Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Europese Colt Telecom klanten al dagen offline

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 10 september 2009 08:05 uur

ColtKlanten van Colt Telecom in negen verschillende steden in Europa zitten al sinds afgelopen dinsdag zonder internet. Enkel VoIP en data-diensten van het bedrijf zouden niet door de storing getroffen zijn. Er gaan verschillende geruchten over de storing. Colt zelf houdt de kaken stijf op elkaar.

De getroffen Colt klanten bevinden zich in Londen, Brussel, Genève, Dublin, Zurich, Milan, Frankfurt, Wenen én Amsterdam. Colt heeft in verschillende updates over de storing enkel aangegeven dat het grootste deel van haar klanten niet getroffen is en voip- en data-diensten nog wel functioneren. In de laatste update van afgelopen middernacht stelt Colt:

We have been implementing our action plan designed to restore and re-instate service to any customers still affected and are making good progress. We aim to bring the few remaining affected customers back online as quickly as possible, continuing to work throughout the night to achieve this.

De storing zou zijn veroorzaakt door een breuk van de onderzeese kabel die Groot-Brittannië met het Europese vasteland verbind, meldt The Register. De netwerkkaart van Colt laat zien dat er twee van die verbindingen zijn, van Londen naar Brussel en Gent. Andere klanten van Colt hebben gehoord dat de storing zou zijn veroorzaakt door een stroomstoring in een Colt datacentrum en een derde genoemde oorzaak is een DDoS-aanval. Gezien de Colt woordvoerders weigeren te reageren op de oorzaak, blijft het gissen.

Update 16:00 uur:
Colt Telecom noemt een ‘broadcast storm’ als oorzaak van de storing:

The problem was caused by a ‘broadcast storm’ which involved very significant amounts of traffic being generated on the IP network and certain parts of the network being overloaded.  Most customers and services were therefore not affected.

We identified a solution and yesterday evening began to implement a programme to restore service to those customers still affected. Service has now been restored to the majority of affected customers and we expect that service will be restored to the remaining affected customers shortly.

Nathan, 10 september 2009 9:57 am

Eigenlijk in en in triest dat zo`n firma weigert ook maar iets aan zinvolle updates naar buiten te brengen. Op zo`n manier verlies je het begrip voor een storing wel, terwijl je als je weet wat er speelt en waar je aan toe bent, het een stuk beter te accepteren is. Maar een storing blijft nooit leuk natuurlijk.

Frank, 10 september 2009 11:27 am

Ook sommige klanten in Gent zijn getroffen, zowel voor data als voor voice. Een klant van me in Brussel met een 20M colt lijn heeft dan weer geen last gehad, op een heel korte downtime een paar dagen terug na.

Het gebrek aan correcte updates is wel jammer ja.

Arjan Bijnen, 10 september 2009 6:43 pm

Rondom de PoP van Colt bij ons in het datacentrum hebben wij geheel geen problemen waargenomen. De telefoon en datadiensten van Colt hebben bij ons geheel geen problemen ondervonden.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.