- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 17 februari 2011 08:04 uur
Tijdens het World Economic Forum van Davos afgelopen maand was er meer dan alleen politiek en economie. Er waren ook discussies over de toekomst van de media. Een van de personen die hierover sprak was Jim Breyer, ooit werkzaam bij McKinsey maar nu vooral bekend als investeerder in onder andere Facebook en Groupon. Het is iemand die een goede blik heeft op marktontwikkelingen.
Daarom was het interessant te lezen dat zijn bijdrage was gewijd aan de neergang van de grote tv maatschappijen. Volgens Breyer vertrouwen deze bedrijven al decennialang op een businessmodel, gebaseerd op de productie en vermarkting van content. De voornaamste zwaktes van dat systeem zijn de afhankelijkheid van één type device (de tv) en dure eigen productiemethoden. Omdat beiden echter veel geld waard zijn, zijn tv maatschappijen amper in staat daar afscheid van te nemen.
De realiteit is echter dat steeds meer content op ander plekken en via andere devices wordt geconsumeerd. YouTube is het bewijs dat content al lang niet meer de tv nodig heeft. YouTube eigenaar Google laat ook nog eens zien dat advertentiegelden onvermijdelijk een andere bestemming gaan krijgen. Breyer ziet de toekomst van het tv kijken “As we know it” daarom somber in.
Breyer heeft in Davos de tv maatschappijen opgeroepen, zich te realiseren dat de huidige werkwijze achterhaald is en sterk lijkt op die van de muziekindustrie, die te lang de veranderingen weigerde te accepteren. Alles wordt IP based en dan zijn echt andere businessmodellen nodig wil je overleven. Zijn oproep in Davos werd ondersteund door Sean Parker. Parker heeft recht van spreken over dit onderwerp, hij was namelijk een van de mensen achter Napster. Welke invloed Napster heeft gehad zullen de meesten van ons nog wel weten.
Alleen maar roepen dat het allemaal anders moet is makkelijk. In dit geval is het echter ook mogelijk de ontwikkelingen op de voet te volgen. In Nederland wordt door onder andere Immovator aandacht geschonken aan de versmelting van TV met internet. Recent is in Hilversum onder de naam “connected tv” nog een discussiemiddag over dit thema georganiseerd. Naast voordrachten waren er ook tal van demonstraties met zowel hardware als toepassingen.
Online Dienst Aanbieders, zoals webdesigners, hosters en exploitanten van datacenters, doen er goed aan deze ontwikkelingen in de gaten te houden. Want voor de productie, opslag en distributie van de content is de inbreng van deze groepen hard nodig. Anders gezegd: op de neergang van het ouderwetse tv kijken is de spreuk “de een zijn dood is de ander zijn brood” volledig van toepassing.