Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Procedures als verkoopargument

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 1 oktober 2009 08:05 uur

ProceduresEen bevriend bureau belde me. De zaken gingen goed en ze waren volop in de race voor een grote order van de Nederlandse vestiging van een buitenlands bedrijf. Dit ging niet alleen om het bouwen en onderhoud van hun website, maar ook de hosting moest worden geregeld.

De offerte aanvraag was verstuurd door een jurist op het Duitse hoofdkantoor en ook nog eens in het Duits opgesteld. De vraag was of ik ze verder kon helpen. Als je in een offerte traject zit betekent een mail van de bedrijfsjurist vaak dat de klant aanvullende eisen stelt of onduidelijkheden heeft opgemerkt. Juridische vragen die in een andere taal zijn gesteld, zijn lastig. Ik stelde voor dat ze de prospect zouden informeren en dat ik de volgende werkdag contact zou opnemen met het hoofdkantoor. Dan kon ik de brief bespreken en hun vragen beantwoorden.

Om me voor te bereiden kreeg ik een kopie van de aanvraag, de offerte en natuurlijk de e-mail uit Duitsland. De aanvraag was duidelijk. De offerte beschreef de ontwerpfase, beheer, hosting en een set leveringsvoorwaarden was ook meegestuurd. De e-mail was geschreven door iemand die zich duidelijk zorgde maakte om de veiligheid van de website, de achterliggende databases en het beheer. In de offerte was wel over zaken als uptime geschreven maar niets over veiligheid.

De volgende ochtend belde ik de jurist in Duitsland. Na een korte introductie ronde bespraken we zijn e-mail. Omdat de databases klantgegevens gingen bevatten moest het hoofdkantoor zekerheid hebben dat daar niemand misbruik van kon maken. Helemaal, dat was nieuw voor me, omdat het bedrijf ook in de Verenigde Staten actief is. Sommige staten hebben daar vastgelegd hoe je moet reageren als je gehackt wordt of je database crasht. Dat veronderstelt dat je een draaiboek klaar hebt liggen. Zonder nauwkeurige specificatie van de veiligheidsmaatregelen kon men in Duitsland dat draaiboek niet maken.

Het gesprek verliep verder positief. Ik zegde toe ervoor te zorgen dat een uitgebreide beschrijving van de veiligheidsmaatregelen op kantoor en in het datacenter zou worden geleverd. Gelukkig begreep de jurist dat ik niet alle procedures van een datacenter kon beschrijven, maar de schriftelijke toezegging dat niemand buiten de vaste onderhoudscrew bij de server kon komen was wel nodig.

Uiteindelijk zijn alle procedures rond inrichten van hardware en software beschreven, de onderhoudsroutines en natuurlijk het onderhoud van website en databases zelf. Die informatie is aan de prospect gestuurd als bijlage van een gewijzigde offerte. De prospect is klant geworden, omdat naast goede prijs en kwaliteit de open communicatie werd gewaardeerd. De beschreven procedures zijn inmiddels in vier talen beschikbaar en worden gebruikt bij het werven van klanten.

Jeroen, 1 oktober 2009 8:31 am

Het is dat het om een bevriend bureau ging.. ging het over jezelf dan was het een fout stukje reclame ;)

Verder is het natuurlijk wel bekend dat procedures als verkoopargument gelden, een zekere ISO certificering (het is vroeg, nummer kwijt) bestaat ook uit procedures maar is wel een verkoopargument ten top.

Niettemin: welkom! (dit is je 1e stukje toch?)

Martijn, 1 oktober 2009 9:27 am

Aardig stukje, al lijkt het uit een groter verhaal te zijn geknipt en zit het vol met spelfouten.

Volgende keer uitgebreider en zonder fouten!

getUP, 1 oktober 2009 9:35 am

@Jeroen, ISO 9001:2008 wordt gebruikt voor het beschrijven van procedures. ISO 9126 kan gebruikt worden bij het ontwikkelen van sites / software.

Maar verder is dit toch al even bekend? Vooral de grotere klanten verwachten een duidelijke beschrijving en soms certificering. Komt dus niet bepaald als een schok.

Rashid Niamat, 1 oktober 2009 9:48 am

@Jeroen:
ik ben enige jaren niet meer actief als hoster, dus ik plug zeker niet mijn eigen zaak.
Het bedrijfje waar het overgaat is vooral een ontwerpclub en dat soort bedrijfjes heeft bijna nooit iets te maken met ISO.
Enne dank voor het welkom, ook al is het alweer mijn 2e bijdrage :)

@Martijn:
Fouten, hmm dat is niet de bedoeling.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.