Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Prijs belangrijkste bij keuze webhoster

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 20 juli 2009 08:18 uur

Munten, geldDe prijs-kwaliteit verhouding is het belangrijkste criterium bij de keuze voor een webhoster. Op de tweede plaatst volgt de veiligheid en beschikbaarheid (uptime) van de webhoster (42,2%). Opzienbarend is het dat milieuvriendelijk van webhosters (2,9%) er nauwelijks toe doet.

Uit het onderzoek dat door GfK is uitgevoerd onder 514  webhosting-klanten in opdracht van de Duitse webhoster STRATO blijkt verder dat een aanbeveling (35,3%) de keuze van veel klanten voor hun webhoster heeft beïnvloed. Dr. Christian Jarchow van GfK concludeert hieruit dat aanbevelingen een belangrijke rol spelen bij de keuze van klanten voor hun webhoster.

Volgens STRATO wordt milieu vriendelijkheid van een webhoster ook telkens belangrijker. Op dit moment zou maar 25% van de webhosting-klanten tevreden zijn met de milieuvriendelijkheid van hun webhoster. Uit het feit dat nauwelijks één op de 33 klanten de keuze voor hun webhoster er op baseert, blijkt echter dat het nauwelijks van belang is. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit ook voor de Nederlandse webhostingmarkt geldt.

Op basis van welke criteria heeft u voor uw webhoster gekozen?
Bron: STRATO Vertaling: ISPam.nl (Origineel)

Wouter, 20 juli 2009 9:34 am

En die 514 webhosting-klanten, waren allen klant van Strato? Dan lijkt het me namelijk niet echt een betrouwbaar onderzoek. Immers zou je dan als je datzelfde onderzoekt doet onder klanten van een niet budgethoster, hele andere resultaten krijgen.

Alexander, 20 juli 2009 9:59 am

Zijn dit alleen Duitse klanten? Ook belangrijk om te weten, aangezien Nederlanders toch echt niet hetzelfde zijn ;)

Dennis Wijnberg (Oxilion), 20 juli 2009 10:20 am

Ik denk toch dat de Nederlandse markt aanzienlijk anders in elkaar zit.

Daarnaast denk ik dat de partij die het onderzoek heeft uitgeschreven (Strato) niet verdrietig is met de uitkomst van dit onderzoek...

Ook is het van belang om de populatie en de proporties daarin te kunnen om de betrouwbaarheid van het onderzoek te kunnen bepalen. Het maakt wel behoorlijk uit of je dit onderzoek in een Vogelaarwijk doet of in een iets hoger aangeschreven wijk, me dunkt.

patrick, 20 juli 2009 10:35 am

@reacties; je hebt leugens, leugens en statistieken

dit soort onderzoeken zijn alleen interessant als de raw-data, exacte vraagstelling en profielen van de ondervraagde ook beschikbaar zijn zodat je er je eigen onderzoekje op lost kan laten ;)

Dennis Wijnberg (Oxilion), 20 juli 2009 10:37 am

"De shampoo is dermatologisch getest" zoals Theo al eens zei. "Maar wat was de uitkomst dan?"

Martijn, 20 juli 2009 10:39 am

Hoezo is het verbazend dat men niet geïnteresseerd is in de milieuvriendelijkheid van een provider? Bij wat voor keuzes speelt het milieu dan wel een rol? Misschien bij het kopen van een auto, maar daar is het eerder een gevolg van milieuvriendelijkheid zoals het lage verbruik of de lage bijtelling dat telt.

Ik vind het niet verbazend dat men dit niet belangrijk vindt.

Dennis Wijnberg (Oxilion), 20 juli 2009 10:44 am

@Martijn; Verbaast mij niets eigenlijk. Het milieu boeit mensen weinig, als het extra geld kost. Jammer.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.