- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 14 januari 2010 08:03 uur
Afgelopen donderdag viel tijdens een gesprek bij ICT~Office over duurzaamheid het begrip usp. Sommige energie intensieve bedrijven, zoals de NS, gebruiken de term “duurzaamheid” al enige jaren gericht bij marketing en daarmee dus als usp. En donderdag ging het bij ICT~Office onder andere over de vraag of die combinatie al in de hostingsector wordt toegepast.
Terug van de afspraak heb ik deze vraag verder ontleed en kwam uit bij een bredere vraag: “wat zijn de usp’s waarmee een hoster zich anno 2010 onderscheidt van zijn concullega’s.”
Vorig jaar heb ik al aandacht besteed aan algemene voorwaarden en het herkennen van verschillende klanttypen als manieren om je te onderscheiden. Nu zijn algemene voorwaarden geen makkelijke kost. De kans dat je er klanten mee werft is aanwezig, maar het is nooit -letterlijk- de enige usp van je bedrijf. Wat ik begrijp is dat de voorwaarden moeten kloppen, maar het werven gebeurt op bijvoorbeeld reputatie, service of prijs. Echter wel altijd in combinatie met ten minste een andere factor.
Wat dat betreft is mijn ervaring met inbelaccounts verkopen iets uit een ander tijdperk. Wij riepen gewoon heel hard dat we als enigen een landelijk dekkend netwerk hadden. Veel beginnende internetters geloofden dat en daarmee hadden we dus een usp. Sommige concurrenten brachten daar weer tegen in dat ze op hun pops een hogere capaciteit hadden en je nooit een ingesprektoon kreeg. Duidelijk ook een usp, eentje waar wij weer klanten door verloren.
Voor hosting speelde dat allemaal een ondergeschikte rol. Sommige klanten kozen voor ons omdat we onderdeel van een groot telecom bedrijf waren. Het bleek een minder krachtige usp te zijn na het uiteenbarsten van de internet zeepbel en omvallen van enkele grote spelers. Erger nog er waren hosters die met succes als voornaamste usp gebruikten dat ze 100% zelfstandig waren.
Op dit moment is er geen vergelijkbare onrust op de markt is en veel klanten weten inmiddels meer van hosting dan in 2001. Daardoor heeft het weinig zin uitsluitend usp’s uit die periode te gebruiken.
Blijft voor mij de vraag, met welke usp kun je 2010 goed scoren. Kun je bijvoorbeeld imiddels al klanten over de streep trekken door te wijzen dat je host bij een groen datacenter, in een hybride auto rijdt en duurzame koffie drinkt?