Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Usp’s – welke gebruik jij? (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 14 januari 2010 08:03 uur

Afgelopen donderdag viel tijdens een gesprek bij ICT~Office over duurzaamheid het begrip usp. Sommige energie intensieve bedrijven, zoals de NS, gebruiken de term “duurzaamheid” al enige jaren gericht bij marketing en daarmee dus als usp. En donderdag ging het bij ICT~Office onder andere over de vraag of die combinatie al in de hostingsector wordt toegepast.

Terug van de afspraak heb ik deze vraag verder ontleed en kwam uit bij een bredere vraag: “wat zijn de usp’s waarmee een hoster zich anno 2010 onderscheidt van zijn concullega’s.”

Vorig jaar heb ik al aandacht besteed aan algemene voorwaarden en het herkennen van verschillende klanttypen als manieren om je te onderscheiden. Nu zijn algemene voorwaarden geen makkelijke kost. De kans dat je er klanten mee werft is aanwezig, maar het is nooit -letterlijk- de enige usp van je bedrijf. Wat ik begrijp is dat de voorwaarden moeten kloppen, maar het werven gebeurt op bijvoorbeeld reputatie, service of prijs. Echter wel altijd in combinatie met ten minste een andere factor.

Wat dat betreft is mijn ervaring met inbelaccounts verkopen iets uit een ander tijdperk. Wij riepen gewoon heel hard dat we als enigen een landelijk dekkend netwerk hadden. Veel beginnende internetters geloofden dat en daarmee hadden we dus een usp. Sommige concurrenten brachten daar weer tegen in dat ze op hun pops een hogere capaciteit hadden en je nooit een ingesprektoon kreeg. Duidelijk ook een usp, eentje waar wij weer klanten door verloren.

Voor hosting speelde dat allemaal een ondergeschikte rol. Sommige klanten kozen voor ons omdat we onderdeel van een groot telecom bedrijf waren. Het bleek een minder krachtige usp te zijn na het uiteenbarsten van de internet zeepbel en omvallen van enkele grote spelers. Erger nog er waren hosters die met succes als voornaamste usp gebruikten dat ze 100% zelfstandig waren.

Op dit moment is er geen vergelijkbare onrust op de markt is en veel klanten weten inmiddels meer van hosting dan in 2001. Daardoor heeft het weinig zin uitsluitend usp’s uit die periode te gebruiken.

Blijft voor mij de vraag, met welke usp kun je 2010 goed scoren. Kun je bijvoorbeeld imiddels al klanten over de streep trekken door te wijzen dat je host bij een groen datacenter, in een hybride auto rijdt en duurzame koffie drinkt?

Victor van Zuydewijn, 14 januari 2010 9:08 am

De meeste hosters gebruiken prijs als enige USP en daarin zijn ze dus juist weer niet onderscheidend. Dat is weer goed voor ons, echte providers als de rest zich niet onderscheidt. Er kan er namelijk maar 1 de goedkoopste zijn en eentje de meeste schijftruimte per euro aanbieden. Dat win je alleen als je voldoende grootte hebt. Heb je dat niet dan moet je een andere usp kiezen.

iSource, 14 januari 2010 10:12 am

Als full service internetbedrijf en hostingbedrijf, waarbij we ons realiseren dat we niet de goedkoopste zijn, leggen we de focus op maatwerk mogelijkheden, snelle service en betrouwbaarheid.

@Victor: Het gaat er niet om wat je bent, maar wat je vertelt en hoe je het brengt. De NS gooit met duurzaamheid, maar als je de bus pakt, of met 4 mensen in een auto zit, ben je duurzamer bezig (als we het tenminste over milieubelasting hebben) dan wanneer je de trein pakt.

rob, 14 januari 2010 12:46 pm

Hosting, wij hebben er de ballen verstand van
( plaatje van testikels )

gerwin, 14 januari 2010 3:46 pm

Ik denk dat bij het noemen van het woord "Cloud" (hype anyone?) je menig klant over de streep krijgt. Inmiddels ben ik klaar met het woord cloud! :)

Mark, 15 januari 2010 2:14 pm

@Gerwin: maar wij hebben een Cloud! (Klein maar fijn) ;)

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.