- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 6 januari 2011 08:02 uur
Overnames en fusies horen bij zaken doen. Kopers zien het als een onderdeel van de groeistrategie, verkopers beschouwen het niet zelden als een verstandige exit strategie. Ook bij online dienstaanbieders heeft zich afgelopen jaar een aantal kooptrajecten afgespeeld. De recente case waarbij de moedermaatschappij van Leaseweb een Duitse aanbieder overnam zal de meesten nog wel bekend voorkomen. Eerder in het jaar was er het samengaan van IS en PINS.
In beide gevallen lijkt het op het eerste gezicht te gaan om een samengaan van bedrijven die ongeveer hetzelfde type klant bedienen. Samengaan betekent dan met meer efficiency – lees lagere kosten – de klanten bedienen en door de bundeling van inkoop -en marketingkracht een sterkere positie claimen tussen de concurrenten.
De verdere formalisering van de samenwerking tussen Proserve en Clanhost in het voorjaar wijkt af van bovenstaande. De bedrijven deden namelijk al zaken met elkaar. Het lijkt er eerder op, dat dit een voorbeeld is van het voegen van twee schakels in de keten. Die ontwikkeling is niet nieuw, in telecomland is het al jaar en dag gebruikelijk dat netwerk eigenaren een aandeel nemen in succesvolle afnemers. Het garandeert omzet en zorgt voor meer grip op relevant geachte ontwikkelingen.
Deze drie voorbeelden hebben nog niet tot veel reuring de markt geleid. Of dit dan ook de lang verwachte signalen zijn dat de hostingmarkt nu eindelijk in een consolidatie fase terecht is gekomen valt te betwijfelen. Terugblikkend in de afgelopen vijf jaren zijn er namelijk wel eerder partijen samengegaan en om deze transacties nu een trend te noemen is wel kort door de bocht.
Weinig belangstelling was er trouwens ook voor de twee overnames door de traditionele telecombedrijven KPN en QSC. De eerste partij heeft zoals bekend in Nederland een sterke focus op consumenten access en connectiviteit. QSC is een lokale Duitse aanbieder en net als KPN vooral actief en agressief opererend met consumentendiensten.
KPN heeft vorige week Atlantic Telecom overgenomen en QSC Plusnet. Opvallend hieraan is dat de overgenomen partijen een sterke focus hebben op de B2B markt. Met deze overnames kopen KPN en QSC dus marktaandeel in segmenten waar ze traditioneel minder sterk aanwezig zijn. Anders gezegd, de kopers kijken niet langer naar de verzadigde consumentenmarkt, maar lijken actief op zoek te zijn naar interessante niches. Is dit dan wellicht wel het begin van een nieuwe trend?