Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Helft van bedrijven baalt van serverbeheer

  • Door
  • Edwin Feldmann
  • geplaatst op
  • 18 november 2009 08:03 uur

taartdiagram-rackspaceHet kopen en beheren van servers is maar van weinig bedrijven een hobby. Ongeveer de helft van de bedrijven in Engeland en de VS zegt liever helemaal nooit meer een server te kopen.

58 Procent van de ondervraagde bedrijven ziet namelijk op tegen het inrichten en beheren van een server. De meeste problemen hebben de bedrijven met het altijd beschikbaar moeten zijn voor eventuele problemen en met het onderhoud en de vervanging van hardware. Dit blijkt uit het No More Servers-onderzoek dat in opdracht van Rackspace onder 441 it-managers in Engeland en de Verenigde Staten is gehouden.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer eenderde van de tijd van de it-afdeling wordt besteed aan serverbeheer. Hierdoor blijft er minder tijd over voor andere zaken.

Ongeveer een op de drie ondervraagde it’ers denkt dat hun bedrijfsservers binnen twee tot vijf jaar ergens buiten de deur worden geplaatst. Ruim één op de vijf houdt het beheer van de servers liever in eigen hand binnen het bedrijf en 44 procent weet het nog niet.

Rackspace wilde met het No More Servers-onderzoek peilen hoe bedrijven staan tegenover hosting- en cloud-diensten.

Sjoerd van Groning, 18 november 2009 11:12 am

Wel een typisch "wie betaald bepaald idee" vind ik als Rackspace het onderzoek heeft laten doen.

Ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit. IT uit de muur, SAAS etc is wel de trend. Bedrijven willen steeds minder te maken hebben hardware, maar gewoon een werkende IT-omgeving hebben.

Thomas Wouters, 18 november 2009 3:24 pm

"Uit het onderzoek blijkt verder dat ongeveer eenderde van de tijd van de it-afdeling wordt besteed aan serverbeheer. Hierdoor blijft er minder tijd over voor andere zaken."

Eeuh, wat zouden systeembeheerders anders moeten doen? volgens mij ben je als IT afdeling toch bezig met IT? anders had het wel helpdesk geheten

Bas, 18 november 2009 7:42 pm

Volgens mij zijn de vragen gesteld aan klanten van rackspace.
Die klanten zijn juist de mensen die balen van serverbeheer en dus hebben uitbesteed aan rackspace.

Als klanten van een unmanaged hoster worden ondervraagd zal het "onderzoek" uitwijzen dat 90% van de IT managers het fijn vinden zelf beheer te doen.

In ander nieuws: Vissen houden van water... etc etc..

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.