Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

5 belangrijkste redenen om naar een datacentrum te outsourcen

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 19 maart 2008 07:59 uur

Interoute: De 5 belangrijkste redenen om naar een datacentrum te outsourcenTelkens meer bedrijven kiezen er voor om infrastructuur waar hun applicaties, data en websites op draaien te outsourcen naar een datacentrum. Voor veel ISPam.nl lezers zal het vanzelf sprekend zijn om dit te doen, maar waarom kiezen bedrijven er voor om hun infrastructuur in een datacentrum te hosten?

Berend Jan van Maanen, country manager Benelux en Nordics van Interoute denkt te weten waarom datacentra zo populair zijn en heeft de 5 belangrijkste redenen op een rijtje gezet:

  1. Middels het elders onderbrengen van bedrijfsdata wordt eventuele uitval van bedrijfssystemen ondervangen. In het huidige informatie tijdperk kan het niet beschikbaar zijn van systemen desastreuze gevolgen hebben voor de bedrijfscontinuïteit. Stel dat het betalingssysteem van een groot warenhuis uit de lucht gaat, er hierdoor geen verkopen mogelijk zijn en klanten de deuren weer uitgaan. Dit zijn te grote financiële risico’s. Door het buiten de deur brengen van de operationele verantwoordelijkheid van de infrastructuur zijn overeenkomsten te sluiten waarbij 100% up-time gegarandeerd kan worden.
  2. Het onderbrengen van de eigen computerapparatuur in externe datacentra brengt grote kostenbesparing op infrastructuurgebied en personeel met zich mee. Immers, een groot deel van de investeringen in onder andere redundante stroom-, koel- en brandblussystemen kunnen hierdoor komen te vervallen. Tevens hoeven bedrijven minder uiterst gespecialiseerd personeel te werven, behouden en telkens bij te trainen.
  3. Outsourcing resulteert ook in externe centralisatie van data. Hierdoor is bedrijfsinformatie beter te beheren en sneller terug te vinden. Met de huidige wet- en regelgeving, waardoor bedrijfsinformatie te allen tijde inzichtelijk gemaakt moet kunnen worden, is dit essentieel geworden. Daarnaast wordt door optimalisatie van storage- en servergebruik in de datacentra de grote toename in dataverkeer beter beheersbaar.
  4. In de 24-uurs economie is ook 24/7 service nodig. In externe datacentra lopen dag en nacht specialisten rond waardoor beheer, onderhoud en controle van data gewaarborgd is. Bijeffect hiervan is dat op de eigen ICT afdeling bespaard kan worden omdat minder mensen nodig zijn. En de mensen die er zijn hoeven zich alleen te richten op de softwareapplicaties waardoor ook zij betere service kunnen verlenen. Zo creëer je dus een win-win situatie.
  5. Door de externe centralisatie van data is het makkelijker om vanaf meerdere plekken in te loggen op het bedrijfsnetwerk. Dit speelt in op de ontwikkeling dat meer en meer werknemers flexibel werken en niet langer gebonden zijn of willen zijn aan een werkplek. Zij kunnen nu altijd en overal werken, wat positieve gevolgen heeft op hun effectiviteit.

Zijn jullie het met Berend Jan van Maanen van Interoute eens of juist niet?

Triloxigen, 19 maart 2008 9:33 am

Daarnaast vind ik veiligheid en diefstal ook een issue. Een Data center is vaak toch wat beter beveiligd dan een kantoorpand.

Thijs | HostWise, 19 maart 2008 10:34 am

Van Maanen noemt wel dat het onderbrengen van de eigen computerapparatuur in externe datacentra een grote kostenbesparing op infrastructuurgebied en personeel met zich mee brangt, hij noemt echter niet een ander aspect van outcourcen. Namelijk het transformeren van een vast naar een flexibel kostenpatroon. Voor veel bedrijven is dit ook een rede om over te stappen. Een flexibel kostenpatroon zorgt er voor dat je snel in kan spelen op marktontwikkelingen. Uiteraard gaat dan wel een gedeelte van de kostenbesparing verloren, voor flexibiliteit moet je ook betalen.

Till Richter, 19 maart 2008 10:48 am

Zijn er echt geen nadelen (met name voor providers) aan het uitbesteden van de infrastructuur verbonden? Lijkt wel een advertorial...

Arnout Veenman, 19 maart 2008 12:24 pm

@Thijs, dat is een goede inderdaad, beveiliging is vaak beter geregeld in datacentra.

@Till, het artikel heb ik vooral bedoeld om inzicht te geven in de motivatie van bedrijven (eindgebruikers) om hun infrastructuur te outsourcen naar providers/hosters wiens dienstverlening veelal in datacentra plaatsvindt. Het woord datacentrum in het artikel zou je dus met provider kunnen vervangen. Al is het wel een zeer interessant idee om de voor en nadelen van het outsourcen van de infrastructuur door providers zelf eens te onderzoeken en te bediscussiëren. Misschien schrijf ik daar binnenkort een artikel over.

Wido, 19 maart 2008 4:22 pm

Om daar dan op in te springen, wij draaien zelf nog steeds geen eigen AS/Routing

Waarom niet? Wij willen geen toren hoge kosten aan dure routers, core-switches en fibers.

We outsourcen onze routing aan ReasonNet waardoor je ook een stukje verantwoordelijkheid weg neemt voor jezelf.

Zo kan je je richten op de zaken waar je zelf goed in bent.

Martijn, 18 juni 2008 10:55 pm

leuk stukje, maar jammer dat mensen dit klakkeloos overnemen zonder bronvermelding, of mag dat ?

http://www.digires.nl/diensten/waarom/

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.