- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 18 maart 2010 08:02 uur
Toen ik bij mijn vorige column op ISPam over glasvezel projecten door Dave A. werd aangesproken met de woorden dat ik het niet zo somber moest inzien waren dat voor mij herkenbare woorden.
Als trend analist bij Planet Internet hoorde ik regelmatig het verwijt te somber te zijn. Mijn visie op een dienst of product werd door collega’s vooral minder op prijs gesteld als ik de ingecalculeerde omzet en te behalen marktaandeel onrealistisch vond.
De timing van Dave’s oproep was opmerkelijk, ’s avonds was er namelijk een reünie van oud Planet medewerkers. Onherroepelijk kwamen daar successen en missers ter sprake. Dat we successen hebben gekend, zal duidelijk zijn. Planet was niet alleen ooit de grootste access provider, ook qua .NL registraties was het de nummer 1.
Dat we groot werden met access, lees ADSL, kwam natuurlijk mede door KPN. Zelfs zonder glazen bol kon ik voorspellen dat we nummer 1 zouden worden.
Maar over hosting, de afdeling die ik zelf heb opgezet, was ik minder positief. Ik zag teveel tegengestelde belangen tussen het leveren en supporten van ADSL enerzijds en anderzijds het verkopen van hosting. Een positie net in de top 5 van Nederlandse hosters, op basis van registraties, leek mij haalbaar. De directie begreep mijn voorbehoud, de direct betrokkenen vonden mij te voorzichtig en te somber.
De laatsten kreeg gelijk. Ik sloeg de plank flink mis met mijn groeiscenario, want onder andere door het vrijgeven van het .NL voor particulieren nam de vraag enorm toe. Wat ontstond was de simpele vraag naar een e-mail adres onder eigen domein al dan niet gecombineerd met standaard hosting. Door dat op het juiste moment aan te bieden kon KPN/Planet een paar jaren de grootste .NL deelnemer zijn.
Dat het vervolgens realistisch was te accepteren dat die toppositie slechts tijdelijk wed ingenomen had ik wel weer goed. Tot dat oordeel kwam ik, toen een ander type aanbieder de markt betrad. Jonge bedrijven, zonder ballast uit het verleden – zoals een eigen kopernetwerk – en met een duidelijke focus op specifieke marktsegmenten. Deze ondernemingen weten innovatie te combineren met het snel behalen van een gezond marktaandeel. Zij zullen ook in de nabije toekomst de markt bepalen en niet de oude telecombedrijven.
Oud collega’s met wie ik hierover sprak op de reünie vroegen zich trouwens af of deze voorspelling wel realistisch is en ik niet te optimistisch ben.