Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

e-commerce ontwikkelingen; hoe blijft de sector op de hoogte?

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 9 september 2010 07:59 uur

Per ouderwetse snail mail ontving ik een uitnodiging voor het ‘2e Europese Online-Handelscongres’ in Berlijn. Online handel – wij zeggen e-commerce – is weliswaar interessant, maar niet perse een lange reis waard.

Toch leek dit congres wel de moeite van het bezoeken waard, want volgens het programma gaat de aandacht niet alleen uit naar de obligate succesverhalen van bedrijven als eBay en Amazon. Tijdens het congres wordt ook aandacht besteed aan twee onderwerpen die voor zowel de aanbieders van e-commerce als alle tussenpersonen – de hosters, websitebouwers en afwikkelaars – relevant zijn.

Eerste onderwerp is de visie van de Europese Commissie over hoe grensoverschrijdende e-commerce in Europa kan worden gestimuleerd. Tot op heden blijft de groei van die e-commerce voor b2c en b2b geringer dan verwacht. Uit onderzoek blijkt dat de beoogde klant best wel meer internationaal wil shoppen, maar het al snel te complex vindt. Aanbieders zitten op hun beurt soms helemaal niet wachten op internationale klanten vanwege de verschillende wetgevingen.

De EC vindt het inmiddels tijd voor concrete verbeteringen om de barrières te slechten en werking van onlinehandel te bevorderen. Dat klinkt goed voor iedereen: de webshophouder, iedereen die een bijdrage levert aan de webshop variërend van bouwer tot hoster en uiteraard ook de klant die meer keuze krijgt.

Het tweede onderwerp dat naar mijn inschatting relevante informatie voor de online dienstenaanbieders (datacenters, hosters en dergelijke) bevat, betreft de next megatrends. Dat is natuurlijk een hele brede term. Enerzijds gaat het hierbij om het antwoord op vragen als ‘wie wordt de volgende Amazon’. Anderzijds gaat het om veranderingen op administratief, juridisch en technisch vlak die gepaard gaan met de verdere ontwikkeling van e-commerce.

Mij lijkt het zonder meer nuttig dat online dienstenaanbieders tijdig op de hoogte zijn van dergelijke trends en de impact ervan. Met die kennis kunnen ze klanten beter adviseren en langs die weg is dan meer omzet mogelijk.

Maar wat ik dan niet begrijp is waarom op dit congres slechts 1 spreker staat die afkomstig is uit de datacenter–hosting sector. Toen ik dat navroeg bij de organisatie hoorde ik zelfs nog dat men tot op heden geen bezoekers uit providersbranche had geregistreerd. Zoiets roept bij mj meerdere vragen op. Maar ik vraag me eigenlijk vooral af hoe hostingbedrijven en datacenters op de hoogte blijven van e-commerce ontwikkelingen in bredere zin als dit soort events schijnbaar niet interessant voor ze is.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.