Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Reclame breedband providers mogelijk misleidend

  • Door
  • John T. Knieriem
  • geplaatst op
  • 4 december 2009 08:03 uur

fiberDe reclames van breedbandproviders in Nederland zijn mogelijk misleidend. Uit onderzoek van Telecompaper blijkt dat aanbieders gemiddeld slechts 60% van de voorgespiegelde snelheid leveren. Er wordt geadverteerd met snelheden die gemiddeld neerkomen op 14,9 Mbps. De gemiddelde werkelijke downloadsnelheid ligt in ons land op 8,98 Mbps. Gemiddeld levert Ziggo 64 procent van de geadverteerde snelheid volgens het onderzoek. Bij UPC is dit 66 procent. Het Net haalt 68 en KPN 65 procent. XS4all, Alice, Online, Tele2 en Telfort zitten als aanbieder zelfs onder het gemiddelde van 60 procent. Dramatische percentages. Als autofabrikanten dergelijke prestaties zouden behalen bij de door hun voorgespiegelde maximale snelheden van hun auto’s dan zou de wereld te klein zijn. In de onvolwassen internetmarkt komen telecomreuzen nog weg met een dergelijke voorspiegeling van feiten. De cijfers worden nog geflatteerd door de FTTH-aansluitingen. Deze brengen de gemiddelde downloadsnelheid, in vergelijking met vorig jaar omhoog. Glasvezel levert de hoogste downloadsnelheid, namelijk 40 Mbps. Bij DSL wordt slechts gemiddeld 55% van de voorgespiegelde bandbreedte behaald.

Desgevraagd geeft woordvoerder Gradus Vos van Ziggo aan hogelijk verbaasd te zijn over de uitkomsten. “We herkennen ons hier absoluut niet in. Volgens onze metingen komen we ruimschoots uit boven de 90%”. Ook vindt hij niet dat de reclame misleidend is. “De meeste aanbieders melden in hun reclame dat de snelheden maximaal te behalen snelheden zijn”. Op de website van Ziggo is hierover bij bepaalde producten echter niet direct een voorbehoud te vinden. Woordvoerder Rob van Esch van de vereniging van kabelaars NLKabel zegt dat de cijfers niet kunnen kloppen.  ‘Uit onafhenkelijk onderzoek dat continu wordt uitgevoerd blijkt dat de kabelaars heel dicht in de buurt komen van 90%”, aldus van Esch. Hij wijt eventuele problemen mogelijk aan gebrekkige apparatuur bij consumenten thuis. “Soms kunnen harde schijven de snelheid niet aan”, meent hij. Ook blijken routers soms problemen op te leveren en kan er soms op andere plekken in het netwerk congestie ontstaan die buiten de reikwijdte van de kabelaars licht. De term misleidende reclame verwerpt hij direct: “We doen er alles aan om waar te maken wat we zeggen te leveren”.

Sebastiaan Stok, 4 december 2009 11:17 am

"Soms kunnen harde schijven de snelheid niet aan”"
Oh dweil me op :') dat geloof je toch zeker zelf niet?

“De meeste aanbieders melden in hun reclame dat de snelheden maximaal te behalen snelheden zijn”
Dat klopt inderdaad, dus daar heeft wel gelijk in.

Als ik een speedtest uitvoer kom ik op 8Mbit (UPC 15Mb), en dat is ook precies wat hier gemiddeld word aangeven.
En mijn systeem is zeker niet langzaam :)

Bij andere mensen die ik ken is dat net zo eender! Dus zijn wij dan 'een' uitzondering?

Mark, 4 december 2009 11:27 am

Met Ziggo haal ik gemiddeld tussen de 100% en 125% van de snelheid die volgens de overeenkomst afgenomen wordt. Dat is acceptabel vind ik.

Bron voor de snelheid: Ubuntu machine die 1000mb.bin download.

RHarmsen, 4 december 2009 12:53 pm

Dus het kan aan de router liggen of aan mijn hardeschijf.

Router is geleverd door mijn provider (Xs4all), en heeft geen aangepaste instellingen.
De test die loopt maakt als het goed is geen gebruik van de hardeschijf (programma van Telecompaper/IPing/Nuria)


Dan zou dus de congestie ergens anders zitten (buiten de ISP).
Toch raar dat als ik kijk, dat ik precies op het gemiddelde van de andere gebruikers met een zelfde verbinding zit (3Mbit van de 4Mbit)

Kevin, 4 december 2009 2:02 pm

Snelheid van de HDD kun je weer uitsluiten door te wgetten naar /dev/null :)

Thomas Lobker, 4 december 2009 9:03 pm

Titel van het artikel had beter kunnen zijn:
Telecompaper maakt zichzelf belachelijk

Ik heb al heel wat consumentenlijntjes getest, zowel kabel als ADSL door het hele land. Als ik eens minder dan 75% van de capaciteit kan halen, dan is dat echt een uitzondering.

De gevallen waar het wel langzaam gaat, dat zijn de door spyware bezette Pentium IV systemen uit de prehistorie waar ondanks het magere 512 MB geheugen toch perse Windows Vista op moet staan met alle toeters en bellen. Computers die 10 minuten moeten opstarten vanwege 12 verschillende Internet Explorer toolbars. En dan de providers op kop geven dat het internet oooh zo langzaam is ;)

Igor, 6 december 2009 10:04 am

Ik ben het helemaal met Thomas eens. Vaak ligt het probleem lokaal als de snelheid niet boven de 80% uitkomt (slechte wireless, slechte kabels, trage home router).

Ben wel benieuwd hoe telecompaper aan zijn getallen komt. Maar nu komt de clue,.. als je hun paper wilt lezen kost je dat (!!) 2000 euro! Erg betrouwbaar komt dat bij mij niet over.

Speedtest.nl is ook niet geschikt voor >10Mbps. Ik heb nooit een werkelijke waarde van speedtest.nl kunnen ontvangen vergelijkbaar met andere test (ftp van 1000M.bin etc).

Betrouwbaarder vind ik speedtest.net, maar dan moet je wel een goede test server aanwijzen. De meeste servers halen >10Mbps ook niet.

speedtest.ziggo.nl haalt wel vaak vergelijkbare resultaten maar dan moet je wel bij ziggo zitten om die te mogen gebruiken.

Maar de beste methode om te meten hoe snel jouw verbinding is, is het down en uploaden van een bestand van een server waarvan je weet dat die doorgaans snel zijn.

R.Harmsen, 6 december 2009 10:13 pm

@Igor
Het testen gebeurt met een programma bij consumenten op hun PC (Nuria.nl). Zelf heb ik dit programma ook draaien.

Ik heb de laatste tijd niet met andere methodes getest, maar de snelheid in dat programma ligt met de download precies op het gemiddelde van alle andere die deze type verbinding hebben.
De upload van mij is wel iets hoger dan het gemiddelde.

Kevin, 7 december 2009 11:04 am

@Igor
Jij denkt dat speedtest.ziggo.nl niet 'gemanipuleerd' wordt? Alsof Ziggo zichzelf in de vingers gaat snijden door daar een veel te lage snelheid te laten zien :)

Thomas Lobker, 7 december 2009 11:06 am

@Kevin
Dat is grote onzin, het is gewoon de speedtest.net applicatie via een server binnen het Ziggo netwerk. De resultaten kloppen wel degelijk en zijn juist uitermate betrouwbaar. Ook lage snelheden worden gewoon weergegeven.

Igor, 7 december 2009 12:23 pm

@R.Harmsen:
Het is dan natuurlijk sterk afhankelijk van hoe Nuria aan het internet zit (servers). En ik begrijp dat het op willekeurige tijdstippen meet terwijl het niet weet of op dat moment een torrent oid loopt, of dat een huisgenoot net wat aan het downloaden/uploaden is. Dus lijkt me niet erg betrouwbaar.

Kevin, 7 december 2009 1:38 pm

@Thomas
Binnen het netwerk van Ziggo; dan staat die toch dichterbij je eigen verbinding dan 'de rest' van de wereld?

Igor, 7 december 2009 3:25 pm

@Kevin:
Juist. En daarom veel betrouwbaarder hoe snel JOUW verbinding thuis is en niet hoe 'traag' het internet momenteel is in het 'algemeen'.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.