Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Kleine lettertjes: Ze moeten wel kloppen (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 24 november 2009 08:01 uur

ContractVorige week kreeg ik tot twee keer toe mail van oud collega’s die voor zich zelf zijn begonnen. Grappig is dat ze allebei een webshop zijn gestart, zonder dat van elkaar te weten. De achtergrond van de ene oud collega is techniek en die andere is van huis uit marketeer.

Dat merkte ik vrij snel bij het bekijken van de websites. De techneut heeft erg veel aandacht besteed aan een website die er in alle mogelijke browsers even goed uitziet en een logische bestelprocedure. De marketeer heeft vooral gedacht aan wervende teksten, mooie foto’s en een strakke navigatie.

Ik stond op het punt ze te complimenteren met de volgende stap in hun loopbaan. Maar toen realiseerde ik, dat ze me allebei kennen als de man die altijd wel wat te mopperen heeft. Dus ik besloot nog eens goed het geheel te bestuderen in de hoop er een fout te ontdekken.

En die vond ik op beide websites. De techneut, die zich richt op de B2B markt heeft een heldere contact pagina, maar het btw nummer ontbrak. De marketeer was op een ander punt de mist in gegaan.

Hij levert sportaccessoires, een typische B2C activiteit. Dus ik verwachtte dat hij wel aandacht zou hebben besteed aan de kleine lettertjes, beter bekend als de leveringsvoorwaarden. Op het eerste gezicht zag het er allemaal helder uit, maar ergens trok iets mijn aandacht. Toen zag ik het, hij had de leveringsvoorwaarden van onze oud werkgever genomen en die met enkele minimale aanpassingen gebruikt. Als je leveringsvoorwaarden zijn bedoeld voor diensten zoals internetaccesss, maar je gaat goederen als tennisballen en hockeysticks verkopen dan ga je onherroepelijk de bietenbrug op.

De techneut heb ik per e-mail gewezen op de kleine correctie die in mijn ogen nodig was en hem uiteraard veel succes toegewenst. De marketeer heb ik opgebeld en uitgelegd wat er niet klopte. Hij bekende dat toen hij de mailing opstelde doorkreeg nog geen voorwaarden te hebben. Dus dit was maar even gedumpt en nog niemand had er vragen over gesteld.

Ik heb hem dringend geadviseerd toch maar deskundig advies in te winnen. Zoiets kan via een jurist, maar ook vaak via de branchevereniging. Want al zijn je site en business nog zo mooi en uniek, als je voorwaarden niet deugen sta je flink voor schut.

Peter-s, 24 november 2009 11:11 am

Als je geen nieuws hebt kun je het imho beter met 1 post per dag doen...

Arnoud Engelfriet, 24 november 2009 1:21 pm

Ik ken het geval van een winkel met vissersbenodigdheden die de algemene voorwaarden van een grote online boekhandel overnam. Die keek gek op toen iemand het online gekochte aas wilde ruilen. Normaal mag dat niet, maar als in je voorwaarden staat dat alles binnen 14 dagen geruild mag worden dan zit je daar aan vast.

iSource, 31 december 2009 2:32 pm

In Duitsland zijn ze helemaal dol op kleine lettertjes, maar gaan ze daar heel anders mee om. 2 mooie voorbeelden:
www.online.de
www.t-mobile.de

Scrol maar naar beneden,... je komt niet meer bij.

Peter, 31 december 2009 2:41 pm

Ik vindt die eerste absoluut een meerwaarde hebben, je hoeft tenminste niet een uur te zoeken naar tarieven voor meerverbruik etc.

Rashid Niamat, 31 december 2009 4:12 pm

@iSource,
mijn eerste reactie bij je links was:
Uh volgens mij hebben in NL ringtonebedrijven boetes gekregen omdat de letters te slecht leesbaar waren op de achtergrond en er te ver gescrolld moest worden.

T-Mobile en 1&1 melden deze info trouwens niet geheel vrijwillig. In Duitsland zijn aanbieders, na diverse rechtzaken aangespannen door consumentenorganisaties verloren te hebben, door de rechter verplicht direct al op de 0-pagina de kleine lettertjes te vermelden.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.