doen, waarbij de klant zelf even een backup maakt, en 10min daarna terug kan plaatsen.
Ik heb zo vaak gehad dat ik meerdere keren een backup moest bekijken/terugzetten/downloaden omdat het bestand wat ik zocht niet de correcte was. Ook al wordt er een kleine vergoeding gerekend, 3x een bestandje terug zetten gaat wel wat kosten.

en iXL, een backup maken kan mijn buurjongetje ook met een USB sticky. Met 2 klikken je Wordpress terugplaatsen (dat mijn schoenmoeder zelf zou kunnen doen) is een ander verhaal. Zoals ik dit artikel lees gaat dit er niet vooral om of er wel backups gemaakt worden.

Dommel Hosting, 12 augustus 2014 12:59 pm

Dit artikel is natuurlijk ontzettende flaimbait... maar de betere en meer betrokken hoster maakt natuurlijk dagelijkse backups van alle klantengegevens (setup, files, email, databases) en bewaart die weken lang.

Ook bij Dommel Hosting kan de klant hele sites of losse files terug laten zetten. Laten zetten inderdaad, want zomaar rücksichtslos een berg bestanden terug zetten hoeft niet altijd het gewenste resultaat te geven. Als de klant wil dan behoort directe FTP toegang op de backupserver ook tot de mogelijkheden.

Jeroen, 12 augustus 2014 3:50 pm

Wij doen dit ook al ruim 10 jaar, met een retentie van 30 dagen. Op 2 andere plekken dan de server van de klant zelf (waarvan 1 in een ander datacentrum). Voor alle klanten. Zonder verdere kosten. Terugzetten kan ook via ons controlepaneel. Grote onzin dus dat RealHosting de "eerste" zou zijn.

Wouter, 13 augustus 2014 9:05 am

Ondanks dat het "nieuws"bericht kwalitatief uitermate teleurstellend is, moeten we nu echt allemaal hier gaan vertellen hoe goed we het wel niet doen en daar bij voorkeur ook nog even onze bedrijfsnaam bij noemen? Dat is net zo goedkoop als dit gehele nieuwsbericht.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.