Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Op de koffie bij Denit Hosting Solutions

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 31 januari 2008 08:04 uur

Op de koffie bij Denit Hosting SolutionsAfgelopen vrijdag ben ik op de koffie geweest bij Denit Hosting Solutions, waar ik een gesprek had met algemeen directeur Dennis Bruin en een kijkje heb gekregen in de Denit cage in “Redbus”.

De geschiedenis van Denit
In 1999 is Denit begonnen door Dennis Bruin, die zijn onderneming op de welbekende zolderkamer begon. In de zakelijke webhostingmarkt gedomineerd werd door spelers als Vuurwerk en XS4ALL, die vrij forse prijzen hanteerde kon Denit zich duidelijk profileren met kwalitatief goede webhosting maar tegen een veel scherpere prijs, zo stelt Bruin.

De zaken gingen goed, waardoor Bruin het werk al snel niet meer alleen af kon. Het probleem was echter dat niet voldoende middelen waren om direct iemand fulltime in dienst te nemen. De oplossing hiervoor werd gevonden in het feit dat Edwin Cornelissens wel als vennoot in Denit wilde participeren en vanaf dat moment zijn er twee eigenaren van Denit. Ondertussen heeft Denit 20 medewerkers, waarvan het grootste deel een technische achtergrond heeft.

PoP’s
Denit maakt vanaf de start gebruik van het datacentrum dat velen nog steeds zullen kennen als Redbus, maar nu TelecityGroup Gyroscoopweg heet. In 2002 besloot Denit om in het Redbus datacentrum een eigen netwerk aan te leggen.

Ingegeven door de explosieve prijsstijgingen in “Redbus” sinds de overname door de TelecityGroup en de wens om redundante diensten verspreid over meerdere locaties aan te bieden is Denit zich gaan oriënteren op een tweede PoP. De keuze viel op het Eunetworks datacentrum zeer professioneel op Bruin overkwam. Zodoende was Denit één van de eerste webhosters die sinds de heropening van Eunetworks van het datacentrum gebruik maakt. Ondertussen heeft Denit ook in het Eunetworks datacentrum core-routers geplaatst.

Complexe oplossingen
Denit is op dit moment partij die in het top-segment met name dedicated servers en co-locatie oplossingen aanbiedt. Denit is hard bezig om ook met complexe oplossingen zoals cluster en high-availability oplossingen zich te onderscheiden van haar concurrenten. Denit wil zich nog meer gaan richten op bedrijven, voor wie een bedrijfskritische applicatie gehost moet worden en voor wie downtime onacceptabel is en in directe relatie staat tot het bedrijfsresultaat.

Bij complexe oplossingen die Denit levert gaat het vaak om grote partijen die al een oplossing voor hun hosting hebben, maar die vaak zijn opgezet door een goedwillende systeembeheerder die te weinig verstand van zaken heeft. Daardoor komt het weleens voor dat een bedrijf besluit de hosting aan Denit uit te besteden en dat Denit op basis van een inventarisatie van wat nodig is met een oplossing komt die de huidige situatie volledig vervangt. Voor de systeembeheerder die de huidige oplossing stukje bij beetje heeft opgebouwd, is het dan toch zijn kindje dat het veld moet ruimen, dat is soms pijnlijk.

Vacatures
Een probleem waar ook Denit mee geconfronteerd wordt is het feit dat het heel erg lastig is om technische vacatures te vervullen, goede technische mensen zijn bijna niet te krijgen, zo stelt Bruin. Daarom neemt Bruin ook medewerkers aan die voor een bepaalde functie nog niet volledig geschikt zijn en die krijgen dan intern een opleiding. Zo is er bij Denit zelfs een medewerker die begonnen is als een eerste lijns helpdesk medewerker, die nu één van de drie netwerkbeheerders van Denit is. Een ander extreem voorbeeld is een sollicitant die op de functie van tweedelijns helpdeskmedewerker windows solliciteerde en bij het sollicitatiegesprek bleek zijn ervaring uit het installeren van windows 95 voor kennissen te bestaan.

Onderscheid vermogen van Denit
Op de vraag waarmee Denit zich onderscheid van de rest van de managed hosting aanbieders, was Bruin heel duidelijk, Denit heeft een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Dat antwoord verbaasde me, want in mijn beleving is bij managed hosting is het voor de meeste klanten toch het belangrijkste dat het werkt en blijft werken en de prijs is daarbij van ondergeschikt belang. Volgens Bruin is dat niet het geval, ook klanten die een zware 100% uptime SLA afsluiten willen een goede prijs.

Mijn volgende vraag was dan ook hoe zo’n 100% uptime SLA mogelijk is, want iedereen heeft weleens last van downtime. Allereerst heeft Denit een volledig redundant netwerk dat verdeeld is over de PoP’s “Redbus” en Eunetworks. Door de twee PoP’s is het ook mogelijk om op beide locaties apparatuur te plaatsen, waarmee een volledige redundante oplossing kan worden gecreëerd. Daar durft Bruin met gerust hart een 100% uptime SLA af te geven.

Een ander belangrijk onderscheidend element is dat Denit bezig is om haar interne procedures stroom te lijnen qua beveiliging en ook bezig is met voorbereidend werk om aan standaarden te voldoen, zoals bijvoorbeeld de code voor informatiebeveiliging ISO/IEC 27001. Een voorbeeld dat Bruin aanhaalde is, wat gebeurt er met een defecte harde schijf, gaat die bij het oud vuil of wordt die echt volgens een standaard procedure volledig vernietigd?

Content Delivery Networks
Iets wat Bruin nog mist in de Nederlandse markt zijn aanbieders van Content Delivery Networks, die er voor zorgen dat content bij grote hoeveelheden internetters zo efficiënt mogelijk wordt afgeleverd. In Nederland heb je op dit moment enkel StreamZilla en Highwinds (Eweka) die zich met Content Delivery Networks bezig houden. Bruin ziet daarin een gat in de markt en denkt erover zich met Denit ook op Content Delivery te gaan richten.

Samenwerking in de branche
Een onderwerp dat natuurlijk niet kon ontbreken is hoe Bruin aankijkt tegen de samenwerking in de branche. Daarbij heb ik Bruin uitgelegd wat ISPConnect doet en natuurlijk ook trots laten zien hoe die dag ISPConnect vice-voorzitter Steven Ras op nu.nl geciteerd werd. Daarnaast was ik ook benieuwd naar hoe Bruin tegen de collega’s van de Dutch Hosting Provider Association (DHPA) aankijkt. Bruin had nog niet zo nagedacht over aansluiting bij een branchevereniging, maar vindt goed contact is met concullega’s wel belangrijk, omdat je naast concurreren ook van elkaar kan leren en soms voor de zelfde uitdagingen staat.

Nieuwe huisstijl
Binnenkort lanceert Denit een nieuwe website, Bruin wilde mij daar wel een preview van laten zien, waar ik uiteraard geen nee tegen zei. De nieuwe website ziet er fris uit, daarnaast is er tegelijkertijd meteen een nieuw logo ontworpen dat al naast dit artikel prijkt.

“Redbus” professioneler
Na het gesprek op kantoor bij Denit ben ik samen met Bruin naar het “Redbus” datacentrum gereden aan de Gyroscoopweg in Amsterdam. Het was ondertussen weer twee jaar geleden dat ik daar was geweest, zodoende had ik de mogelijkheid om eens te kijken in welk mate het datacentrum verandert is sinds de overname door de TelecityGroup.

Het eerste dat mij opviel was dat we enkel naar binnen mochten na het noemen van de bedrijfsnaam en de code waaronder Bruin ons had aangemeld. Eenmaal binnen viel het op dat er geen ongeintreseerde student bij de receptie zat, maar een duidelijk betrokken medewerker. Nadat ik de opmerking had geplaatst dat al het papierwerk nodig is in het kader van de code voor informatiebeveiliging, riep de medewerker dat ze er zeer trots op zijn dat ze die nog hebben. De bewuste medewerker was duidelijk betrokken bij haar werkgever.

In de Denit cage
Daarna gingen we met de lift naar de tweede verdieping van het datacentrum. De datavloer zag er netjes uit, ook nieuw voor mij was de aanwezigheid van een meet-me-room midden op de datavloer. Denit heeft een eigen afgesloten cage op de datavloer. De cage van Denit zag er netjes uit, bij binnenkomst in de cage staat een tafel met wat spullen, waaronder kooimoeieren. Het enige dat nog ontbrak waren warme/koude-paden, maar zo demonstreerde Bruin als je een vloertegel opentrekt dan voel je een enorme luchtstroom. Voor de racks liggen geperforeerde tegels waardoor de koude lucht toch goed terecht komt.

Denit maakt voor haar serverpark gebruik van Supermicro en HP servers. Daarnaast heeft Bruin me ook de core-router in “Redbus” laten zien en fileserver met een capaciteit van 40 terrabyte, welke ondermeer wordt gebruikt voor de online backup dienst van Denit.

Ronald, 31 januari 2008 9:05 am

Wat is dat toch met die bolletjes in logo.
Lijkt wel of dat hip is.. KPN is daar ook eens mee begonnen met zo'n fancy ding.

B. Zandbergen, 31 januari 2008 10:48 am

Wanneer kom je weer eens op de koffie op IRC?

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.