Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Verslag SIDN Relatiedag: Marktontwikkeling .nl

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 3 december 2007 08:03 uur

SIDNVrijdagmorgen tijdens de SIDN Relatiedag gaf SIDN marketing manager Michiel Henneke een presentatie over de wijze waarop de markt voor .nl zich zal gaan ontwikkelen en daarnaast had Henneke een aantal interessante onderzoeksresultaten te melden.

Domeinnaamseizoen
Interessant is verder dat december en januari de top maanden wat betreft de (netto) toename van het aan geregistreerde .nl-domeinnamen is. Na januari neemt de groei van het aantal .nl-domeinnamen weer langzaam af, vanaf mei komt de groei in een dal en eind september neemt de groei weer toe. Wat mij daar bij opviel is dat het domeinnaam seizoen daarmee gelijk loopt aan het beleggers seizoen, een beleggerswijsheid luidt “Sell in May and go away, but remember, come back in September”.

Brandingcampagne .nl
SIDN denkt er aan om gedurende de periode dat er minder wordt geregistreerd met een brandingcampagne te komen om .nl-domeinnamen te promoten. Enkele andere deelnemers in de zalen waren het met de timing niet eens. Juist als er vraag is naar domeinnamen zou SIDN aan promotie moeten doen. Henneke heeft aangegeven daar nog over na te gaan denken.

Dollarkoers
Verder is het opvallend dat er het laatste jaar een aanzienlijk grotere vraag naar gTLD’s is gekomen, waarbij het voornamelijk gaat om .com-domeinnamen. Daarbij blijkt het dat de daling van de dollar koers vrijwel gelijkt loopt met de toenemende vraag naar .com-domeinnamen. Henneke denk dat het vooral voor bulk registranten interessanter wordt om .com-domeinnamen die in dollars worden afgerekend te registreren.

Voorkeur voor .nl
Uit een onderzoek van SIDN onder 300 zakelijke .nl-domeinnaamhouders, blijkt dat 87 procent de voorkeur blijft houden om .nl-domeinnamen te registreren. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat houders van .nl-domeinnamen betrouwbaarheid, waaronder wordt verstaan dat er niks kan gebeuren met je domeinnaam dat je niet wilt, boven services en snelheid gaat. Het maakt daarbij niet uit wat de houder denkt dat de domeinnaam waard is. Gemiddeld heeft een zakelijke houder 21 euro voor een domeinnaam over.

Eén superieur product
SIDN op dit moment aan het kijken om het .nl-product te differentieren. Daarbij verwees SIDN naar Domain Guard van het Zwitserse registry SWITCH en Domain Monitor van DNS.BE, met screenshot van ISPam.nl in de presentatie van Henneke! Uit onderzoek onder deelnemers blijkt dat zij extra’s bovenop het .nl-product, als onderdeel van het product willen en het moet vooral ook niks extra kosten. Daarnaast hebben deelnemers ook geen behoefte aan prijsacties. Dus eigenlijk komt het er op neer dat deelnemers geen verschillende versies van .nl-product willen. Het enige dat de deelnemers willen is dus .nl-product maar in één smaak: superieur!

SIDN denkt er ook over om de service naar grote deelnemers te differentiëren, waarbij SIDN denkt aan 24/7 support en andere manieren om een nog betere dienstverlening aan grote deelnemers te bieden.

Accreditatieregeling
Als laatste punt wil SIDN een deelnemers accreditatieregeling in het leven roepen, omdat SIDN nu vrij weinig mogelijkheden heeft om tegen deelnemers die zich niet aan de regels houden op te treden. Ik was daarbij benieuwd of (nieuwe) SIDN deelnemers langs de meetlat worden gelegd, gezien accrediteren (volgens van Van Dale) het volgende betekent “(iem.) kredietwaardig bevinden, vertrouwen schenken”.

Volgens Henneke wordt daar nog door SIDN over nagedacht. Dit is voor mij dus een onderwerp om scherp in de gaten te blijven houden. Al sta ik in beginsel positief tegenover maatregelen die de kwaliteit onder deelnemers bevorderen, zolang dat niet ten koste gaat van kleine(re) SIDN deelnemers!

Nog geen reacties

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.