Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Amazons cloud-dienst EC2 getroffen door ddos-aanval

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 6 oktober 2009 08:04 uur

Cloud HostingEen incident bij Amazon heeft dit weekeinde aangetoond hoe kwetsbaar cloud-diensten kunnen zijn. Amazons Elastic Compute Cloud (EC2) heeft te kampen gehad met een langdurige storing omdat de servers werden aangevallen.

Het incident is aan het licht gekomen door een melding van het bedrijf Bitbucket dat bij Amazon klant is. Het bedrijf had afgelopen weekeinde last van een downtime van ruim 19 uur door een ddos-aanval bij Amazon.

Volgens een blogbericht van Jesper Nøhr van Bitbucket.org werd Amazons netwerk aangevallen waardoor de dienst vanaf vrijdagavond onbereikbaar was. Een medewerker van Amazon verklaarde tegenover Nøhr dat het bedrijf last had van een grote ddos-aanval waardoor alle bandbreedte werd opgeslokt.

Ook zou de medewerker aan Nøhr hebben gevraagd om de oorzaak van de storing niet te openbaren. Volgens Amazon zouden andere kwaadwillenden ook op het idee kunnen komen om ddos-aanvallen op Amazon te starten, zo vertelt hij in gesprek met The Register.

Het heeft zeker 16 uur geduurd voordat Amazon de oorzaak van de downtime had ontdekt. Daarna is een begin gemaakt met het blokkeren van dataverkeer van bepaalde servers. Zondagmonrgen was het echter weer raak en werd Amazon het slachtoffer van een stortvloed van TCP SYN-verzoeken, aldus Nøhr.

Beveiliging
Het nieuws voedt de argwaan ten opzichte van de beveiliging van Amazons Elastic Compute Cloud (EC2) en soortgelijke cloud-diensten. Volgens Nøhr heeft hij Amazon gevraagd waarom er geen draaiboeken klaar liggen waarin staat hoe er snel en accuraat opgetreden kan worden tegen aanvallen zoals afgelopen weekend.

Het incident heeft bij Nøhr behoorlijk wat frustratie veroorzaakt. Het vervelendste is volgens hem dat je bij problemen met de cloud-diensten als klant werkelijk niets kunt doen en dat Amazon bleef verkondigen dat het probleem snel opgelost zou zijn, terwijl het tegendeel waar was. “Het voelde alsof er een olifant op ons stond en een persoon naast ons bleef volhouden dat er helemaal geen olifant was”, aldus Nøhr.

ISPam.nl Job board

Nog geen reacties

Deel uw reactie met andere ISPam.nl lezers

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

MELD U AAN VOOR DE NIEUWSBRIEF
Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

16 hosting en datacenter tweets: Nieuwe routers, sportief 2017, upcoming events, taart en 20 jarig bestaan
Sambal: @ispam Just curious hoe "monitoren" jullie nieuws? Komt dat vanuit ispgids oid?

Hosters en prijzen exclusief btw: anno 2017 moet dat afgelopen zijn
Ronald: Goed dat de nadruk ligt op hosters die óók (of vooral) aan particulieren leveren. Dat maakt gelij...

Nog geen patch voor extreem kritisch lek in PHPmailer
Marin: Volgens mij stuurt patchman niet zomaar mails naar je klanten.. Ligt echt aan je eigen beleid.

Nog geen patch voor extreem kritisch lek in PHPmailer
Jeroen Mulder: Dit gaat om een recente melding. Zie ook https://www.drupal.org/psa-2016-004 en http://m.theregister...