Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Niches opkopen als trend (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 6 januari 2011 08:02 uur

Overnames en fusies horen bij zaken doen. Kopers zien het als een onderdeel van de groeistrategie, verkopers beschouwen het niet zelden als een verstandige exit strategie. Ook bij online dienstaanbieders heeft zich afgelopen jaar een aantal kooptrajecten afgespeeld. De recente case waarbij de moedermaatschappij van Leaseweb een Duitse aanbieder overnam zal de meesten nog wel bekend voorkomen. Eerder in het jaar was er het samengaan van IS en PINS.

In beide gevallen lijkt het op het eerste gezicht te gaan om een samengaan van bedrijven die ongeveer hetzelfde type klant bedienen. Samengaan betekent dan met meer efficiency – lees lagere kosten – de klanten bedienen en door de bundeling van inkoop -en marketingkracht een sterkere positie claimen tussen de concurrenten.

De verdere formalisering van de samenwerking tussen Proserve en Clanhost in het voorjaar wijkt af van bovenstaande. De bedrijven deden namelijk al zaken met elkaar. Het lijkt er eerder op, dat dit een voorbeeld is van het voegen van twee schakels in de keten. Die ontwikkeling is niet nieuw, in telecomland is het al jaar en dag gebruikelijk dat netwerk eigenaren een aandeel nemen in succesvolle afnemers. Het garandeert omzet en zorgt voor meer grip op relevant geachte ontwikkelingen.

Deze drie voorbeelden hebben nog niet tot veel reuring de markt geleid. Of dit dan ook de lang verwachte signalen zijn dat de hostingmarkt nu eindelijk in een consolidatie fase terecht is gekomen valt te betwijfelen. Terugblikkend in de afgelopen vijf jaren zijn er namelijk wel eerder partijen samengegaan en om deze transacties nu een trend te noemen is wel kort door de bocht.

Weinig belangstelling was er trouwens ook voor de twee overnames door de traditionele telecombedrijven KPN en QSC. De eerste partij heeft zoals bekend in Nederland een sterke focus op consumenten access en connectiviteit. QSC is een lokale Duitse aanbieder en net als KPN vooral actief en agressief opererend met consumentendiensten.

KPN heeft vorige week Atlantic Telecom overgenomen en QSC Plusnet. Opvallend hieraan is dat de overgenomen partijen een sterke focus hebben op de B2B markt. Met deze overnames kopen KPN en QSC dus marktaandeel in segmenten waar ze traditioneel minder sterk aanwezig zijn. Anders gezegd, de kopers kijken niet langer naar de verzadigde consumentenmarkt, maar lijken actief op zoek te zijn naar interessante niches. Is dit dan wellicht wel het begin van een nieuwe trend?

Tonnie, 10 januari 2011 2:22 pm

Beetje vreemde conclusie dat KPN geen sterke focus heeft op de zakelijke markt, die hebben ze wel degelijk.

KPN heeft Atlantic voornamelijk overgenomen omdat veel zakelijke klanten 'wegliepen' met de actie waarbij mensen opeens aan een jaar contract vast zaten, die hebben toen gewoon enorm gescoord met carrier pre select aan te bieden aan een hoop ontevreden KPN klanten.

KPN heeft zat cash, dus hebben ze die bedreiging gewoon even opgekocht om de klanten base weer terug te krijgen.
Idem wat KPN eerder flinkte toen veel ontevreden KPN partners via een bepaalde andere formulie gingen werken (toen KPN ze eruit bonjourde) hebben ze die formule maar opgekocht.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.