Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Stroomstoring in het Databarn datacentrum

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 12 februari 2008 07:58 uur

Stroomstoring in het Databarn datacentrumAfgelopen zondag is rond 21:05 uur een stroomstoring opgetreden in het Databarn datacentrum, waardoor de stroom in het volledige datacentrum uitviel. De stroomstoring duurde ongeveer 1,5 uur.

Uitleg We-Dare directeur Jordy Dost
In een reactie laat We-Dare directeur Jordy Dost tegenover ISPam.nl weten dat de stroomstoring is veroorzaakt doordat de zekeringen (installatieautomaten) in het datacentrum te laag waren afgesteld. De zekeringen van de UPS-systemen die tot 1000 Ampère aankunnen, waren op minder dan de helft daarvan afgesteld. Zondagavond overschreed het energieverbruik het vermogen waarop de zekeringen van de UPS waren afgesteld, waardoor de UPS overschakelde op bypass mode. Ook de zekeringen van de bypass waren op de zelfde lage waarde afgesteld, waardoor de stroom op beide feeds uitviel.

Oplossen van de stroomstoring
Een engineer van We-Dare was binnen 10 minuten ter plaatse. In eerste instantie leek het er op dat de netspanning van Nuon was weggevallen, omdat het building management system (BMS) aangaf dat de generatoren niet startte. Binnen enkele minuten bleek echter dat de netspanning er gewoon nog was en daarbij trof men de UPS-systemen uitgeschakeld aan. Na het nalopen van alle mogelijke oorzaken van de stroomstoring, kwam men er achter dat de zekeringen te laag stonden afgesteld. Dat werd direct opgelost.

Nu het probleem gevonden en verholpen was, moest de stroom in het datacentrum weer worden ingeschakeld. Echter gezien de enorme belasting die het in één keer opstarten van het volledige datacentrum zou veroorzaken, iets wat al vaker is misgegaan na stroomstoringen in datacentra, zijn eerst alle verdeelkasten uitgeschakeld. Nadat de stroom weer was ingeschakeld, werden ook alle verdeelkasten om de beurt weer ingeschakeld en was de stroomstoring na ongeveer anderhalf uur grotendeels verholpen.

Gelukkig is het een “simpel probleem”
Als Dost terug kijkt op de stroomstoring is hij opgelucht dat de stroomstoring door een “simpel probleem” is veroorzaakt, dat niet tot gevolg heeft dat bijvoorbeeld de UPS-systemen moeten worden vervangen. Daarnaast is Dost ook tevreden over zijn klanten, die allemaal snel ter plaatse waren, kalm bleven en de instructies van het We-Dare personeel opvolgden.

Ook stelt Dost dat hij wat er gebeurt is vooraf niet voor mogelijk had geacht. Drie jaar geleden heeft We-Dare het Databarn datacentrum overgenomen en is het hele datacentrum geaudit. Alleen de afstelling van de zekeringen is daar blijkbaar bij over het hoofd gezien. Dost stelde letterlijk dat hij er vanuit ging dat met de UPS-systemen van MGE die in Databarn staan, er niks mis kon gaan met de stroomvoorziening. Dit incident is daarom een enorme domper voor Dost en natuurlijk ook voor alle klanten die apparatuur in Databarn hebben.

Glenn, 12 februari 2008 10:34 am

Zoals ik het lees is het netjes opgelost.

Wat ik me nog afvroeg, is Databarn 2 al in gebruik en is zo ja daar de stroom ook uitgevallen?

Thomas Lobker, 12 februari 2008 11:46 am

Glenn, volgens mij zijn er nog wat verwarringen over Databarn 1 en 2. Wij hebben eerst ook te horen gekregen dat wij in Databarn 2 zouden staan, maar later hoorde ik dat die locatie überhaupt nog niet was ingericht.

Toch jammer dat bepaalde procedures ontbreken in Nederlandse datacentra waardoor dit soort fouten een kans krijgen.

Shit happens, gelukkig komt het niet door brakke apparatuur ;)

Robbert, 12 februari 2008 12:45 pm

Thomas, ik vraag me af wat je liever hebt: Een menselijke fout of een defect aan de hardware.

Bij een defect aan de hardware kan ik nog enigsinds begrijpen dat ze hier niets aan konden doen, maar een zekering die overbelast is geraakt geeft toch duidelijk aan dat er nalatigheid is vertoond.

Aan de andere kant kan je bij een menselijke fout direct een defect aan de hardware uitsluiten, dus met als voordeel dat het niet snel nog eens een keer kan gebeuren.

Het heeft zo zijn twee kanten.

Freak, 12 februari 2008 4:35 pm

Vind het netjes dat er zo'n duidelijke verklaring wordt gegeven. Als er al een verklaring komt zijn deze vaak veel beperkter...

Arnout Veenman, 12 februari 2008 10:27 pm

Thomas, hoe het nou zat met Databarn 1 en 2 heb ik ook aan Jordy gevraagd. Het komt er op neer dat Databarn 2 al een tijd geleden is aangekocht, maar nog niet operationeel is. Als je er het fijne van wilt weten, kun je het beste zelf even contact met Jordy opnemen.

Remon, 13 februari 2008 7:39 pm

Ik sluit me aan bij freak.
Waar gewerkt wordt, worden er fouten gemaakt, het is niet anders.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.