Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

i3D verhuist naar eigen datacentrum

  • Door
  • Randy ten Have
  • geplaatst op
  • 29 oktober 2009 08:04 uur

i3D.netHoster i3D is gisteren online gekomen vanuit haar nieuwe datacentrum SmartDC “Dataport of Rotterdam”. Het datacentrum van 3300m² is gevestigd op het Van Nelle terrein in Rotterdam en is nieuw ingericht. Het datacentrum telt 12 MegaWatt aan vermogen in is volledig op High Densityhosting gebouwd in de laatste 15 maanden en geeft ieder footprint de beschikking over 2 stroomfeeds van 32 Ampère.

Tegelijk met de bouw is i3D online gekomen met haar eigen netwerk, dat de laatste maanden ook omgebouwd is. Dit netwerk telt 53 Gbit aan capaciteit. Enkele maanden terug nam i3D hiervoor al de laatste voorbereidingen, door een eigen AS (Autonomous System) te laten adverteren voor de vorige hoster We Dare. Toen zijn ook alle klanten voorzien van nieuwe IP-adressen die i3D zelf in beheer heeft. Ook is de personele bezetting de laatste maanden gegroeid met extra support en netwerk/systeembeheerder.

Veel mensen zagen i3D de laatste maanden steeds meer naar autonoom werken. Toch kwam de verhuizing naar een nieuw datacentrum als een verrassing en werd deze niet aangekondigd, hetgeen tot veel tumult leidde gisteren. Hoewel alles tot in details was voorbereid, trad de gamehoster niet naar buiten. CEO Stijn Koster laat hierover tegen ISPam.nl weten “dat de noodzaak er gewoon was, en dan liever de volledige regie zelf in handen te nemen”.

i3D geeft aan de afgelopen jaren geconfronteerd te zijn met diverse prijsverhogingen, maar vond de dienstverlening van houding- en netwerkleverancier We Dare afnemen. “Elk jaar gingen we wel meer betalen, maar problemen met het netwerk namen toe alsook de geleverde stroom per footprint werd minder. Op enkele locaties gingen we van 2x 16Ampere stroomfeeds naar 1x 10 Ampere”. Daarom heeft zij enkele maanden terug het contract met de huidige leverancier beëindigd en is zelf een datacentrum gaan bouwen. “We willen graag investeren, maar willen hier ook wat voor terug zien.” Omdat dit volgens Koster niet genoeg gebeurde, is de stap naar een eigen datacentrum gezet.

Goed voorbereid
Een professioneel bedrijf dat vaker IT verhuizingen doet, is ingeroepen voor hulp, waarbij alle apparatuur – ook van derden – was verzekerd tegen nieuwwaarde. Alles geïnventariseerd voor de verhuizing. Elke kabel, server en railsset werd daarbij gelabeld en gekoppeld aan een klantnummer. Om tegenwerking van de huidige leverancier te voorkomen is de verhuizing niet aangekondigd naar buiten toe. “In het verleden zijn diverse klanten van ons ‘weggekaapt’ door onze leverancier en ontstond er een rare concurrentieverhouding”, laat Koster desgevraagd weten. Ook wou hij voorkomen dat apparatuur gegijzeld werd, hetgeen geen onbekend fenomeen is bij verhuizingen tussen verschillende aanbieders.

Colocatie klanten zijn pas ettelijke minuten voor de verhuizing ingelicht. Op het forum van Tweakers.net valt te lezen dat een klant omstreeks 23.30 uur ’s avonds pas telefoon kreeg met de mededeling dat er een verhuizing in gang gezet werd. i3D laat weten dan klanten vanaf 23.00 uur gebeld zijn. Om 23.10 uur zouden de eerste servers al losgekoppeld zijn van het netwerk, om de verhuizing snel af te ronden. Het nieuwe datacentrum staat op ca. 800 meter afstand van het huidige datacentrum in Rotterdam. Voor klanten verandert er dus weinig. Vanuit de gehuurde suites in Amsterdam bood i3D al geruime tijd geen colocatiediensten meer aan.

Tumult
Tijdens de verhuizing van alle servers is een professioneel bedrijf ingehuurd. Toch is er nog wat tumult ontstaat, doordat een vrachtwagen met servers geblokkeerd werd door een medewerker van We Dare. Deze was niet op de hoogte en trof in het datacentrum verhuizers en een verhuiswagen aan. Omdat niet bekend was wat de bedoeling was, heeft deze medewerker de verhuiswagen geblokkeerd met zijn auto. De politie moest er uiteindelijk aan te pas komen om het geschil tussen beide partijen in te dammen, waarop de verhuizing vervolgde.

Jordy Dost van We Dare laat weten dat het contract met i3D inderdaad op 1 oktober was afgelopen, maar er was nog steeds sprake van onderhandelingen. Er waren volgens We Dare geen aanwijzing dat I3D weg zou gaan. “Zelfs op de dag voor de verhuizing is nog onderhandeld”, laat Dost weten. “Er was geen conflict tussen ons en i3D. Er was een goede relatie. Perplex stond ik, toen ik hoorde dat er 14 man in het datacentrum rondliep om alles te verhuizen”. i3D had 2 eigen suites en een gedeelde ruimte in gebruik op de locaties in Amsterdam en Rotterdam.

Dost geeft aan dat het parkeren van de auto voor het hek, en daarmee het blokkeren van verhuiswagens geen bewuste actie was om de boel te frustreren. Een medewerker van We Dare kreeg een verontrust telefoontje van een klant van i3D over een downtime en dat er een spoedverhuizing was. “Omdat hij niet wist wat er aan de hand was, is hij polshoogte gaan nemen. Daarbij is de uitgang inderdaad tijdelijk geblokkeerd. Dit echter alleen omdat ook de medewerker perplex stond van alle verhuizers en vrachtwagens”.

Vertraging
Door alle omstandigheden heeft de verhuizing enkele uren vertraging opgelopen. Ook waren er netwerkproblemen. Dit heeft woensdag tot problemen geleid. “Er wordt vanaf dinsdag 24 uur per dag gewerkt door meerdere mensen, zowel op kantoor als in het datacentrum. Iedereen die problemen heeft kan zich bij ons melden, zodat er een passende oplossing geboden kan worden”, laat i3D weten.

gerwin, 29 oktober 2009 8:56 am

Whatever de reason ook is van zo'n vertrek. Zo ga je niet met klanten om en komt nog al klungelig over.

Robert, 29 oktober 2009 8:59 am

Contact opnemen? Right.. En dan een of andere stagaire aan de lijn krijgen die alleen maar roept dat iedereen bezig is. Sterker nog, er komt al tenminste 14 uur geen reacties op support calls en telefonisch zijn ze onbereikbaar. Een ware schande!

Dingus, 29 oktober 2009 9:41 am

Hierop wil ik eens reageren.

De verhuizing is gewoon totaal bagger verlopen.
Het mag dan wel zo zijn dat alles netjes verhuist is van A naar B in dozen. Echter was alles gewoon in dozen gedumpt. Onderdelen waren gewoon zoek, en rails lagen gewoon door elkaar zonder labels.

Tevens is 90% van de klanten niet ingelicht, wat in dit artikel dus staat is straight bullshit. Toen ik in de nacht belde en in het gesprek vroeg waarom men niet eerder ingelicht was kreeg ik als smoes dat ze het wel van plan waren de klanten in de avond in te lichten maar dat ze hun webserver al eruit hadden getrokken en dus niet bij de klant gegevens konden.

Dat de Politie er aan te pas moest komen om de verhuizing door te laten gaan is BULLSHIT. Ik weet wie die gebeld heeft en dat was alleen omdat apparatuur werd ontvreemd zonder weten van de klant zelf. De politie is toen pols hoogte gaan nemen wat er aan de hand was.


Dus hou me aub eens eindelijk op met dit reet likken en fake positieve berichten te plaatsen omtrent deze actie. Wa er hier gebeurd is kan gewoon niet, klaar.

Thijs, 29 oktober 2009 9:56 am

De downtime blijft nog steeds oplopen, 32+ uur inmiddels.. erg slecht hoe hier mee omgegaan wordt!!

sander, 29 oktober 2009 10:58 am

Wat een artikel, alles in positieve licht van i3d, dat krijg je als de redacteur geld moet verdienen aan partijen als deze.

Jammer volgende keer artikel van een onbevooroordeelde redacteur.

Dennis Wijnberg (Oxilion), 29 oktober 2009 11:06 am

Ik ga me niet uitlaten over wat zij wel of niet goed hebben gedaan enzo. Daar schiet toch niemand wat mee op.

Ik hoorde dat het om 50 racks ging. Ik kan me herinneren hoelang het duurt om twee racks te verhuizen. Hoelang duurt het dan wel niet met 50 racks. 46 U per rack is 2300 servers weer inpluggen, rails ophangen etc. Als je per server 6 minuten nodig hebt (inclusief rails, testen op werking, switch, apc etc.) dan doe je er 230 manuur over. Met hoeveel mensen zijn ze daar om dit te doen?

Sjoerd van Groning, 29 oktober 2009 11:29 am

Ik sluit me helemaal bij Dennis aan, het verhuizen van 50 racks is een zeer grote opereatie die je niet even in enkele uren voor elkaar krijgt lijkt me.

Bijzonder dat er netwerkproblemen zijn, ik kan me voorstellen dat je eerst je netwerk online brengt inclusief alle links en routers en dan pas de klanten gaat inverhuizen.

Ik denk dat een update gepast is. Iedereen die alleen de mail leest denkt dat i3D het 100% top heeft afgehandeld, terwijl ik hierboven toch wat kritische reacties lees. Ik ben wel benieuwd hoe de verhuizing nu echt verlopen is.

Henry vd Valk, 29 oktober 2009 11:46 am

Op http://www.webhostingtalk.nl/netwerk-storingen-en-updates/154675-i3d-net-storing.html is ook behoorlijk wat te lezen hoor over deze storing. Raar dat dit op een site zoals dit niet genoemd word.

Jacco, 29 oktober 2009 5:15 pm

Weet iemand dan welk bedrijf ze hebben ingezet bij de verhuizing? Niet zo professioneel dus

Randy ten Have, 29 oktober 2009 6:26 pm

@Sander: Het verhaal gaat over de verhuizing van i3D naar een eigen datacentrum, en waarom zij een eigen ruimte zijn gaan bouwen. Op fora en andere websites is al genoeg geschreven over de problemen die ontstaan zijn. ISPam.nl zal daar weinig meer aan toevoegen. Vanzelfsprekend hebben we contact gehad met beide partijen om 'cowboyverhalen' over vastrijden en politie-optredens te onderzoeken, daar je er natuurlijk niet heleel omheen kunt gaan. Deze zaken zijn ook meegenomen in het artikel.

Sjoerd van Groning, 29 oktober 2009 8:14 pm

Dat er op andere fora voldoende is geschreven vind ik geen reden om eventuele problemen te bagateliseren. Er zijn mensen die claimen al 32 uur down te zijn. Als dat waar is, dan moet je denk ik ook die kanten belichten.

Ik krijg een rare smaak in de mond als ik het artikel lees (en dat is dus wat mensen lezen die alleen de mail lezen) en het artikel vergelijk met WHT.

Zonder mensen in te lichten servers verhuizen naar een andere locatie, dat kan gewoon niet. Juridisch denk ik een heikele kwestie zelfs.

Victor, 29 oktober 2009 9:36 pm

1) Wat een totaal amateuriitische bende. Als je al bang moet zijn dat je huidige leverancier je tegenhoudt. Deze actie stelt beide partijen in een zeer kwaad daglicht!

2) @Randy. Dit blog gaat (volgens mij) over alle zaken in de ISP branche. Niet alleen de positieve. Veel mensen komen niet op sites als wht. Daarom kan je hier best schrijven wat er misgaat. Hoor, wederhoor. Nu heeft het de schijn ervan dat je alleen maar positieve berichten wilt schrijven. De redenen daarvoor dan ik alleen maar naar gissen.

Peter-s, 30 oktober 2009 1:33 am

http://www.ispam.nl/archives/825/onaangekondigde-datacentrum-migratie-kdiss-leidt-tot-uren-downtime/

Kdiss kondigde nog netjes 24u van te voren aan, toch worden ze daar min of meer de grond in getrapt.

Sjoerd van Groning, 30 oktober 2009 9:34 am

Google is wel de vriend om snel een smokeping van i3D te vinden geloof ik .. daar zit een aardig gat in de grafiek. Nu zegt dat niet alles natuurlijk.

http://smokeping.addwebsolutions.nl/cgi-bin/smokeping.cgi?target=Netherlands.i3D

MikeN, 31 oktober 2009 11:10 pm

Volgens mij is die entry een tijdje uit de config geweest omdat het niet meer pingde en de site van i3d wel up was, en reflecteert het niet echt de downtime van iets.

  • Pingback: i3D niet bereikbaar?

  • Feedback!
    Fill out my online form.
    Laatste reacties

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

    Bedankt voor het succes van ISPam.nl
    Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.