Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Noem het een webwinkel (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 24 december 2009 08:05 uur

Begin december verscheen in België het bericht, dat daar per maand 80 nieuwe webwinkels worden geopend. Dat vond men schijnbaar veel, want bijna alle kranten schreven er over.

Als ik zoiets lees, roept dat bij mij de vragen op hoeveel webwinkels wij hebben en hoeveel er per maand bijkomen. Om met dat laatste te beginnen. Ik vermoed dat wij een lagere groei kennen. Omdat ons internetgebruik voorloopt op de zuiderburen hebben we de grootste groei al gehad.

De eerste vraag, hoeveel webwinkels we hebben bleek lastiger te zijn dan ik dacht. Er zijn enkele organisaties waar online winkels zich kunnen aansluiten, maar ze hanteren verschillende definities. Het aantal van “ruim 20.000” dat ik meerdere keren las is dus een schatting.

Ik begon met de vraag hoeveel webwinkels er zijn en ik bleef zitten met de vraag wat is nou een webwinkel. Een vraag waar ik al eerder mee te maken heb gehad.

Begin 1996 had ik bij de voorloper van Planet Internet twee grote klanten. De eerste was een beleggingsmaatschappij, de ander een rederij. Allebei behoorden ze in Nederland tot de pioniers op het gebied van internet en ze hadden leuke ideeën om de websites aantrekkelijker te maken.

Regelmatig kwam ik bij deze klanten langs en spraken we in projectteams over de volgende stappen. Op een moment kwamen ze allebei met het idee een online winkel te starten.

De beleggingsmaatschappij wilde tegen betaling beleggingsadvies verstrekken. Een nieuwsbrief die kon worden gedownload na invullen van de per post toegezonden gebruikersnaam en wachtwoord. Bij de webwinkel zou men op termijn ook rechtstreeks afspraken kunnen maken met adviseurs.

Er is een projectplan voor geschreven en dat is direct door de directie afgeschoten. Het was niet toegestaan een online winkel te beginnen. Die was er offline ook niet want dat paste niet bij het sjieke imago van de organisatie. Te veel doen met internet, zoals afspraken maken, zou trouwens wel eens de klanten en adviseurs kunnen afschrikken. Enkele maanden later werd het internetteam ontbonden en de online activiteiten bleven jaren beperkt tot een statische website.

De internet team bij rederij dacht aan een webwinkel om zo merchandise en ander klein spul effectiever door de personeelsvereniging te laten verkopen. Dat simpele plan is goedgekeurd en leverde veel ervaring en enthousiasme op. Het heeft zelfs uiteindelijk de basis gelegd voor de complete online verwerking van vracht. De eerste server voor die orderverwerking noemden ze trouwens webtoko.

Victor van Zuydewijn, 24 december 2009 9:22 am

En je punt is? Het is leuk om te vertellen over ervaringen uit het verleden maar bijzonder saai als dit soort verhalen niet gebruikt worden om een punt te onderstrepen. Schrijf dan niets...

Casper, 24 december 2009 9:25 am

Ik heb het idee dat dit alleen de inleiding is en dat de werkelijke tekst mist. Zo niet, dan sluit ik me aan bij Victor.

Peter, 24 december 2009 6:09 pm

Dit lijkt meer op een verhaaltje wat je op een verjaardag verteld, kom op zeg...

http://www.ispam.nl/archives/14378/kleine-lettertjes-ze-moeten-wel-kloppen-column/

De eerste reactie, ik heb het daar ook al gemeld, kijk eens naar kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Het complete punt van een column is weg, je begint met een vraag, eigenlijk zelfs twee, en wederom dwaal je compleet af richting planet/hetnet. Als ik zo je columns eens doorlees zou ik haast denken dat je die periode nog niet echt hebt afgesloten.

Imho was er best iets van dit onderwerp te maken als je langer dan 5 minuten er aan zou werken. Ik zou haast zeggen, stukje eraf halen, tijdens de kerst even lekker uitzoeken hoe de Belgen geteld hebben om vervolgens hetzelfde hier toe te passen. Je kunt je ook afvragen of alle OScommerce installaties en Strato webwinkel pakketten mee tellen als webwinkel.

Een webwinkel is in mijn ogen een plek om spullen te bekijken, te bestellen en af te rekenen, een website waar je een afspraak kunt maken met een adviseur of een nieuwsbrief kunt downloaden is geen webwinkel (maar wellicht destijds wel).

Ik laat het hier eerst bij, ik denk dat er voldoende andere bezoekers zijn die het met mij eens zijn. Volgens mij wordt er sowieso minder gelezen en gereageerd op ispam, verjaardag verhaaltjes als deze dragen daar in elk geval wel aan bij.

P.S. het is: Het internet team bij de rederij

harm, 25 december 2009 1:06 am

Opzich zijn de columns van deze beste man tot nu toe allemaal van dit niveau... En dat is (helaas) geen compliment. De kern ontbreekt, evenals de boodschap of een achterliggende whatever.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.