Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Downtime Eweka netwerk zorgt voor dip in AMS-IX dataverkeer

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 1 november 2007 10:00 uur

Downtime Eweka netwerk zorgt voor dip in AMS-IX dataverkeerGisteren werd het Eweka netwerk getroffen door een storing. Kort voor 17:00 uur ging het Eweka netwerk gisteren volledig plat, na 45 minuten was het netwerk weer in de lucht, maar niet veel later ging het netwerk nogmaals zo’n 20 minuten plat. Om 18:51 was het Eweka netwerk weer volledig in de lucht en was de downtime voorbij.

Precies op de momenten dat het netwerk van Eweka plat ging, is ook in de AMS-IX statistieken een duidelijk dip te zien van de hoeveelheid dataverkeer. Zie onderstaande smokeping grafiek van de downtime van het Eweka netwerk en het AMS-IX dataverkeer.

Smokeping Eweka netwerk 31 oktober 2007:Smokeping downtime Eweka netwerk 31 oktober 2007
AMS-IX dataverkeer 31 oktober 2007:
AMS-IX dataverkeer bij downtime Eweka netwerk 31 oktober 2007

Martijn, 1 november 2007 10:15 am

Ja, het wordt tijd dat BREIN achter de nieuwsgroepen aangaat ;)

peter, 1 november 2007 11:00 am

waar slaat deze reactie nou weer op?

Stewie, 1 november 2007 11:43 am

Jaloezie? Wie zal het zeggen. Desondanks heeft Martijn een punt, met een storing en een posting op ispam als deze wordt pijnlijk duidelijk hoeveel dataverkeer nieuwsgroepen inmiddels doen.

Arjan Bijnen, 1 november 2007 11:43 am

@Peter: Op het feit dat de datatraffic van Eweka hoofdzakelijk uit nieuwgroep verkeer bestaat?

Robin, 1 november 2007 1:16 pm

We hebben het hier maar over een dipje van zo'n 25Gbps, zo'n groot nieuws is dat toch niet? Rond 22:00 zie ik een veel grotere dip op de ams-ix

Glenn, 1 november 2007 4:14 pm

Altijd leuk om te lezen hoe concurrenten een bericht als dit bagatelliseren, alsof we allemaal 25Gbs doen...

TotallyHosted, 1 november 2007 4:17 pm

Die dip om 22:00 is natuurlijk inderdaad veel interessanter, zonder het artikel te lezen kreeg ik een heel andere indruk van de plaatjes ;)

Jeroen, 1 november 2007 5:03 pm

@Glenn: heeft niks met bagatelliseren of jaloezie te maken, het is interpretatie van feiten die er liggen: eweka down + 25 Gbps minder ams-ix verkeer = antwoord.

Arjan Bijnen, 1 november 2007 7:01 pm

@Stewie & Glenn:
Zoals Jeroen al stelt heeft het geheel niets te maken met jalozie of concurentie. Eweka is tenslotte op een geheel ander vlak actief als menig aanwezige ISP vertegenwoordiger op ISPam.

peter, 1 november 2007 8:50 pm

Ah nou begrijp ik het, sorry

Remon, 2 november 2007 10:49 am

25 GBPS is wat Eweka direct op de AMS-IX wegzet, Eweka heeft ook nog 2 of 3 NL-IX 10 gigabit poorten waarmee ze verkeer wegzetten op de AMS-IX. Toen de statistieken van EWEKA nog online waren (voor de BREIN dreiging) deden ze 35-40 gigabit via AMS-IX en NL-IX.

Dat is erg veel verkeer :)

Ronald, 2 november 2007 1:06 pm

Op de A2 is meer verkeer!

Martijn Veldhuizen, 2 november 2007 1:15 pm

Erm zover ik weet doet eweka nog steeds zon 35-40Gbit verkeer hoor... Verder zijn er nog meer wegen naar rome dan de amsix.

Het is jammerlijk zo dat er downtime is geweest in het Eweka netwerk. Het heeft mij toch een vervelende dag opgeleverd. Heb me rot lopen zoeken naar een probleem aan mijn zijde die er uiteindelijk niet was :) (die de uiteindelijke downtime veroorzaakte).

DreamHost.nl, 2 november 2007 3:27 pm

@Martijn Veldhuizen :
Is er dan zo'n slechte correspondentie richting cliënt geweest van Eweka uit, indien je het probleem aan eigen zijde blijft zoeken?

Robbert, 4 november 2007 1:52 pm

@DreamHost.nl

Geen enkel bedrijf gaat zijn of haar klanten tijdens een storing mailen/bellen dat er een storing is. Eerst moet het probleem worden opgelost en dan pas kan er informatie worden vrijgegeven naar klanten toe.

@Martijn
Waarom heb je niet een ping uitgevoerd naar www.eweka.nl? Dan weet je direct of het aan jouw netwerk ligt of aan die van eweka.

Verder vind ik het zeer netjes dat de storing zo snel is opgelost, je moet toch bedenken dat 40 minuten vreselijk kort is. Eerst moeten de engineers van Eweka kijken wat er aan de hand is, als een router op zijn gat ligt kan je niet direct zien wat er aan de hand is, dan moet je ook nog eens naar Amsterdam rijden om het probleem te analyseren en de router een schop verkopen.

Martijn Veldhuizen, 4 november 2007 1:58 pm

@ Robbert - Wij leveren een groot aantal diensten binnen/achter het eweka netwerk. De reden waarom onze diensten niet meer online kwamen, was uiteindelijk het geen waarom de rx4 stuk ging.

Voor ons was het dus zoeken waar het probleem lag. Het probleem was namelijk ruim voor de crash aanwezig!

Martijn Veldhuizen, 4 november 2007 2:00 pm

exacte details zullen maandag volgen

Jeroen, 4 november 2007 7:22 pm

@Martijn:
he, ouwe fappert! jij ook hier ;)?

Arjan Bijnen, 5 november 2007 3:07 am

@Robbert:

Is het niet normaal dat als een router op zijn gat gaat er een 2de router aanwezig is die het boeltje overneemt? Lijkt me geen overbodige luxe.

Lamp-, 5 november 2007 10:10 am

[quote]Het is jammerlijk zo dat er downtime is geweest in het Eweka netwerk. Het heeft mij toch een vervelende dag opgeleverd. Heb me rot lopen zoeken naar een probleem aan mijn zijde die er uiteindelijk niet was :) (die de uiteindelijke downtime veroorzaakte).[/quote]
Wat voor monitoring gebruik je dan. Een beetje monitoring moet toch vrij snel de richting aan kunnen geven. En die had in dit geval richting eweka moeten wijzen.

  • Pingback: “0.09 procent van het dataverkeer voor rekening van usenet” · ISPam.nl

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.