Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Een andere kijk op privacy I (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 5 augustus 2010 07:59 uur

Een van de onderwerpen die geheid zorgt voor stevige discussies is de privacy van internetgebruikers. Terecht, want iedereen die online is laat digitale voetsporen achter. Sporen waarvan we niet weten hoe lang die bewaard blijven en wie er wat mee doet.

Privacy is echter naar mijn mening ook een onderwerp dat veelal gekenmerkt wordt door een beperkte visie. Bijna alle discussies en expertmeetings waarin ik verzeild raak, gaan over de consument als lijdend voorwerp. Ik beschouw dat als een beperking die niet meer past in tijden waarin consument en aanbieder steeds meer door elkaar gaan lopen.

Er zijn organisaties, zoals de SIDN, die deze ontwikkeling rap door hadden. Ik doel daarmee op discussies over de invulling van de whois. Dat proces raakte in een versnelling toen per 2003 dat naast rechtspersonen ook natuurlijke personen domeinnamen konden registreren. Hoe dat proces verder is verlopen is jullie bekend, de whois is tegenwoordig meer afgeschermd en dat lijkt mij een goede zaak.

Voordat een .nl-naam door particulieren geregistreerd mocht worden waren er echter al mogelijkheden de consument te helpen. Voorbeeld was het registreren op je bedrijfsnaam en dan doorverhuren aan de consument. Dat was een methode waarbij de privacy van de klant behoorlijk beveiligd werd. Een whois check leverde niet meer op dan de contactgegevens van de provider zelf. Het duurde dan ook niet lang of lieden met minder frisse bedoelingen gingen deze methode gebruiken. Ze meenden zich zo te kunnen verstoppen achter de rug van de provider.

Ook bij accessproviders Planet en Hetnet werd vanaf 2001 consumenten de mogelijkheid geboden een domeinnaam aan te vragen, waarbij wij als provider de registratie op onze naam zetten. Dit was voor vele consumenten de manier om alvast een .nl-e-mailadres met de eigen naam en een mooi webadres te krijgen. Er was wat dat laatste betreft echter wel een beperking. Wij leverden een automatische redirect van de homepage. Als je jansen.nl inklopte kwam je uit op iets als home.hetnet.nl/~9876jans.

Ik ben als privacyhoeder behoorlijk wat keren gebeld door woedende klanten die vonden dat ze bedonderd waren. Nu kon de hele wereld zien wie er achter jansen.nl zat. Keihard beweerden ze dat wij daarmee hun privacy schonden. Dreigen met advocaten, claims, afijn je kent het wel. Vrij zinloos trouwens want de specificaties en voorwaarden waren 100 procent in orde.

Overigens ging het in alle gevallen om inhoud die of niet geschikt was voor minderjarigen of andere zaken waar Nederland bekend om is. Een ervaring die mijn kijk op privacyissues zeer heeft beïnvloed.

Erik Logtenberg, 5 augustus 2010 9:37 am

Rachid, je column mist een conclusie. In de eerste alineas bespreek je dat je privacy een goed en belangrijk ding vindt; je begint ogenschijnlijk een bruggetje naar een subonderwerp/verdieping door te zeggen dat consumenten hier zelf ook een rol in kunnen spelen, maar dat bruggetje landt niet... je geeft niet aan wat voor rol dat dan zou zijn, of waarom het "steeds meer door elkaar lopen" van consument en leverancier daarop van invloed zou zijn.

In plaats daarvan neemt je column een andere wending, door ineens de blik te richten op mensen die hun verworven privacy inzetten/misbruiken voor zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Ook hier stopt het verhaal eigenlijk halverwege: je geeft aan dat hierdoor "je kijk op privacy issues zeer is beïnvloed", maar... hoe dan? Beter toch maar geen privacy?

Kijk, iedereen snapt het probleem van te veel of te weinig privacy: big brother en controlestaat aan de ene kant van het spectrum en onbestrijdbare criminaliteit aan de andere kant. De belangrijke vraag is dan ook: wat is de beste plek in dat spectrum? Wat is de sweet-spot waar burgerrechten gewaarborgd zijn, maar opsporingsinstanties ook nog hun werk kunnen doen? En wat is de rol van zowel degene diens privacy op het spel staat alsook van degene die dergelijke informatie nodig heeft?

In een opiniestuk verwacht ik eerlijk gezegd opinie. Neem geen genoegen met slechts het schetsen van het spectrum waarover we het hebben, maar neem een standpunt in: wat is *jouw* mening over waar we nu zitten en waar we heen zouden moeten?

Jeeves_, 5 augustus 2010 12:50 pm

Ik klikte het hele artikel maar open om de rest te lezen. Maar d'r is geen rest. Het stopt echt na 'Een ervaring die mijn kijk op privacyissues zeer heeft beïnvloed.'...

Raar verhaal dit..

Casper Bakker, 6 augustus 2010 8:52 am

Bijna alle verhalen van Rashid 'stoppen halverwege'. Ik ben al gestopt om ze te lezen. Altijd zo anti-climax.

Job, 6 augustus 2010 1:14 pm

En wat wil de zelfbenoemde 'privacyhoeder' hier nu mee zeggen?

Feedback!
Fill out my online form.
Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.