Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Over collectieve glasacties (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 11 maart 2010 08:01 uur

Naar aanleiding van mijn vorige column over de Britse plannen voor breedband ben ik op zoek gegaan naar vergelijkbare plannen in andere Europese landen. De speurtocht leverde weinig concreets op. Er bestaat een Europees streven om breedband in alle huishoudens te krijgen maar de uitwerking is aan de lidstaten.

Ik vond geen overheidsplan om alle Nederlandse huishoudens op breedband te krijgen. Wellicht is dat niet nodig, want volgens het CBS heeft bijna 80% van de huishoudens beschikking over een breedband aansluiting (bron: p18). De theoretische breedband dekking in Nederland ligt nog hoger. Een deel de resterende 20% huishoudens kan het wel krijgen maar ziet daar van af.

Scrollend door het CBS rapport De digitale economie 2009 las ik nog dat het aantal bedrijven met breedband de afgelopen jaren stabiel is. 86% van de bedrijven geeft aan een breedband verbinding te hebben. Wat voor soort breedband wordt niet uitgelegd en daar verbaasde ik me over.

Ik had namelijk gehoopt op meer cijfers over de uitrol van glasvezel in Nederland. Aan de ene kant hoor en lees ik namelijk mooie verhalen over woonwijken die tot in de meterkast glas hebben. Aan de andere kant zie ik regelmatig berichten dat lokale initiatieven te weinig inschrijvers halen en daardoor worden afgeblazen.

Bindende toezeggingen van de afnemers zijn voor dit soort kostbare vraagbundelingstrajecten noodzakelijk. Maar hoe krijg je als aanbieder van glasvezel die toezeggingen nou binnen?

Het verglazen van woonwijken lijkt me duidelijk. Kwestie van lokale marketing en het ondersteunen van enthousiaste gebruikers die early adopter willen zijn. Bij de uitrol van adsl en coax internet hebben partijen daar veel ervaring mee opgedaan.

Voor het verglazen van bedrijven werkt dat niet. Vraagbundeling in de zakelijke markt is lastig te realiseren. Bedrijven hebben om te beginnen andere contracten voor het ip-verkeer dan consumenten. Daarnaast verschilt het gebruik tussen bedrijven meer dan bij consumenten.

Gevolg, veel projecten om bedrijven collectief op glas te krijgen blijven hangen in de inventarisatie fase, helemaal nu het bedrijfsleven voorzichtig omgaat met de centen.

Van de Nederlandse overheid en Europa is trouwens geen oplossing te verwachten. Tot op heden is alleen maar afgesproken dat alle huishoudens breedband moeten hebben. Vergelijkbare doelen zijn niet gedefinieerd voor het bedrijfsleven, laat staan dat er een lans wordt gebroken voor verglazing.

Zonder die steun in de rug zie ik vooralsnog geen toename van succesvolle collectieve glasacties voor het bedrijfsleven. Of zie ik dat te somber in?

Dave Aaldering, 11 maart 2010 6:14 pm

Rashid, je ziet het veel te somber in :-) Waar was de overheid toen jullie Planet Internet startten? En hoe gedroeg de overheid zich tegen de mannen van xs4all/hactic toen die begonnen. Die hebben ook geen steun gehad van de overheid toch?

Als je luistert naar je klanten en je opstelt als een partij die oprecht bezig is met meer dan alleen de gebruiker in een telco achtige houdgreep te krijgen dan is het zeker mogelijk om bij diezelfde gebruikers de middelen bij elkaar te krijgen om op kleine schaal te starten, ik noem onszelf als voorbeeld bij Breedband Arnhem.

Het maatschappelijk belang van breedband is te groot om links te laten liggen, dat hebben beleidsmakers inmiddels hier en daar wel gehoord. Bestaande marktpartijen hebben echter geen belang bij innovatie, de kopernetten zijn al betaald en afgeschreven, die leveren alleen maar geld op. Investeren in glasvezel kost alleen maar geld. Als (nieuwe) waarde maken voor je klanten je minder interesseert dan het maximaal uitventen van het netwerk dat je al hebt hoef je natuurlijk niet te innoveren.

Gezonde concurrentie op infrastuctuur niveau, tussen grote en kleine aanbieders, stichtingen, verenigingen van eigenaren is een belangrijke stap voorwaarts. Uiteindelijk gaat die strijd niet om de kabels maar om de condities en tarieven waaronder die beschikbaar zijn. Als de verdeling van de waarde die schuilt in deze nieuwe infrastructuur fair wordt verdeeld tussen klant en operator (en het liefst in het voordeel van de klant) wordt de overstap door die klant vaak snel gemaakt. De praktijk bewijst dat.

Dat glas komt er, hoe lang het duurt ligt volgens mij aan de markt, niet aan overheidsbemoeienis. Zodra klanten kiezen voor de volgende stap in infrastructuur zijn er genoeg organisaties die die vraag kunnen invullen zonder hulp van de overheid. Zo ging het bij Planet en xs4all toch ook?

Rashid Niamat, 12 maart 2010 9:04 am

@Dave,

bestaande partijen hebben wel belang bij innovatie hoor.

Wat nu vooral een rol speelt is de door de economische situatie ingegeven voorzichtigheid. Die staat massale uitrol van next gen netwerken behoorlijk in de weg.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.