Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Vergelijkende reclame en testresultaten (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 2 september 2010 07:58 uur

Tijdens een recent bezoek aan Duitsland viel me op hoe anders men daar toch omgaat met reclame. De campagnes van de grote internationale merken, zoals kleding en auto’s willen nog wel eens gelijk zijn aan wat wij hier dagelijks op de abri of in de krant zien staan. De uitingen voor lokale bedrijven daarentegen zijn in de regel onvergelijkbaar.

Eén van de meest in het oog springende verschillen is dat leveranciers op grote schaal testresultaten inzetten om de kwaliteit te onderstrepen. Of het nu gaat om brood, hypotheken of hosting, er is bijna altijd wel een test die aantoont dat leverancier X op de eerste plaats staat. En omdat het bij reclame ook draait om de kracht van de herhaling schroomt men er ook niet voor om meerdere testresultaten in een reclamecampagne te tonen.

Voorbeeld van die aanpak vond ik bij de Targobank, die laat zien voor meerdere diensten goed te zijn getest. Nou zal dat kunnen kloppen, ware het niet dat de bank voorheen een andere naam had en zeker aan het einde door het imago minder vaak goede testresultaten kon laten zien.

Ook internetproviders in Duitsland, zowel b2c als b2b, en telecombedrijven maken gebruik van testresultaten voor de verschillende diensten die ze bieden. Dat herken ik deels wel van de Nederlandse markt. Sommige accessproviders bij ons geven alle behaalde overwinningen een prominente plek op de website, maar tot zover ik weet betreft dat puur de consumentenaanbiedingen.

Vraag die daarom bij mij opkwam is: hoe het komt dat we in Nederland in de b2b omgeving voor ip-diensten geen gebruik maken van externe bronnen om aan te tonen dat we het beter doen dan de concurrentie? Heeft het te maken met een verbod op vergelijkende reclame? Dat lijkt me van niet, want dat is alweer geruime tijd – weliswaar onder voorwaarden – ook in Nederland toegestaan (link naar actuele Europese Richtlijn).

Ik ben op zoek gegaan naar een valide verklaring. Veel verder dan dat er hier wellicht geen tijdschriften of bureaus zijn die regelmatig grootschalig opgezette tests uitvoeren naar de performance van meerdere b2b-bedrijven en deze ook publiceren ben ik niet gekomen. Ik zou eigenlijk wel willen weten of dat gebrek aan aanbod op zijn beurt weer voorkomt uit het gebrek aan vraag vanuit de ip-leveranciers.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.