Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Voorwaarden voor opzeggen (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 8 juli 2010 08:01 uur

Een oud collega legde mij de volgende vraag voor: “mag een provider mij afsluiten en weigeren als klant wegens spammen en geldt dat ook omgekeerd?”

Een mooie case die ik voor het gemak in tweeën deel. De eerste vraag is mag een provider mij afsluiten en weigeren.

Een accessprovider heeft voorwaarden waarin staat hoe je je als abonnee te gedragen hebt. Bij het veroorzaken van overlast – en spammen of deel van een botnet zijn is dat onmiskenbaar – doe je als klant niet waarvoor je hebt getekend. Het kan dus voorkomen dat klanten worden afgesloten en geweigerd door de accessprovider waarbij de aanbieder in zijn recht staat.

Voor een hostingprovider is het niet anders. Klanten zijn welkom, zolang ze zich netjes gedragen en geen activiteiten ontplooien die de hoster niet toestaat, hem schade toebrengt of de wetgever verbiedt.

Nu omgekeerd, dus de tweede vraag. Mag ik opstappen als mijn provider spamt of erger botnetten faciliteert?

In het geval van gewone access lijkt me dat niet. In geval van blacklisting zal de accessprovider er vaak mee wegkomen door te wijzen op zijn contractueel vastgelegde inspanningsverplichting. Als consument heb je trouwens geen SLA bij je provider.

Bij hosting lijkt het me anders te zijn. Als je website en je mail niet kunnen functioneren omdat de ip range waarin je hangt blacklisted is, wordt jou een wezenlijk andere dienst geleverd (“intranet”) dan waarvoor je betaalt (“internet”). Ongelukjes kunnen gebeuren, dus je geeft de aanbieder de tijd het probleem op te lossen.

Maar wat nu als de blacklisting permanent lijkt en jou hoster omschreven wordt als minder fris?

Volgens mij heb je dan als klant reden het contract te beëindigen en dat heb ik ook wel zien gebeuren. Meestal loopt de overdracht of verhuizingen van domeinnamen en /of servers dan weer niet vlekkeloos, waardoor uiteindelijk met een kort geding gedreigd moet worden. Beter is het als klant van te voren te controleren met wat voor partij je in zee gaat.

Hosters doen er op hun plaats goed aan transparant te communiceren wat de huisregels zijn en zich daar ook zelf aan te houden. En dat je er zelf alle belang bij hebt niet bekend te raken als een rovershol behoeft denk ik geen verdere uitleg.

Pim, 8 juli 2010 8:23 am

Los van het feit dat ik het helemaal ermee eens ben dat een hostingprovider zich moet inspannen om de reputatie hoog te houden, wordt hier een denkfout gemaakt.
De blacklists waarover wordt gesproken worden door derden beheerd. Hierop hebben zowel hoster als gebruiker geen directe invloed: een beheerder kan er bijvoorbeeld voor kiezen om zomaar blokkeringen op te nemen en vervolgens te handhaven (ondanks inspanningen). Sommige lijsten worden zeer slecht bijgehouden of maken het onmogelijk om op een normale manier een delisting te krijgen (SORBS, Backscatter, ...).

Rashid Niamat, 8 juli 2010 8:51 am

Pim,

ik ben het met je eens.
Echter als er een ding is waar access en hosting providers vaak te kort schieten is het informeren (als is het via een FAQ of wiki) over de werking van blacklists e.d.

De oorzaak ("u spamt") wordt in de regel wel goed gecommuniceerd, als is de klant niet altijd genegen dat waar te nemen.

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.